عنوان خبر:توسعه متوازن، دستاورد سفرهاي رييس جمهوري به استان گلستان
دوشنبه 12 مهر 1389 - 23:44:51


سفرهاي استاني هيئت دولت گامي مهم در راستاي توسعه كشور به شمار مي رود به گونه اي كه آشنايي نزديك بالاترين مقام اجرايي كشور با جزئي ترين مشكلات شهرها و روستاهاي دورافتاده به عنوان كمترين دستاورد اين سفرها مطرح بوده است.



مصوبات و تصميمات هيئت دولت در هر استان كه برآمده از نيازها و توانمندي هاي هر منطقه است از دستاوردهاي مهم سفرهاي استاني هيئت دولت بوده است.
توسعه همه جانبه و متوازن در همه بخش هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، ورزشي، بهداشتي و زيربنايي هدفي بود كه دولت از اين سفرها دنبال مي كرد كه به اتفاق كارشناسان و مديران استان، دولت به اين اهداف خود نائل شد.
در دور اول و دوم سفر رييس جمهوري به استان گلستان كه به نگارستان ايران مشهور است، بالغ بر 250 مصوبه به تصويب رسيد كه اين نشان از توجه و عزم جدي دولت دارد.
در دو سفر استاني هيات دولت 9 مصوبه را در بخش تعاون به تصويب رسانده است كه سه مصوبه در سفر اول و 6 مصوبه مربوط به سفر دوم مي باشد .
افزودن مبلغ دو ميليارد ريال تسهيلات به سهم گلستان از محل منابع صندوق تعاون كشور، بررسي بخشودگي جرائم ديركرد وام هاي پرداختي از محل صندوق تعاون و پرداخت مبلغ يكصد ميليون ريال براي تجهيز واحد پژوهش، تحقيقات و آموزش استان گلستان از محل منابع داخلي وزارتخانه از مصوبات سفر اول بوده كه تمام آنها اجرايي شده است.
مدير كل تعاون گلستان اظهار داشت: اختصاص 20 ميليارد ريال تسهيلات يارانه اي به شركت هاي تعاوني فارغ التحصيل، ايثار گران ، بانوان و مخترعان، اختصاص 30 ميليارد ريال تسهيلات براي ايجاد و سرمايه در گردش تعاوني هاي استان، احداث شعبه دوم صندوق تعاون در 'گرگان' و اختصاص مبلغ نيم ميليارد ريال براي كمك به توسعه تجارت الكترونيك در قالب بنياد توسعه كار آفريني و تعاون استان هم از مصوبات سفر دوم هيات دولت به استان گلستان مي باشد.
'عليرضا بصيري' افزود: اختصاص مبلغ 25/1 ميليارد ريال براي كمك به ايجاد هلدينگ هاي تعاوني هاي مادر تخصصي، حل مسايل ساختاري و نيروي انساني اداره كل تعاون با هماهنگي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري از ديگر مصوبات سفر دوم بوده كه چهار مصوبه اول به طور كامل و اقدامات اوليه دو مصوبه ديگر انجام شده است.
مدير كل تعاون گلستان خاطرنشان كرد: تسهيلات پرداختي به تعاوني هاي استان در سال 77 تا 84 چهار ميليارد و 524 ميليون ريال بوده كه در دولت نهم اين رقم به 9 ميليارد و 424 ميليون ريال رسيده است.
وي افزود: برنامه تامين مسكن مهر نيز از اساسي ترين فعاليتهاي دولت نهم بوده كه در راستاي تحقق اهداف تعيين شده در قانون بودجه و براي تامين مسكن اقشار كم درآمد و توانمندسازي آنها و همچنين نوسازي در ساخت و ساز مسكن در قالب 121 تعاوني با عضويت 22هزار و 500 نفر در استان آغاز شد.
