عنوان خبر:پایان تولید خاویار در گلستان
پنجشنبه 13 بهمن 1390 - 23:35:08


مدیرکل شیلات گلستان گفت:
در سال 70 تولیدات خاویار استان 125 تن بوده است که امروز به کمتر از دو تن رسیده است و این خط آخر تولیدات خاویار است.


به گزارش پیام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، علی اکبر پاسندی ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: با کاهش خاویار در دریا می خواهیم برند و جایگاه اول در تولید خاویار را در  گلستان حفظ کنیم.

مدیرکل شیلات از کلنگ زنی دو مزرعه ماهیان خاویاری در بندرگز با ظرفیت 615 تن خاویار، 95 تن گوشت خاویار خبر داد.
وی بیان داشت: 35 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به این امر اختصاص داده شده است و در چهار سال آینده شاهد بهره برداری گوشت خاویار هستیم و در سال 91 نیز شاهد بهره برداری از خاویار این مزارع پرورشی هستیم.
پاسندی در ادامه  گفت: تا 25 سال آینده پیش بینی می کنیم 500 تن گوشت خاویار و 300 تن خاویار را در استان تولید کنیم.
وی با بیان اینکه خلیج گرگان بهترین و شاخص ترین مکان تولید ماهیان خاویاری کشور است، افزود: آماده استقبال از سرمایه گذاران این بخش در استان هستیم.
مدیرکل شیلات گلستان گفت: قوانین و مقررات حاکم بر صید غیر مجاز بسیاز ضعیف و مربوط به 50 سال قبل است.
علی اکبر پاسندی اظهار داشت: نگاه ما به دریا یک نگاه بخشی است اما باید این نگاه مثل دیگر انفال چون جنگل، کوه، درخت و غیره باشد.
وی افزود: همکاران ما در دریا همه تلاششان را می کنند اما تلاششان سرابی بیش نیست چون شبکه های صیادی غیرمجاز همه موانع را پشت سر می گذارند و زحمات را به باد فنا می دهند.
وی بیان داشت: از طریق استانداری، نمایندگان مجلس و دیگر مقامات استان تلاش هایی در حال انجام است که ماهیان خاویاری در لیست صید قاچاق معرفی شود که اگر انجام شود اتفاق موثری است.
صید غیرمجاز خاویار فاجعه است

پاسندی تصریح کرد: آنچه امروز ما در بخش صید غیرمجاز خاویار در دریا می بینیم یک فاجعه است و این موجود گرانسنگ دریایی نیاز به حفاظت دارد، چون در لیست انقراض نسل قرار دارد.
مدیرکل شیلات گفت: در حال حاضر ماهیان خاویار غیرمجازی که عرضه می شود، غیراستاندارد و غیربهداشتی و نارس نیز است و همه متولی این بخش تنها شیلات نیست.
وی افزود: یک ماهی خاویار 13 تا 16 سال طول می کشد تا به رسیدگی جنسی و مولد شدن برسد واگر این سیکل به هم بخورد فاجعه ای در این نسل رخ می دهد.
پاسندی بیان داشت: امروز شاهد حضور افراد غیرمسئول بسیاری در دریا هستیم که ماهیان نارس و نرسیده را برداشت می کنند و اجازه نمی دهند ماهیان به وزن مطلوب برسند.


وی با بیان اینکه در این بخش نیاز به فرهنگ سازی است، گفت: ما تا سال قبل صادرات ماهیان خاویاری را داشتیم اما در حال حاضر صید تجاری ماهیان خاویاری ممنوع شده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-4179.html )