عنوان خبر:براي نخستين بار توليد 11 ميليون تن گندم
جمعه 16 مهر 1389 - 20:17:58


به نقل از روابط عمومي شركت غله و خدمات بازرگاني استان گلستان، حميد عليخاني مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايرن، در آيين بهره‌برداري متمركز از 158 هزار تن ظرفيت سيلوسازي گلستان اظهار داشت: در حال حاضر ظرفيت نگهداري گندم كشور 7 ميليون و 258 هزار تن است كه تا پايان سال 1389 از مرز 8.5 ميليون تن نيز خواهد گذشت.



وي تصريح كرد: هدف ما رسيدن به مرز 10.5 ميليون تن ظرفيت ذخيره‌سازي گندم در كشور تا پايان سال 1391 است.
به گفته وي قبل از انقلاب، ميزان ظرفيت ذخيره‌سازي گندم كشور 708 هزار تن بوده و تا سال 1383 به 2.5 ميليون تن رسيده است و در اين سفر نيز، با بهره‌برداري از ظرفيت 158 هزارتني سيلوهاي استان گلستان به 7 ميليون و 258 هزار تن دست يافته‌ايم.
عليخاني اضافه كرد: نظام جمهوري اسلامي به موضوع خودكفايي گندم توجه خاص كرده و به همين دليل نياز است كه اقدامات ويژه‌اي در اين زمينه انجام شود.
وي با بيان اينكه در سال زراعي جاري براي نخستين بار توليد 11 ميليون و 100 تني گندم را تجربه كرديم، افزود: اين ميزان توليد نيازمند اسبابي است و امروز با عبور از دو سال بحران غذايي جهان به ثبات امنيت غذايي در كشور سوق يافته‌ايم.
به گفته معاون وزير بازرگاني، تاكنون در سال جاري 850 هزار تن صادرات گندم انجام شده و بعد از سه سال صادرات گندم را در دست گرفته و اين كار بزرگ نماد خودكفايي كشور است.
عليخاني گفت: بايد به سيلوسازان خدا قوت گفت كه سرمايه خود را در پايداري امنيت غذايي كشور هزينه كرده‌اند.
وي افزود: تا سال گذشته مالكيت ساخت سيلوها اغلب بر عهده بخش دولتي بوده اما در حال حاضر بخش خصوصي گوي سبقت را ربوده و سخنان رهبر معظم انقلاب مبني بر واگذاري امور به بخش خصوصي محقق شده است و شركت بازرگاني دولتي نيز اين موضوع را دنبال مي‌كند.
عليخاني به مديران بخش خصوصي تاكيد كرد: از آنجايي كه استان گلستان سهم عمده‌اي از توليد گندم كشور را بر عهده دارد اميد است با ساخت مراكز ذخيره‌سازي بتوان به طور كامل اين توليد را پوشش داد.
در ادامه اين مراسم، معاون وزير بازرگاني از سيلوهاي در دست افتتاح بازديد و از نزديك در جريان روند فعاليت آنها قرار گرفت.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-414.html )