عنوان خبر:خطیب جمعه ی تهران: کاندیداها از امام و رهبری استفاده ابزاری نکنند
جمعه 5 اسفند 1390 - 20:28:46


آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نمازجمعه امروز تهران با اشاره به حرکت اهانت‌آمیز آمریکایی‌ها به ساحت مقدس قرآن کریم اظهار داشت:
بر اساس گزارش‌های رسیده، آمریکایی‌ها قرآنی‌هایی را که از زندانیان مسلمان جمع آ‌وری کرده بودند به آتش کشیدند که این جنایتی هولناک بود و قلب تمامی مسلمانان جهان را به آتش کشید.



به گزارش پیام گلستان به نقل از صراط وی افزود: علیرغم عذرخواهی اوباما و رئیس پایگاه آمریکایی بگرام باید گفت که این عذرخواهی صوری است و دنیا باید بداند دولت آمریکا ضداسلام است و این حرکت نه سهوی و اشتباهی بوده بلکه کاملا تعمدی صورت گرفته است. زیرا این‌ها از مسلمانان کینه دارند.

خاتمی واکنش مسلمانان افغانی را در رابطه با این حرکت و هتک حرمت قرآن کریم بسیار غیرتمندانه توصیف کرد و افزود: واکنش مسلمانان افغانستان به این حرکت بسیار غیرتمندانه و مصداق بارز غیرت و شجاعت بود.

وی اظهار داشت: غم جانکاه اینجاست که سران کشورهای اسلامی که خود را خادم ‌لحرمین شریفین می دانند و به قتل عام مسلمانان در بحرین دست می‌زنند با کسانی که چنین اقدام شنیعی را انجام دادند صمیمی و دوست هستند و این اقدام آنها نیز مصداق بارز خیانت به مسلمانان است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه، اقدام شایسته نظام اسلامی را در بستن شیرهای نفت به روی بعضی از کشورهای مغرور اروپایی را بسیار شایسته خواند و افزود: کشورهای اروپایی خواستار تحریم نفتی ایران به منظور ایجاد بحران در کشور بودند که این بحران شکننده برای خودشان شکل گرفت و اکنون شاهد هستیم که قیمت نفت روز به روز در حال افزایش است.

وی ادامه داد:  کارشناسان بر این باورند که قیمت نفت به بیش از این میزان خواهد رسید و در واقع می‌توان گفت در چاهی که برای ما درست کردند خود افتادند.

وی تصریح کرد: هشدار داده بودم که اروپا با طناب پوسیده آمریکا به چاه نرود و در این سرمای زمستانی که حدود ۵۰۰ کشته نیز برای اروپایی‌ها دربر داشته است موضعی خصمانه وضع نکند و جا دارد به انسان‌های منصفی که فریاد اعتراض علیه سرمایه‌داری در اروپا و غرب سر می‌دهند بگوییم که باید بر علیه سران خود نیز اعتراض کند.

خاتمی پیرامون مسئله انتخابات نیز اظهار داشت: دشمن تمام توان خود و تمام رسانه‌ها و تبلیغات خود را در راستای عدم شرکت مردم در انتخابات بسیج کردند اما به فضل خداوند این دوره حضور مردم باشکوه‌تر از ۸دوره پیشین مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

وی افزود: حضور مردم پای صندوق‌های رأی هم واجب عقلی و هم واجب شرعی است؛ واجب عقلی زیرا تقویت نظام اسلامی و تقویت اسلام ناب محمدی در گرو شرکت مردم در انتخابات است و بر اساس آیه ۶۲ سوره نور و ۵۸ سوره نساء این امر به عنوان یک واجب شرعی مطرح می‌شود.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: خداوند در آیه ۶۲ سوره نور خطاب به مؤمنین می‌فرماید در امور جامع همراه با پیامبر باشند که این امر جامع می‌تواند جهاد یا نماز جمعه باشد و من با همین ملاکها می‌گویم انتخابات کنونی ما نیز امری جامع است و مؤمنان در این زمینه نباید از ولی خود جدا شوند.