به گفته بصيري، تعداد متقاضيان ثبت نام شده در اين طرح 73 هزار و 317 نفر مي باشد كه 12 هزار و 829 نفر از افراد واجد شرايط در قالب تعاوني به مسكن و شهرسازي معرفي شده اند و تاكنون پنج ميليارد و 125 ميليون ريال تسهيلات براي آماده سازي واحدهاي مسكوني آنها از سوي تعاون پرداخت شده است.
يكي ديگر از مهمترين مصوبات سفر اول رييس جمهوري به استان گلستان راه اندازي پتروشيمي گلستان بوده است كه پس از فراز و نشيب هاي فراوان، 24 آبان ماه سال 1385 كلنگ مجتمع پتروشيمي در 20 كيلومتري آق‌قلا، اينچه‌برون به زمين خورد.
مدير كل دفتر فني استانداري گلستان در اين مورد گفت : مجتمع پتروشيمي گلستان بزرگترين پروژه صنعتي استان است كه با سرمايه گذاري 700 ميليارد تومان داراي 93 هزار نفر سهام دار با اشتغال مستقيم دو هزار نفر و غير مستقيم 7000نفر است كه عمليات اجرايي ان هم اكنون در حال اجرا است .
عليرضا عباس زاده در گفتگو با ايرنا افزود عمليات اجرا شده تا كنون شامل احداث ساختمانهاي اداري مهندسي و كارگري با تجهيزات برق رساني از شهر با سايت مجتمع اخذ مجوزهاي لازم زيست محيطي اغاز عمليات شمع كوبي احداث دو سوله 50هزار تني و عقد قرار داد خريد بوده است .
وي ادامه داد پيشرفت فيزيكي پروژه حدود 15 در صد و در مرحله اخذ تسهيلات مي باشد .
عباس زاده گفت : با پيگيريهاي به عمل امده از سوي استاندار بر اساس ابلاغيه جديد بانك مركزي تسهيلات ارزي لازم به بانك ملي از سوي بانك مركزي بميزان 96 ميليون يورو ارايه شده است كه با اين اقدام گره اصلي و مالي اين پروژه حل شده و مراحل بعدي كار با سهولت انجام خواهد گرفت .
توچه به زيرساخت هاي اقتصادي استان ها از طريق ايجاد و راه اندازي شهرك هاي صنعتي در مناطق مختلف از ديگر اهداف دولت نهم براي توسعه متوازن استان ها بوده است .
در سنوات اخير و پس از شروع سفرهاي استاني دولت نهم، رشد فزاينده اي در عملياتي شدن شهرك هاي صنعتي مصوب و تامين زيرساخت استقرار صنايع استان گلستان صورت گرفت.
تا قبل از روي كار آمدن دولت نهم، استان داراي 13 شهرك و ناحيه صنعتي عملياتي بود اما در حال حاضر اين رقم به 22 شهرك و ناحيه صنعتي رسيده و سه طرح توسعه شهرك صنعتي بندرگز، آق قلا و گنبد نيز انجام شده است.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي استان گلستان گفت: طي اين مدت، تمامي شهرك ها و نواحي صنعتي استان به جز شهرك صنعتي بزرگ اترك و ناحيه صنعتي كلاله، داراي حداقل امكانات زيربنايي آب و برق شده اند.
'علي پورنبوي ' افزود: در همين مدت، پنج تصفيه خانه فاضلاب مدرن در شهرك هاي صنعتي مينودشت، علي آباد، گنبد، آق قلا و بندرگز راه اندازي شده و اين شركت با همكاري شركت گاز استان به شهرك ها و نواحي صنعتي امام خميني (ره) و آقچلي گاز رساني كرده است و گازرساني به شهرك صنعتي گنبد و نواحي صنعتي'گوزن فارس' و 'گز غربي' در دست اقدام مي باشد.
