عنوان خبر:دشمنان اسلام با اسم قبیله، قومیت و مذهب مردم را به جان هم می‎اندازند
شنبه 27 اسفند 1390 - 02:11:50


استاد رحیم‎پورازغدی گفت:
امروز بزرگترین خطری که از سوی کفار جامعه اسلامی را تهدید می‎کند این است که دشمنان اسلام با اسم قبیله، قومیت و مذهب مردم را به جان هم می‎اندازند.



به گزارش پیام گلستان به نقل از خبرگزاری فارس این خطیب فرهنگی کشور در همایش مرزبانان عرصه دین که با حضور علمای شیعه و سنی در سالن ولایت تبلیغات اسلامی گلستان برگزار شد اظهار داشت: علمای شیعه و سنی دو وظیفه خطیر را بر عهده دارند از یک طرف باید به مسائل اخلاق و شرعیت و دفاع از عقاید بپردازند و از طرف دیگر باید به حفظ ضرورت وحدت جامعه اسلامی توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه انجام این دو وظیفه مسئله پیچیده‎ای است تصریح کرد: ممکن است با اصل این مسئله به صورت افراط و تفریط برخورد شود و از یک طرف با عنوان اصولگرایی و مرزبانی از دین بخواهیم کاری کنیم که به سوی اختلاف و جدال رویم یا برعکس برای حفظ وحدت از دفاع از ارزش‎های اساسی فاصله بگیریم.

رحیم‎پورازغدی افزود: در روایات همه ادیان هم در خصوص وحدت بین جوامع و مذاهب سخن گفته شده و هم روایاتی در منابع مختلف مذاهب وجود دارد که با تمسک بر آنها می‎توان مذاهب دیگر را رد کرد.

این خطیب فرهنگی کشور ابراز داشت: حال با این رسالت سنگین چه باید کرد؟ این اختلافات ما را بهشتی می‎کند یا جهنمی؟

وی ادامه داد: ما در دین خدا خیلی از کلمه "باید" استفاده می‎کنیم در حالی که جایز است شایدها را زیاد کنیم چرا که خیلی از فروع دین وجود دارد که باید در مورد آنان بحث کرد.

استاد رحیم‎پور ازغدی تاکید داشت: بیشتر بحث‎هایی که در این زمینه انجام می‎شود بحث جدلی است و بحثی که بخواهد ریشه‎یابی عمیق و دقیقی در این مسائل داشته باشد بسیار کم در جهان اسلام اتفاق می‎افتد و آن هم بیشتر در ایران است.

* شبکه‎های ماهواره‎ای زیادی برای ایجاد اختلاف بین مذاهب فعال هستند

این خطیب فرهنگی کشور اذعان داشت: شبکه‎های ماهواره‎ای به هدف کفر و جدایی مذاهب و ادیان در این موضوع بسیار کار کرده‎اند و برنامه‎ها را بر اساس محوریت بحث‎های جدلی بنیان گذاشته‎اند تا به اختلافات دامن بزنند.

وی خاطر نشان کرد: هر کس در مقام بحث به جدال روی آورد از اهل الله نیست و به معنی این نیست که بحث‎ها در این زمینه تعطیل شود و پسندیده است این بحث‎ها در مقام نظر بین علما در یک فضای دوستانه مطرح شود.

استاد رحیم‎پورازغدی با بیان اینکه کار علما بحث کردن در مورد کلیات و ثبات دین است تاکید داشت: در صدر غیبت کبری، علما و شیعیان آن زمان بحث‎های مقارنی را برای نزدیک شدن ادیان و کم کردن اختلافات انجام می‎دادند اما متاسفانه جامعه اسلامی کم‌کم از این بحث‎ها دور افتاد.

* گام‎های بزرگ‌تری باید برای تحقق وحدت برداشت

این خطیب فرهنگی بیان داشت: یکی از انتقاداتی که من مطرح کرده‎ام این است چرا حرف‎های 30 سال پیش را در زمینه وحدت جامعه اسلامی تکرار می‎کنید و کمی گام‎ها را در این عرصه بزرگ‎تر بردارید.

