عنوان خبر:تاخیر ۶ ماهه در تحریم نفتی ایران نشانه بحران در خود اروپا
جمعه 7 بهمن 1390 - 19:15:12


امام جمعه موقت تهران در ادامه به مهلت ۶ ماهه اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت:
چرا از هم‌اکنون تحریم را آغاز نکردید؟ دلیل این است که خود گرفتار هستند و بحران کشورهای اروپایی را فرا گرفته است.هدف اروپا تاثیر روی انتخابات است.



به گزارش پیام گلستان به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های امروز نماز عبادی سیاسی جمعه تهران، راه نجات در روز قیامت را صداقت دانست و اظهار داشت: امیدواریم عنصر صداقت را در همه عرصه‌ها به عنوان سرمایه پیامبر(ص) به همراه داشته باشیم.

امام جمعه موقت تهران ضمن تشکر از ملت ایران به دلیل عزاداری در دو ماه محرم و صفر تصریح کرد: هشتم ربیع‌الاول روز شهادت امام حسن عسگری(ع) و پنجشنبه هفته آینده آغاز امامت ولیعصر (عج) است که باید استقبال باشکوهی از این روز داشت و خود را آماده ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) کرد.

وی همچنین به ایام دهه مبارک فجر اشاره و اضافه کرد: پس از ۵۷ سال دین‌ستیزی، خداوند نور را به این ملت عنایت کرد. از این رو باید با برگزاری باشکوه مبارک دهه فجر قدردان این نعمت بزرگ باشیم.

آیت‌الله خاتمی بر همین اساس به وظیفه رسانه‌های مکتوب و صدا و سیما اشاره کرد که باید ۵۷ سال سیاه وجود رژیم جنایتکار پهلوی را برای نسل دوم و سوم انقلاب نشان دهند و خدمات جمهوری اسلامی ایران را به تصویر بکشند.

* تحریم‌ها از اول انقلاب علیه ایران وجود داشته است
امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود به تحریم خرید نفت از سوی اتحادیه اروپا اشاره و تصریح کرد: در این زمینه ۷ نکته وجود دارد؛ نکته اول اینکه این موضوع تازگی ندارد و آنها شق‌القمر نکردند.

وی با بیان اینکه دشمنان پیامبر اکرم(ص) در آن زمان نیز این کار را انجام دادند، اظهار داشت: در شعب ابیطالب و در جنگ خیبر نیز مسلمانان در فشارهای بسیاری بویژه فشار غذایی وجود داشتند تا اینکه دژها به همت حضرت علی(ع) فتح و آن محاصره شکسته شد.

آیت‌الله خاتمی بر همین اساس به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ما در شرایط شعب ابیطالب نیستیم بلکه در زمان بدر قرار داریم، گفت: زمانی که دنیا علیه ما جنگ احزاب به راه انداخته ما همچنان که در جنگ بدر ۳۱۳ نفر بر هزار نفر غلبه کردند به یاری خداوند پیروز خواهیم شد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تحریم در کشور ما بی‌سابقه نیست، یادآور شد: از اول انقلاب تاکنون تحریم‌ها علیه کشور ما صورت گرفته و دارای شدت و ضعف بوده است.

وی با تاکید بر اینکه کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا به شرکت‌های آمریکایی این هشدار را داده بود که اگر بیش از ۲۰ میلیون دلار در رابطه با نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند، تحریم می‌شوند، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به این سخنان بها نداد و آن شرکت‌های آمریکایی نیز بیش از ۲۰ میلیون دلار با ایران سرمایه‌گذاری کردند و آمریکا هیچ غلطی نتوانست بکند.

آیت‌الله خاتمی سومین مسئله در خصوص تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا را اینگونه عنوان کرد که از ویژگی‌های انقلاب اسلامی فرصت‌سازی است؛ از دل تحریم‌های بیش از ۳۰ سال پیشرفت‌های خیره‌کننده هسته‌ای بیرون آمد.

* نتیجه تحریم نفت خیز اقتصاد منهای نفت خواهد بود

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: امیدواریم همین تحریم‌ها سبب شود ملت ما به سمت اقتصاد منهای نفت خیز بردارد و این امر مهم توسط مردم محقق خواهد شد اما راهش این است که به تولید بها داده شود.