به گفته وي تاكنون اعتباري معادل 536 ميليارد ريال در تملك زمين و تامين زيرساخت صنعتي در سطح شهرك ها و نواحي صنعتي استان هزينه شده كه از اين رقم 454 ميليارد ريال آن در دولت نهم و دهم هزينه شده يعني 85 درصد كل اعتبارات هزينه شده، طي اين دوران بوده است.
در حال حاضر مساحت 22 شهرك و ناحيه صنعتي استان گلستان بالغ بر يك هزار و 508 هكتار است كه از اين تعداد، 21 شهرك و ناحيه صنعتي به مرحله بهره برداري رسيده اند و قابليت پذيرش سرمايه گذار را دارند.
سفرهاي استاني 'دولت نهم' روستائيان را در كانون توجه و خدمات رساني دولتمردان قرار داد و توسعه زيرساخت هاي اين مناطق فراموش شده، مسير پيشرفت و شكوفايي فرداي محرومان را هموار كرده است.
احداث، بازسازي، بهسازي، ايمن سازي و توسعه راههاي روستايي از جمله رهاوردهاي سفرهاي استاني هيئت دولت به استانها و مناطق محروم كشور بوده كه نقش بسزايي در گسترش ارتباط مردم روستاها با شهر، رونق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي اين مناطق داشته و موجب ارتقاي شاخصهاي توسعه استانها شده است.
در سال 84 ، طول شبكه راه هاي روستايي استان سه هزار و 94 كيلومتر بوده كه از اين ميزان يكهزار و 432 كيلومتر آسفالته، 757 كيلومتر شوسه و 903 كيلومتر شني و خاكي بوده است كه تا پايان سال 87 طول شبكه راه هاي روستايي استان به سه هزار و 411 كيلومتررسيده كه دو هزار و 33 كيلومترراه آسفالته، 601 كيلومتر راه شوسه و بقيه ، شني -خاكي مي باشند .
از مصوبات سفر اول و دوم رياست جمهوري به استان در بخش راه هاي روستايي، آسفالت راه هاي روستايي بالاي يكصد خانوار بوده كه تا پايان سال مالي 88 به طور كامل محقق مي شود.
با پيگيريهاي انجام شده، سهم اعتبارات اداره كل راه استان از 9 درصد اعتبارات تملك داراييهاي سرمايه اي در سنوات گذشته به 26 درصد در سال 89 افزايش يافته است كه بيانگر توجه مسئولان دولت نهم به امر حمل و نقل، احداث و تكميل شبكه راهها مي باشد.
مدير كل راه و ترابري گلستان گفت: قبل از دولت نهم، سهم راه هاي روستايي استان از محل اعتبارات ملي، مبلغ 30 تا 40 ميليارد ريال بوده كه در سال 88 به 147 ميليارد ريال افزايش يافته است و با اجراي تعهدات سال 88، برخورداري از نعمت راه آسفالته در اين بخش از 92 به 2/94 درصد افزايش مي يابد.
'محمد تقي جوان شورابي' افزود: آسفالت 211 كيلومتر از راه هاي روستايي استان با ابلاغ اخير سال 88 در برنامه اجرايي قرار گرفته كه تا پايان سال 89 تمام روستاهاي بالاي 50 خانوار از راه آسفالته برخوردارمي شوند.
وي از پيشرفت 40درصدي ايمن سازي راههاي روستايي استان تا پايان سال مالي 88 خبرداد و افزود : تمام روستاهاي كد دار شهرستان' بندرگز' از راه آسفالته برخوردارند و آسفالت راههاي روستايي شهرستانهاي 'گرگان، آق قلا وعلي آباد' در سال 89 انجام خواهد شد و در پايان اين سال جشن برخورداري از آسفالت راههاي روستايي در اين شهرستانها برگزارمي شود.
وي تاكيد كرد: با توجه به پراكندگي روستاها در شهرستانهاي 'گنبد، مراوه تپه و كلاله' روستاهاي بالاي 50 خانوارتا پايان سال 89 و روستاهاي بالاي 25 خانواراين شهرستانها در سال 90 از راههاي روستايي آسفالته برخوردار مي شوند.