وی اظهار داشت: در آیه ۶۲ سوره نور رسول به عنوان شخصیتی حقوقی مطرح است و در شرایط فعلی نیز ولی فقیه و نایب حضرت حجت به این عنوان مطرح می شود.

خاتمی در ادامه به آیه ۵۸ سوره نسا نیز اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه دستور می‌دهد که امانات را به اهلش بازگردانید که در این زمینه رهبری بالاترین مسئولیت را دارد و از رهبری به عنوان امانت یاد شده است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی که تحقیقا در رأس امور است یک نهاد و نمادی از مردمسالاری دینی است  و کسی حق ندارد حضور مجلس که همان حضور مردم در رأس امور است را رد کند یا منکر شود و مردم نیز موظفند بر اساس این آیه امانت را به امانتدار شایسته‌ای بسپارند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به اینکه در نظام اسلامی مجلس توسط رأی مردم تعیین می‌شود، اظهار داشت: مردم باید مجلسی بسازند که در آن افرادی اصلح تصمیمات شایسته‌ای اتخاذ کنند و به تعبیر مقام معظم رهبری اصل انتخابات تکلیفی الهی است اما انتخاب اصلح نیز تکلیف الهی محسوب می‌شود.

وی افزود: نماینده اصلح باید دارای بینش اسلامی، شجاعت، قدرت بر انجام وظایف داشته باشد و به کانون‌های قدرت و ثروت نیز متصل نباشد.

خاتمی تولی و تبری، ولایتمداری و قانون‌مداری را از دیگر ویژگی‌های یک کاندیدای اصلح عنوان کرد و گفت: کاندیداها باید توجه داشته باشند که در بستر نظام اسلامی و از این جایگاه به مجلس راه می‌یابند و در این مسیر نباید با تخریب نظام رأی آورده و به اهداف خود برسند و اگر کسی با تخریب نظام در صدد جمع آوری رأی باشد قطعا بلوف زده است.

وی افزود: کاندیداها از امام و رهبری استفاده ابزاری نکنند زیرا این دو سرمایه همه مردم هستند بلکه کاندیداها باید برای تبلیغ توانمندی‌های خود را ارائه می‌دهند و در یک کلام می‌توان گفت کاندیداها نباید از ولایت استفاده ابزاری کنند که در صورت چنین رخدادی مصداق بارزی از بداخلاقی است.

خطیب موقت تهران پرهیز از غلو را یکی دیگر از مسائلی عنوان کرد که در جهت پرهیز از بداخلاقی‌های انتخاباتی باید توسط کاندیداها رعایت شود و گفت: گاهی توسط کاندیداها مسائلی مطرح می‌شود و آنها برای خود مسئولیت‌هایی عنوان می‌کنند که کاملا اغواکننده و نادرست است. همچنین باید اشاره کرد که پس از پایان رقابت انتخاباتی رفاقت معیار مهمی است که باید توسط کاندیداها رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: همه کاندیداها باید در برابر قانون تمکین کنند و باید بدانند اگر برای خدا واردشوند پیروز هستند ضمن اینکه پیروز واقعی در این انتخابات ملت بزرگ ایران است که ۱۲ اسفندماه حماسه دیگری می آفرینند.

خاتمی به نظرسنجی‌های صورت گرفته در سراسر کشور نیز اشاره کرد و گفت: در نظرسنجی‌های واقع بینانه که در سراسر کشور صورت پذیرفته نشان می‌دهد که حضور مردم در صحنه انتخابات بسیار باشکوه و از جنس حضور در ۲۲ بهمن است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران تصریح کرد: روسیاهی برای ذغال‌های تحریمی است که خواستند انتخابات تحریم شود اما خود دور ماندند.

خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: رد صلاحیت شدگان باید بدانند که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری اگر کسی در یک عرصه رد صلاحیت شد، این به معنای رد صلاحیت کلی فرد نیست بلکه در این حوزه صالح نبوده است و رد صلاحیت شدگان نیز باید با تمکین قانون نزد مردم محترم بمانند.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-4378.html )