عنوان خبر:نتايج سفر هيئت دولت به گلستان در حوزه ميراث فرهنگي چشمگير است
جمعه 16 مهر 1389 - 21:22:20


به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان، فريدون فعالي اظهار داشت: در سومين سفر هيئت دولت به گلستان، ساماندهي مواريث فرهنگي و توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي، آموزشي و تبليغي در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مورد توجه قرار گرفت.



مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان تصريح كرد: با روي كار آمدن دولت عدالت‌محور آقاي احمدي‌نژاد رئيس جمهور، فعاليت‌هاي عمراني به ويژه در بخش گردشگري در اقصي نقاط كشور تحرك و جان دوباره‌اي گرفت از آن جمله در استان سرسبز گلستان كه مصوبات سفر اول و دوم رياست جمهوري و هيئت دولت به استان، نقطه عطف فعاليت‌ها و عملكرد عمراني استان به شمار مي‌رود و وضعيت گردشگري استان را به نحو چشمگيري توسعه و ارتقا داد.
فعالي افزود: در سفر اول هيئت دولت به استان گلستان طي اسفندماه 1384 در بخش گردشگري مجموعا شش مصوبه در دو بخش اجرايي و پيگيري و هماهنگي به تصويب رسيد.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان گفت: در بخش اجرايي ساماندهي موزه‌هاي استان گلستان، احداث شش كمپينگ، خريد و آزادسازي حريم برج‌قابوس، انجام مطالعه و تهيه طرح احداث زيرساخت‌ها و زيربناهاي گردشگري استان و در بخش پيگيري و هماهنگي نيز جزيره آشوراده و مناطق نمونه گردشگري استان گلستان بوده است.
وي ادامه داد: در سفر دوم در ارديبهشت ماه 1387 نيز سه مصوبه به تصويب رسيد ايجاد و راه‌اندازي هشت موزه شهرستان، تعيين مناطق نمونه گردشگري (24 منطقه نمونه)، مطالعه و ايجاد بازارچه و شهرك صنايع دستي در استان گلستان بوده است.
فعالي تصريح كرد: در كارگروه فرهنگ و هنر در دور سوم سفر رياست جمهور به استان گلستان و در راستاي ساماندهي مواريث فرهنگي و توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي، آموزشي و تبليغي در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و زيرساخت‌هاي مربوطه، مواردي به تصويب هيئت دولت رسيد.
وي ضمن برشمردن اين مصوبات، افزود: هفت مصوبه كارگروه فرهنگ و هنر در اين حوزه عبارتند از:
1ـ حمايت از تكميل و اجراي طرح جامع گردشگري استان گلستان
2ـ حمايت از طراحي و اجراي برنامه‌هايي با موضوعات توسعه فرهنگ گردشگري، تهيه اطلس جامع گردشگري و فرهنگي و صنايع دستي، تبليغ جاذبه‌هاي گردشگري و ايجاد و راه‌اندازي پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني گردشگري با تاكيد برشناسايي مزيت‌هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، معنوي و زيارتي و اداب و رسوم و آيين‌هاي اقوام دراستان.
3ـ كمك به تبديل بناهاي تاريخي استان به مراكز فعاليت‌هاي فرهنگي، هنري، كتابخانه و صنايع دستي.
4ـ كمك به تكميل و راه‌اندازي موزه‌هاي استان
5ـ پشتيباني از مستندسازي، آموزش، احيا، توسعه، ترويج، طراحي و نمونه‌سازي صنايع دستي و ساماندهي كارگاه‌هاي صنايع دستي بومي، مزيت‌‌دار و شاخص استان و تدوين طرحي براي كسب بازارهاي بين‌المللي صنايع دستي استان و كشور.
6ـ حمايت از ايجاد مراكز اقامتي، تفريحي و فرهنگي در مناطق گردشگري و زيارتي استان
7ـ حمايت از ثبت، ضبط و ترويج ميراث فرهنگي، معنوي و مستند استان
وي تصريح كرد: در محورهاي ديگر نيز كمك به توانمندسازي بانوان براي مشاغل خانگي، راه‌اندازي كارگاه‌ها و بازارچه‌هاي صنايع دستي بومي در سطح استان و حمايت از توسعه مراكز آموزش فني و حرفه‌اي دختران با گرايش صنايع دستي بومي و قالي‌بافي و همچنين حمايت از خلق و خريد آثار هنرمندان استان از ديگر مواردي بود كه به تصويب رسيد.
فعالي يادآور شد: تمام مصوبات سفر اول و دوم در سه بخش ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اين استان به انجام رسيده كه مورد بازديد نمايندگان رئيس سازمان در جريان سفر سوم قرار گرفت.
وي اظهار اميدواري كرد: در آينده‌اي نزديك اين اداره كل بتواند ماموريت‌هاي خود را دو چندان به سرانجام رسانده و زمينه‌هاي پله‌هاي ترقي استان را فراهم آورد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-421.html )