عنوان خبر: رونق اقتصادي براي ساحل نشينان از نتايج بازسازي ذخاير درياي خزر است
يكشنبه 18 مهر 1389 - 19:40:08


مديركل شيلات استان گلستان گفت: بازسازي ذخاير دريا از بخش هاي بسيار با اهميت شيلات است و نتيجه عمل آن مستقيما به سبد خانوار جامعه صيادي وارد شده و رونق اقتصادي ساحل نشينان خزر را به همراه دارد.



'علي اكبر پاسندي' روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين بخش با حفظ ذخاير با ارزش درياي خزر وظيفه خود را در قبال نسل هاي آينده به خوبي ايفا نموده و با تكثير مصنوعي مولدين و رهاسازي انواع بچه ماهيان خاوياري و استخواني حفظ و بقاي آنها را تضمين مي نمايد.
وي مراكز بازسازي ذخائر ماهيان استخواني و خاوياري در استان را سه مركز ذكر كرد و افزود: يكي از اين مراكز، مركز خاوياري گرگان (سد وشمگير) است.
مديركل شيلات گلستان گفت: هدف اصلي اين مركز پرورش بچه ماهيان خاوياري و رهاسازي آنها به درياست كه از سال قبل در اين مركز علاوه بر پرورش بچه ماهيان خاوياري، تكثير و پرورش بچه ماهيان استخواني نيز انجام مي شود.
پاسندي افزود: به همين خاطر از سوي سازمان شيلات ايران برنامه مصوب پنج ساله تكثير و پرورش ماهيان استخواني براي اين مركز تعيين شد.
وي درباره برنامه هاي آينده مركز گفت: يكي از آرزوهاي ديرينه بخش بازسازي ذخاير، بي نيازي از تهيه مولد از درياست لذا در سال جاري تعداد كافي از بچه ماهيان كلمه، كپور و سفيد را با هدف مولدسازي در استخرهاي خاكي نگهداري مي كنيم تا در سال هاي آتي نه تنها به طور كامل از مولد دريايي بي نياز شويم بلكه در اين مورد به استان هاي ديگر نيز مولد ارسال كنيم.
رييس مركز خاوياري گرگان (سد وشمگير) نيز گفت: برنامه مصوب شيلات ايران براي اين مركز 21 ميليون قطعه بود اما در سالجاري با دو برابر كردن توليد نسبت به مصوبه سازمان شيلات توانستيم با تكثير، پرورش و رهاسازي بيش از 40 ميليون قطعه انواع بچه ماهيان استخواني شامل 'كپور ، كلمه و سفيد' برگ زرين ديگري را در اين مركز ثبت كنيم.
'غلامحسن سلطاني' افزود: اين افتخار با همت و تلاش مجدانه كارشناسان و پرسنل زحمتكش و جهادگران خاموش بخش بازسازي ذخاير به دست آمده است.
وي اضافه كرد: اين مركز همچنين براي اولين بار در كشور توانسته است با استفاده از ماهي مولد كلمه پرورشي و تكثير طبيعي آنها در استخرهاي مركز موفق به توليد و رهاسازي 15 ميليون قطعه بچه ماهي كلمه به دريا شود.
وي تصريح كرد: انجام اين امر گامي مهم در امر مولدسازي و عدم نياز به استفاده از مولدين دريايي است.
وي گفت: براي تكثير ماهي كلمه هر ساله بايد مولد آن از دريا تأمين مي شد و با توجه به بررسي بيولوژي اين ماهي و اجراي پروژه تحقيقاتي مولدسازي ماهي كلمه توسط مركز تحقيقات شيلات استان در استخرهاي پرورش ماهيان گرمابي با آب شيرين، مولدسازي با موفقيت انجام شد.
سلطاني افزود: به منظور تكثير طبيعي ماهي مولد كلمه پرورشي، با انتقال مولدين پرورشي توليد شده به مركز خاوياري گرگان، تكثير طبيعي هم با موفقيت انجام شد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-429.html )