عنوان خبر:گلستان محروم از شبکه جامع هواشناسی کشاورزی
شنبه 29 بهمن 1390 - 02:50:49


بخش کشاورزی گلستان سالانه با حوادث و مخاطرات فراوانی مواجه است، این درحالی که قطب کشاورزی کشور شبکه جامع هواشناسی کشاورزی ندارد.



به گزارش پیام گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، به تاکید کارشناسان بخش کشاورزی، وجود شبکه هواشناسی کشاورزی در گلستان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

در حال حاضر حوادثی نظیر خشکسالی و پر آبی موجب بروز خسارت هایی در استان گلستان می شود که برای کاهش خسارت فعالیت یک شبکه هواشناسی در استان اهمیت دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان در این زمینه با اشاره به اینکه، خطراتی مانند خشکسالی و سیل کشاورزی استان را تهدید می کند، بر لزوم ایجاد شبکه هواشناسی کشاورزی در استان تاکید کرد.

سید نصیر سید محمدی افزود: استان گلستان یکی از قطب کشاورزی بوده و دارای مزیتهای بالایی است ولی مخاطراتی نظیر سیل و خشکسالی استان را تهدید می کند.

وی عنوان کرد: در هر دو زمینه برنامه هایی در دست تدوین و اقداماتی انجام شده است.

وی بیان داشت: در بحث سیل و بارندگیهای بیش از حد اقداماتی برای ایجاد ایستگاههای هواشناسی کشاورزی صورت گرفته است.

سید محمدی گفت: برای ایجاد شبکه جامع ایستگاه هواشناسی طبق ماده 10 خشکسالی و با حمایت استانداری اعتبار یک میلیارد و 400 میلیون تومانی برای این طرح در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: شبکه هواشناسی کشاورزی در استان نبوده و اگر ایجاد شود به عنوان یکی از مهمترین و اساسی ترین کارهایی است که پیش بینی می کند و بر اساس آن پیشگیری صورت می گیرد.

وی گفت: اما در زمینه خشکسالی نیز اقداماتی از ناحیه مرکز تحقیقات برای معرفی گونه های بهتر و مناسب تر در راستای مقاوم بودن با خشکسالی صورت گرفته است.

وی بیان داشت: رقم های جدید گندم و جو که مقاوم به خشکسالی و مقاوم به شوری باشد در دست تهیه بوده و این کارها را مرکز تحقیقات انجام می دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان با اشاره به آبگرفتگی مزارع کشاورزی و کاربرد ایستگاه هواشناسی کشاورزی نیز گفت: در زمینه آبگرفتگی نیز از قبل مصوبه دولت بوده که 280 هزار هکتار از اراضی شمالی به ویژه در بندرترکمن، گمیشان و بخش هایی از بندرگز و کردکویی تجهیز شود و مطالعاتش توسط آب منطقه ای صورت می گیرد.

سید محمدی گفت: اقداماتی نیز ظرف یکی دوماه اخیر صورت گرفته و با اعتباراتی که اختصاص پیدا کرده در بندرترکمن و شهرهای اطراف با اعزام بیل مکانیکی سطح وسیعی از مناطق از زیر آب خارج شده است.

وی یادآور شد: همچنین در کارگروه آمایش تصمیم گرفته شد، گروهی متشکل از آب منطقه ای و جهاد کشاورزی به این مناطق اعزام شوند و به صورت مشخص برنامه ای مدون را تدوین کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان با اشاره به بروز آفات و بیماریها در بخش کشاورزی نیز عنوان کرد: برای مبارزه با آفات نیز چند نوع شیوه مبارزه شامل مکانیکی، زراعی، شیمیایی و بیولوژیک مطرح است.

تدوین برنامه جامع مبارزه با آفات

سید محمدی از تدوین یک برنامه جامع مبارزه با آفات و بیماریها خبر داد و گفت: آفات سالانه خسارات زیادی به بار آورده و در برنامه ای مدون مشخص کنیم این بیماریها در چه وقت و فصل و در چه محصولاتی بروز می کند و شیوه مبارزه با آن چیست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان بیان داشت: ایستگاههای هواشناسی نیز کمک بسیاری زیادی در مبارزه با آفات و بیماریها می کند چون مشخص می کند، حداقل و حداکثر دما چقدر است و آفات در چه شرایط دمایی رشد می کند.

وی در عین حال عنوان کرد: از 5 سال گذشته که یارانه سم قطع شد، شبکه های مراقبت در قالب کلینیک های گیاه پزشکی در استان مستقر شد و به عنوان  شبکه های مراقبت و پیش آگاهی اقدام به اطلاع رسانی و مبارزه شیمیایی و بیولوژیک را دنبال می کنند.

سید محمدی گفت: در سال 83 میزان مصرف سموم کشاورزی در استان دو هزار 860 تن بود که در سالجاری به هزار و 600 تن رسید.

گلستان حدود 600 هزار هکتار مزارع کشاورزی دارد و سالانه 92 نوع محصول کشاورزی در استان تولید می شود و تولید انواع محصولات استراتژیک نظر گندم، سویا، پنبه و ... در گلستان لزوم تلاش بیشتر برای احداث ایستگاه جامع هواشناسی در گلستان را ضروری می سازد تا شاهد بروز خسارتهای کمتری در این بخش باشیم.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-4299.html )