وی با بیان اینکه ما حتی یک کانال ماهواره‎ای برای بیان مشترکات مذاهب شیعه و سنی نداریم یادآور شد: وارد دهه چهارم انقلاب اسلامی ایران هستیم و این توقع وجود دارد که نهادهای اسلامی کتاب‎های مختلف و کانال‎های ماهواره‎ای را در این خصوص فعال کنند تا در زمینه مشترکات مذاهب بحث شود.

رحیم‎پورازغدی با بیان اینکه ده‎ها شبکه ماهواره‎ای برای تضعیف اعتقادات جوامع اسلامی و اختلاف بین آنها با زبان فارسی فعالیت دارند گفت: می‎شود با خواندن آیه قرآن به صورت تفکیکی و گزینشی انسانی را کافر کرد چه برسد با استفاده از روایات که کسانی که ادای مسلمان را درآوردند این احادیث جعلی را پر کردند و با تفکیک گزینش آنها می‎توان در جامعه اسلامی فتنه به وجود آورد.

وی با تاکید بر اینکه چرا علمای شیعه کاری را که در صدر غیبت کبری انجام می‎شد کنار گذاشته و از آن استفاده نمی‎کنند افزود: محروم آیت‎الله بروجردی قبل از انقلاب به دنبال این بود که تمام روایت‎های فقه شیعه و سنی را در یک کتاب جمع‎آوری کند که مورد اعتراض برخی از علما قرار گرفت و به این کار ادامه نداد.

این خطیب فرهنگی اذعان کرد: باید در خصوص این مسائل بحث کرد و از شایدها در بحث استفاده کنیم و نگذاریم تفاوت‎ها تبدیل به تضاد و ستیز شود.

رحیم‎پور ازغدی خاطر نشان کرد: در تمام عقاید که به تشیع نسبت داده می‎شود قاطعیت وجود ندارد و مراتب دارد اما بخشی از آنها ضروریات است و وجود اختلافات موضوعی نیست که باعث شود جدال و نفاق بین مذاهب و فرق به وجود آید.

وی ابراز داشت: تمام بحث‎های بین علما برای این باید باشد که به حکم الله برسند و کسانی که برای این موضوع بحث می‎کنند چون برای رسیدن به حکم خدا این بحث شکل گرفته دارای اجر هستند.

* برخی به دنبال این هستند تا با ایجاد فتنه مرزهای دینی را جابه‎جا کنند

این خطیب فرهنگی کشور افزود: اما کسانی که عناد دارند حق و باطل برای آنها مطرح نیست و به دنبال بدعت جامعه اسلامی هستند در برابر آنها نباید حتی یک قدم به عقب برگردیم.

استاد رحیم‎پورازغدی اذعان داشت: عناد، خطای بشری نیست و آنها کسانی هستند که می‎خواهند با ایجاد فتنه مرزهای دینی را جابه‎جا کنند.

وی با بیان اینکه چه باید کرد که هم به دنبال وحدت باشیم و هم مرزبان اعتقادات دینی خود گفت: اصل اختلاف بین شیعه و سنی در زمان امام علی (ع) به وجود آمد و غدیر همان‌طور که موجب اختلاف شده می‎تواند وحدت آفرین باشد چرا که غدیر و ولایت در منابع اهل سنت و شیعه وجود دارد.

این خطیب فرهنگی کشور اظهار داشت: امام علی (ع) که صاحب حق است در خصوص این اختلاف می‎فرماید" من به خاطر امت اسلام و وصیت پیامبر(ص) بیعت می‎کنم و از حق خود می‎گذرم چرا که پیامبر فرموده نسبت امام به مردم همانند کعبه است اگر مردم بر تو اجماع شدند بپذیر و اگر نیامدند بر سر این مسئله فتنه و جنگ به راه نیفتد.

وی خاطر نشان کرد: امروز بزرگترین خطری که از سوی کفار جامعه اسلامی را تهدید می‎کند این است که دشمنان اسلام با اسم قبیله، قومیت و مذهب مردم را به جان هم می‎اندازد.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-4588.html )