در سفر اول رئيس جمهور، چند مصوبه فرهنگي مهم از جمله ساخت 11 مجتمع فرهنگي، هنري در 11 شهرستان با مشاركت مشترك استانداري، نهاد رياست جمهوري و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به تصويب رسيد كه از اين تعداد تاكنون 2 مجتمع فرهنگي و هنري در شهرستانهاي راميان و فاضل آباد به بهره برداري رسيده و 2 مجتمع فرهنگي در شهرستانهاي كلاله و آق قلا نيز تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گلستان با بيان اينكه روند ساخت مجتمع هاي فرهنگي هنري در ساير شهرستانها نيز ادامه دارد، افزود: به عنوان نمونه مجتمع فرهنگي هنري گرگان در حال حاضر 60 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و پيش بيني مي شود از سال آينده همه مجتمع هاي فرهنگي و هنري يكي پس از ديگري به بهره برداري برسد.
وي در ادامه خاطر نشان كرد: يكي ديگر از مصوبات فرهنگي دور نخست سفر رئيس جمهور به استان، كمك به فعاليتهاي فرهنگي، هنري و قرآني استان به مبلغ 3 ميليارد ريال بود كه تمام اين مبلغ نيز اختصاص يافت.
دكترمنتظري با اشاره به مصوبات دور دوم سفر رئيس جمهوري به استان تصريح كرد: در اين سفر نيز مصوبات مهمي به تصويب رسيد كه يكي از مهمترين آنها ساخت تالار بزرگ فرهنگي هنري به مساحت 12 هزار متر مربع با استفاده از اعتبارات ملي در گرگان بود.
وي گفت :اين تالار داراي 2 سالن اختصاصي با ظرفيت 1800 نفر است .
به گفته مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گلستان در حال حاضر زمين اين تالار در بلوار صياد شيرازي گرگان آماده شده و كار مطالعاتي آن نيز به پايان رسيده و مراحل مناقصه آن در حال انجام است.
منتظري با اشاره به ديگر مصوبات فرهنگي سفر دوم هيئت دولت به استان ادامه داد: ساخت 2 طرح موزه هنرهاي معاصر به مساحت 5 هزار متر مربع و ساخت كتابخانه مركزي و مركز اسناد ملي به مساحت 4 هزار متر مربع در مجموع با اعتبار 15 ميليارد تومان در گرگان از ديگر مصوبات فرهنگي اين دوره است كه در حال حاضر زمين اين 2 طرح در گرگان تعيين شده و پس از تأمين اعتبار ساخت آنها آغاز مي شود.
وي همچنين ساخت يك باب نگارخانه در گرگان و كمك به تأمين و تجهيز تالار فخرالدين اسعد گرگاني را از ديگر مصوبات اين دوره از سفر برشمرد و گفت: زمين نگارخانه در جنب تالار فخرالدين اسعد گرگاني مشخص و آماده سازي شده است.
اين مسئول فرهنگي استان در خصوص بهسازي تالار فخرالدين اسعد گرگاني نيز تأكيد كرد: اين طرح با اعتبار 3 ميليارد ريال(300 ميليون تومان) به طور مساوي از سوي استانداري و نهاد رياست جمهوري تأمين مي شود كه از اين مبلغ سهم استان اختصاص يافته و سهم نهاد رياست جمهوري نيز به زودي اختصاص مي يابد.
احداث مراكز آموزشي در شهرستانهاي فاقد مركز و تجهيز مركز آموزش فني و حرفه اي خواهران استان گلستان از ثمرات دولت خدمتگزار دولت نهم براي تحقق عدالت محوري و همسان سازي امكانات براي مردان و زنان بوده است.
سفر اول استاني دولت نهم به استان گلستان سه مصوبه در بخش فني و حرفه اي داشت ومصوبات سفر دوم بيشتر تجهيز كارگاههاي آموزشي بود.