وی بر همین اساس تولید را رمز رشد و موفقیت اقتصاد دانست و اظهار داشت: باید مشکلات تولیدگران بیشتر برطرف شود چرا که در این صورت هم کشور آباد خواهد شد و هم بیکاری علاج می‌شود. همچنین تودهنی محکمی به تحریم‌کنندگان خواهد بود.

آیت‌الله خاتمی چهارمین نکته در این زمینه را بی‌تأثیر بودن این تحریم‌ها در اقتصاد کشورها عنوان و تصریح کرد: حداکثر ۱۷ درصد نفت ما را کشورهای اروپایی و بویژه اسپانیا، ایتالیا، یونان و فرانسه خریداری می‌کنند که در حال حاضر غرق در مشکلات خود هستند.

امام جمعه موقت تهران در عین حال به بدهی‌های هزار میلیاردی برخی کشورها در اروپا اشاره کرد و یادآور شد: کشورهای اروپایی با تحریم نفت ایران بر مشکلات خود می‌افزایند چرا که در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت ۱۱۰ دلار است و بیشتر هم خواهد شد.

وی خطاب به کشورهای اروپایی افزود: شما قبل از اینکه ما را تحریم کنید، خود را تحریم کرده‌اید چرا که ما مشتری‌های مستقلی داریم که به طور وصف‌ناپذیر از نفت ما استقبال و ملتمسانه خواهان آن هستند؛ از این رو اتحادیه اروپا با طناب پوسیده آمریکا به چاه رفت.

آیت‌الله خاتمی نکته دیگر در این زمینه را این دانست که این تحریم‌ها هزینه استقلال است و گفت:‌ ملتی که می‌خواهد سربلند باشد و آقابالاسر نداشته باشد، باید هزینه بپردازد. ملت ما ۳۲ سال است که برای انقلاب هزینه می‌دهد و در این زمینه نیز دشمن را به زیر خواهد کشید.

* تحریم نفت هدف انتخاباتی را دنبال می‌کند

امام جمعه موقت تهران در ادامه به مهلت ۶ ماهه اتحادیه اروپا اشاره و اضافه کرد: چرا از هم‌اکنون تحریم را آغاز نکردید؟ دلیل این است که خود گرفتار هستند و بحران کشورهای اروپایی را فرا گرفته است.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی در این روزهای مانده به انتخابات می‌خواهند تأثیر انتخاباتی بر کشور ما بگذارند، افزود:‌ آنها پس از انتخابات این موضوع را مطرح می‌کنند که ببخشید این تحریم ناموفق بوده و در واقع دست از پا درازتر فرار می‌کنند؛ از این رو هر تحلیل‌گری می‌داند که این ۶ ماه فرصت با این هدف بوده است.

آیت‌الله خاتمی اظهار داشت: آنچه در این قصه بسیار خنده‌دار است، بازیگری عربستان است؛ این کشور می‌گوید ما نیازهای نفتی اروپایی‌ها را تأمین می‌کنیم که باید در جواب آنها گفت، اولا شما عرضه این کار را ندارید،‌ ثانیا ملت‌های بیدار شده منطقه شما را به روز سیاه می‌نشانند و تنها پرونده سیاهی را بر پرونده‌های خود می‌افزایید.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه اوباما در سخنرانی اخیر خود فضولی‌های زیادی کرده است، گفت: اوباما گفته ما ایران را منزوی می‌کنیم و مطمئن باشید جلوی اتمی شدن آن را خواهیم گرفت. جواب این است که شما منزوی شده‌اید چرا فرار رو به جلو می‌کنید.

وی بر همین اساس ادامه داد: ۴ نوکر حلقه بگوش شما در منطقه در یک سال سرنگون شده است و جنبش ۹۹ درصدی شما را به روز سیاه نشانده چرا دروغ می‌‌گوئید؛ به کوری چشم شما ایران اتمی شده است.

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به گرانی‌های فزاینده‌ای که طی هفته گذشته در کشور وجود داشت، اشاره کرد و اظهار داشت: در روزهای گذشته مسئولان به صحنه آمدند و قدری حباب سکه و دلار شکسته شد اما باید از این حوادث عبرت گرفت و اینکه چرا دلاری که در بدترین وضعیت خود است در ایران گران شد.

* دلایل گران شدن دلاری که در بدترین وضعیت قرار دارد

امام جمعه موقت تهران بر همین اساس به جدا شدن منطقه یورو از دلار اشاره و اضافه کرد: چین، هند و برخی از کشورهای بزرگ حساب خود را از دلار جدا کرده‌اند؛ همچنین جنبش وال‌استریت لرزه به اقتصاد آمریکا وارد کرد از این رو دلار رشد بین‌المللی نداشت.

