عنوان خبر:بيش از 64 هزار تن گندم و آرد از استان گلستان به خارج كشور صادر شد
يكشنبه 2 آبان 1389 - 02:07:06


معاون بازرگاني شركت غله و خدمات بازرگاني گلستان اعلام كرد: طي چهار ماه اخير، بيش از 64 هزار تن گندم و فرآورده هاي آن از استان به كشورهاي ديگر صادر شده كه اين رويدادي قابل توجه براي گلستان است.



'محمدباقر منوچهري'  اظهار داشت: صادرات گندم استان گلستان از تير ماه سال جاري از طريق ارائه در تالار بورس كالاي كشاورزي كشور آغاز شد و تا كنون به 64 هزار تن رسيده است.
به گفته وي، مقصد گندم هاي صادراتي گلستان، كشورهاي عراق، افغانستان و كشورهاي آسياي مركزي بوده است.
منوچهري در ادامه اظهار داشت: كيفيت مرغوب گندم توليدي استان گلستان در مقايسه با ديگر گندم هاي توليدي كشور، سبب شده كه از گلستان به عنوان پايتخت كيفي گندم كشور ياد شود.
وي اضافه كرد: محصول گندم اين استان متقاضيان فراواني در بين كشورهاي همسايه و مشترك المنافع داشته و زمينه را براي افزايش صادرات اين محصول استراتژيك فراهم ساخته است.
معاون بازرگاني شركت غله و خدمات بازرگاني گلستان تصريح كرد: گندم و آرد ايران به وسيله بازرگانان و بخش خصوصي نيز در بازارهاي جهاني عرضه مي شود.
وي اضافه كرد: صادرات آرد به‌ دليل ايجاد ارزش افزوده بيشتر و اشتغال، قطعاً نسبت ‌به صادرات گندم به صرفه‌تر خواهد بود و در حال حاضر مقداري آرد از طريق سيستم حمل‌ و نقل زميني به كشورهايي كه مشكلات حمل آرد به آنها وجود نداشته باشد صادر مي‌شود.
به گفته منوچهري، بايد توجه كرد كه صادرات آرد از بازارهاي محدودتري برخوردار است و به اندازه گندم قادر به بازاريابي و صادرات آرد نيستيم چرا كه شرايط نگهداري، حمل‌ و نقل و بازاريابي و صادرات آرد به مراتب از صادرات گندم دشوارتر است.
وي ادامه داد: به همين علت نقش كارخانجات تبديلي در حفظ كيفيت آرد صادراتي و حضور در بازارهاي جهاني داراي اهميت بالايي است و آنان بايد به اين امر توجه ويژه داشته باشند و حال كه توانسته اند وارد بازارهاي جهاني شوند اين حضور را بتوانند تثبيت نمايند.
معاون بازرگاني شركت غله و خدمات بازرگاني گلستان در پايان تصريح كرد: با توجه به افزايش قيمت غلات در بازارهاي جهاني بايد سعي نماييم تا در روند صادرات گندم با نگاه ملي و عرضه آن با بالاترين كيفيت و كميت در بازارها حضور يابيم.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-461.html )