تا قبل از برنامه چهارم توسعه در استان 20 هزار متر مربع فضاي آموزشي فني حرفه اي وجود داشت كه به 51 هزار مترمربع توسعه يافته است.
مديركل فني و حرفه اي استان گلستان در گفتگو با ايرنا اعلام كرده بود: سفر اول دكتر احمدي نژاد براي اين بخش احداث سه مركز فني و حرفه اي در شهرستانهاي 'بندرگز، بندر تركمن و علي آباد' كه فاقد مركز آموزش فني و حرفه اي بودند ،بود.
'ابوطالب جلالي' افزود: با تامين به موقع اعتبار، مراكز شهرستان هاي بندرگز و بندرتركمن در9ماه با چهار هزار و 800 متر مربع فضاي آموزشي و تجهيز همه كارگاهها به بهره برداري رسيد و افتتاح پروژه علي آباد با فاصله يكسال بعد ازاين پروژه ها انجام شد كه براي احداث اين سه مركز42 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وي تصريح كرد: در سفر دوم استاني دولت نهم به استان گلستان، ايجاد ظرفيتهاي آموزشي و تجهيز كارگاهها از منابع استاني مد نظر بوده كه تجهيز مراكز آموزش فني و حرفه اي خواهران و برادران و آموزش هاي كارآفريني از آن جمله بود .
وي از تخصيص 17 ميليارد ريال اعتبار براي تجهيز كارگاههاي 6مركز شهرستاني در سفر دوم استاني خبرداد و گفت :ظرفيت هاي ايجاد شده در اين دو سفرسبب برخورداري از دو هزار و 720فرصت آموزشي مجهز براي جوانان شده است.
به گفته وي تكميل سه پروژه 'آزادشهر، كردكوي و كلاله'، فرآيند ساخت و تجهيز پروژه'مينودشت' به مدت 5/1 سال با دو هزار و 200 مترمربع فضا و اعتبار 13 ميليارد ريال ،بهره برداري از خوابگاه و مركز شبانه روزي و طرح توسعه كارگاههاي گنبدكاووس با دو هزار و 240 مترمربع با اعتبار 6ميليارد و 500 ميليون ريال از ديگر پروژه هايي است كه در برنامه چهارم در بخش آموزش فني و حرفه اي استان انجام شده است.
جلالي، بهره برداري از خوابگاه و رستوران كارآموزان كلاله با اعتبارسه ميليارد و 800 ميليون ريال، بهره برداري از پروژه مركز سنجش وارزشيابي با دو هزار و 200 مترمربع و اعتبار 11 ميليارد ريال، بهره برداري از مركز خواهران با دو هزار و 200 متر مربع و 10 كارگاه با اعتبار 12 ميليارد ريال و آغاز عمليات اجرايي ارتقاي مهارت در شهركهاي صنعتي 'آق قلا و علي آباد' را از ديگر پروژه هاي اين بخش بيان كرد.
راه اندازي دانشگاه هاي مختلف از جمله دانشگاه جامع، براي گلستاني ها همواره بسيار مهم بوده است چرا كه اين ديار با سابقه تمدني شش هزار ساله، از ديرباز مهد علم و دانش بوده و در آغوش خود بزرگان و نام آوراني را پرورانده است كه ميردامادها و ميرفندرسكي ها، فخرالدين اسعد و مختومقلي ها نمونه هايي از آن بوده اند .
يكي از بركات دو سفر رئيس جمهور و هيات دولت به استان، تاسيس و گسترش مراكز علمي و دانشگاهي به ويژه تاسيس دانشگاه جامع گلستان بود.
استان گلستان بر خلاف سرسبزي و غناي طبييعي آن، از استان هاي محروم در زمينه آموزش عالي محسوب مي شد چرا كه استاني با جمعيت بيش از يك ميليون و ششصد هزار نفر تا همين چند سال پيش از داشتن يك دانشگاه جامع محروم بود.