وی به ۵ عامل مؤثر در گرانی دلار در کشورمان اشاره کرد و گفت: جنگ روانی دشمن و فضای رسانه‌ای در پی تحریم نفت، فراوانی حجم نقدینگی در دست مردم، سوءاستفاده دلال‌ها، تحلیل نادرست در عرصه اقتصاد و سیاه‌نمایی اقتصاد کشور از جمله این عوامل است.

آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه برخی به گونه‌ای اوضاع کشور را ترسیم می‌کردند که کشور دچار ورشکستگی شده است، این ادعاها خلاف واقع و ذخیره ارزی ما بسیار مناسب است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه ۱۰ درصد واردات به کشور کم شده و وضعیت صادرات غیر نفتی مطلوب است، اظهار داشت: این سیاه‌نمایی‌ها خلاف واقع بوده و آب به آسیاب دشمن می‌ریزد.

وی در عین حال گفت که نمی‌توان از برخی سوء‌تدبیرها گذشت؛ مسئولان چهارشنبه پیگیر این مسئله شدند درحالی که در طول دو هفته گذشته قیمت دلار و سکه هر روز بالا می‌رفت، کاش زودتر به این موضوع رسیدگی می‌شد؛ اینجا جای مچ‌گیری نیست ولی باید به داد این ملت رسید.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه مردم در ۲۲ بهمن ماه امسال بار دیگر قدرت خود را به نمایش خواهند گذاشت، تصریح کرد: باید جلوی تصمیمات غیرکارشناسانه گرفته شود و در این عرصه کسی سیاسی عمل نکند.

* دشمنان داخلی و خارجی روی مسئله انتخابات زوم کرده‌اند

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره و اضافه کرد:‌ نمی‌توان از این مسئله مهم که دشمنان داخلی، خارجی و ضد انقلاب روی آن زوم کرده‌اند و ملتمسانه به مردم می‌گویند که مردم در انتخابات شرکت نکنید، به سادگی عبور کرد.

وی با تاکید بر اینکه به کوری چشم دشمنان ملت ایران باشکوه‌تر از گذشته انتخابات دیگر را رقم می‌زنند، افزود: انتخابات جشن ملی ایران است.

آیت‌الله خاتمی به عوامل تلخ شدن انتخابات در کام مردم اشاره کرد و یادآور شد: کاندیداها تبلیغات تخریبی نداشته باشند و مصالح نظام را قربانی مصالح خود نکنند، قانون‌شکنی نکنند، وعده‌های دروغ ندهند، اسراف نداشته باشند، به کانون‌های قدرت و ثروت نزدیک نشوند و از امکانات بیت‌المال استفاده نکنند.

امام جمعه موقت تهران همچنین در پایان خطبه اول نماز جمعه امروز تهران به شکل‌گیری مجلس مصر با اکثریت مسلمانان و سقوط ۴ دیکتاتور یمن اشاره کرد و اظهار داشت: در هر جای جهان اسلام اگر انتخابات آزاد باشد نتیجه همین خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوعی که کام ما را تلخ کرده جنایات حکام بحرین است که ملت مسلمان بحرین را سرکوب می‌کنند؛ همچنین کتاب‌های درسی را می‌خواهند با ادبیات وهابیون سعودی بنویسند و این جنایت بسیار بزرگی است، اما ملت بحرین بدانند که پیروزی نزدیک است.

آیت‌الله خاتمی همچنین در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران فراموشی قیامت را زمینه تباه شدن عمل انسان و جهنمی شدن دانست و اظهار داشت: یکی از زیرمجموعه‌های اصل انس با خدا ایمان به وعده‌های خدا است.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه خداوند در قرآن کریم وعده‌های زیادی در عرصه‌های مختلف در رابطه‌ با مؤمنان، ظالمان و باطل داده است، تصریح کرد: ‌زیرمجموعه ایمان به وعده‌های خدا ایمان به غیب است.

وی بر همین اساس داستان حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) اشاره کرد و گفت: باید باور کنیم که اگر یار خدا باشیم خدا با ما است؛ ۳۳ سال از انقلاب اسلامی گذشته و اگر ما با خدا باشیم هیچ قدرت و نیمچه قدرت و ابرقدرتی هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-4127.html )