از سوي ديگر به علت نبود دانشگاههاي بزرگ در استان، نسبت تعداد دانشجو به جمعيت آن با استانداردهاي ملي و بين المللي فاصله معناداري داشت. از جمله راهكارهاي انديشيده شده براي جبران اين خلا، تاسيس دانشگاه جامع گلستان بود تا علا وه بر حفظ و تقويت دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي گرگان به عنوان دانشگاه تخصصي استان، مطرح باشد.دانشگاه جامع گلستان كه بر اساس خواست مردم استان مبني بر داشتن دانشگاه شكل گرفته از جمله مصوبات تاثيرگذار هيات دولت در توسعه اين منطقه بوده است كه در سفر اول رئيس جمهور به استان با اعتبار 60 ميليارد ريال مصوب شد.
دانشگاه گلستان در سال 1387 ، با سه دانشكده فني –مهندسي، علوم انساني و علوم پايه با 14 رشته در مقاطع دكترا، كارشناسي ارشد، كارشناسي و كارداني از دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان جدا و به صورت مستقل تاسيس شد و اكنون تعداد رشته ها و دانشجويان آن به دو برابر افزايش يافته است.
سرپرست دانشگاه گلستان با بيان اينكه حركت به سمت رفع نيازهاي كشور و استان از جمله اهداف تشكيل اين دانشگاه بوده است مي گويد: از جمله اقداماتي كه از زمان تصويب اين دانشگاه صورت گرفته ، پيگيري مكان يابي براي ساخت بناي جديد اين دانشگاه در مساحتي بالغ بر 75 هكتار در شهر سرخنكلاته (نزديكي گرگان) به همت خيرين و مردم اين منطقه بوده است كه از جمله ويژگي هاي آن، قابليت توسعه و گسترش فضاي آموزشي در ساليان آتي مي باشد.
دكتر'ابوالفضل رنجبر نوعي' مي افزايد: يكي ديگر از فعاليت هاي انجام شده پس از تصويب دانشگاه ، انسجام تشكيلاتي و تعريف ساختار آموزشي دانشگاه گلستان مي باشد كه با توجه به ارتباط با مراكز علمي و پژوهشي داخل و خارج كشور، با فراخوان هايي كه داده شده درصدد جذب نخبگان علمي و فارغ التحصيلان بومي فعال در عرصه ملي و بين المللي هستيم.
علاوه بر اين، تاسيس و راه اندازي پارك فن آوري در استان از جمله اولويت هاي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري مي باشد كه جزو مصوبات سفرهاي استاني هيات دولت به استان است و زمينه ساز تجاري سازي فن آوري در كشور و ايجاد اشتغال در استان را فراهم مي كند و اكنون در مرحله طراحي فضاي فيزيكي و پيش بيني اعتبار مورد نياز جهت ساخت و تجهيز قرار دارد.
واحدها و مراكز پيام نور نيز از ديگر مصوباتي بوده است كه همزمان با سفر رئيس جمهور و هيات دولت به گلستان گسترش يافته و پاسخي به نياز جويندگان علم در سراسر استان بوده است.
بيشتر شهرهايي كه تا پيش از دو سفر رئيس جمهور به گلستان، حتي از يك مركز آموزش عالي دولتي محروم بود، به بركت اين دو سفر داراي مراكز پيام نور شده اند.
تا پيش از سفر رئيس جمهور به استان، تنها شش واحد و مركز پيام نور در استان فعاليت داشت اما با سفر هيات دولت به استان ، پنج مركز پيام نور براي استان مصوب شد كه در سفر اول رئيس جمهور به استان براي توسعه دانشگاه پيام نور استان مبلغ 10 ميليارد ريال(يك ميليارد تومان) اختصاص يافت.
با راه اندازي مراكز جديد پيام نور، تعداد واحدها و مراكز پيام نور در استان از شش به 11 مركز و در مجموع به 21 هزار دانشجو رسيده است.
در سفر دوم رئيس جمهور و هيات دولت به استان، راه اندازي دانشكده هاي دندانپزشكي و داروسازي در دانشگاه علوم پزشكي گلستان مصوب شد.
با دريافت موافقت اصولي، اكنون مقدمات راه اندازي دانشكده دندانپزشكي فراهم شده و اين دانشكده از مهرماه سال جاري با 20 دانشجو فعاليت خود را آغاز مي كند.
اما ، در دو سفر رئيس جمهور به استان مصوبات ديگري همچون تجهيز كتابخانه مركزي دانشگاه منابع طبيعي گرگان (انجام شده) و احداث كتابخانه جديد اين دانشگاه (تا چند ماه آينده كتابخانه جديد به بهره برداري مي رسد.) ، ايجاد رديف مستقل براي دانشكده آموزش عالي كشاورزي گنبدكاووس (كه با تحقق اين مصوبه اكنون اين دانشكده مستقل و به مجتمع آموزش عالي گنبد كاووس ارتقا يافته است)،احداث دانشكده فني و مهندسي در علي آباد كتول ( اين دانشكده نيز اكنون راه اندازي و دانشجو در آنها مشغول به تحصيل هستند) و تكميل ساختمان مسجد دانشگاه منابع طبيعي( با اعتبار سه ميليارد و 500 ميليون ريال از محل اعتبارات سفر اول رياست جمهوري افتتاح شد) و ساخت سلف سرويس و دانشكده علوم پايه كه اين پروژه ها نيز در دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان افتتاح و به بهر برداري رسيده است.
در بخش ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان نيز، دو سفر رييس جمهوري به اين استان دستاوردهاي موثري را به همراه داشت كه از جمله آن مصوباتي براي ايجاد موزه ها، مناطق نمونه گردشگري و ايجاد بازارچه و شهرك صنايع دستي مي باشد.
يكي از مهمترين مصوبات حوزه گردشگري استان تصويب مناطق نمونه گردشگري بوده است به طوري كه در دو سفر اول و دوم رييس جمهوري و هيئت دولت به استان تعداد 30منطقه نمونه گردشگري مصوب شد.
در سال هاي 86 و 87،مطالعات امكان سنجي اين مناطق به طور كامل انجام شد كه اين اقدام زمينه را براي واگذاري به سرمايه گذاران فراهم كرد. كه از اين تعداد تاكنون موقعيت واگذاري 10 منطقه نمونه گردشگري به سرمايه گذاران و تبادل موافقتنامه در اين زمينه فراهم شده است.
سفرهاي استاني دولت نهم به استان گلستان و تصويب طرح‌هاي ويژه براي ورزش و بخش تربيت بدني سبب شده است تا ورزشكاران اين استان به پيشرفت در رشته هاي ورزشي اميدوارشوند و از اين تحولات به عنوانانقلاب ورزشي ياد كنند .
مدير كل تربيت بدني استان گلستان گفت: ‎ 80درصد مصوبات ورزشي سفر اول هئيت دولت به اين استان افتتاح شده و در اختيار ورزشكاران قرار گرفته است.
قربانعلي پاشا افزود: ‎ 20درصد ديگر پروژه‌ها هم از سال ‎ 1386آغاز شده كه با تخصيص اعتبارات لازم از پيشرفت فيزيكي خوبي برخوردار هستند .
به گفته وي، سالن ‎ 6هزار نفري گرگان ‎ 40درصد، استاديوم ورزشي ‎ 5هزار نفري گنبد كاووس با توسعه ‎ 15هزار نفري ‎ 35درصد پيشرفت فيزيكي داشته‌اند كه از پروژه‌هاي سفر اول دولت نهم به استان مي‌باشد.
پاشا تاكيد كرد: تمام سالن‌هاي ورزشي روستائي و سالن‌هائي كه از مصوبات دور اول و دوم سفردولت به استان بوده افتتاح شده‌اند .
وي از بهره برداري از ‎ 26زمين ورزشي روباز در روستاهاي استان خبر داد و افزود: اين زمين‌ها از محل مصوبات سفر هيئت دولت در دور اول به استان گلستان تامين اعتبار شده‌اند .
افتتاح ‎ 11چمن مصنوعي براي هر شهرستان استان يك چمن را از مصوبات دور اول سفرهاي استاني هيئت دولت به استان بوده است كه قبل از سال ‎ ،84سرانه ورزشي در استان ‎ 0/2مترمربع بوده است كه با افتتاح ‎ 80درصدي پروژه‌هاي مصوب دور اول و بخشي از مصوبات دور دوم سفر استاني ، تا پايان سال ‎ ،1388سرانه ورزشي در استان به ‎ 0/6مترمربع رسيده و با افتتاح تمام مصوبات سفرهاي اول و دوم دولت به استان، اين سرانه به ‎0/7 مترمربع خواهد رسيد.
مجموع اعتبارات سفر اول رياست محترم جمهور و هيئت دولت به استان گلستان در زمينه مصوبات طرح‌ها و پروژه‌هاي ورزشي براي اين استان ‎ 400ميليارد ريال بوده است.
مدير كل تربيت بدني گلستان به مصوبات دور دوم سفرهاي استاني اشاره كرد و گفت: احداث يك دهكده ورزشهاي ساحلي و آبي در زميني به مساحت ‎ 70هكتار از مهمترين و اساسي‌ترين پروژه‌هاي دور دوم بوده كه زمين اين دهكده ورزشي تهيه شده و در اختيار شركت توسعه قرار گرفته است كه احداث آن بزودي شروع مي شود.
وي ادامه داد: احداث مجموعه اختصاصي بانوان در شهرستان گرگان از محل مصوبات دور دوم سفرهاي استاني هيئت دولت آغاز شده كه سالن ورزشي آن ‎ 95درصد، زمين‌هاي ورزشي روباز واليبال ساحلي، هندبال ساحلي و فوتبال ساحلي نيز ‎ 90درصد و خوابگاه ورزشي اين مجموعه نيز ‎ 45درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
وي گفت: احداث سالن ورزشي دو و ميداني شهرستان گرگان از ديگر مصوبات سفر دوم استاني دولت به استان گلستان بوده كه زمين آن تحويل شركت توسعه سازمان تربيت بدني شده و كار ساخت آن امسال آغاز خواهد شد.
وي ادامه داد: در سفر دوم رئيس جمهور و هيئت دولت به استان مصوب شد تا يك تيم فوتبال با حمايت وزارت صنايع و معادن به استان گلستان داده شود كه به همين منظور تيم صنايع اتكا تهران با امتياز كامل به استان گلستان واگذار شد و اين تيم در سال ‎ 87رقابتهاي خود را در ليگ دسته اول باشگاههاي كشور آغاز كرد.
پاشا يادآور شد: در سفر دوم دولت نهم به استان پيگيري زيرساخت پيست‌هاي سواركاري در شهرستانهاي گنبدكاووس، آق قلا و بندرتركمن تصويب شد كه شركت توسعه سازمان با مشاركت بخش خصوصي در سال جاري اقدام نمايد.
وي به مجتمع فرهنگي ورزشي نهارخوران گرگان اشاره كرد و گفت: كار مطالعاتي فاز اول و دوم اين پروژه بزرگ توسط شركت توسعه سازمان به پايان رسيده است و پس از خريد نهائي زمين توسط وزارت مسكن، عمليات اجرايي آغاز خواهد شد .
وي خاطرنشان كرد: براي مصوبات تربيت بدني در دور دوم سفرهاي استاني هيئت دولت به استان در زمينه ورزش ‎ 500ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-405.html )