عنوان خبر:ترويج فرهنگ مصرف ماهي در دستور كار شيلات گلستان
يكشنبه 2 آبان 1389 - 02:20:20


مدير‌كل شيلات استان گلستان گفت: ترويج فرهنگ مصرف ماهي در دستور كار شيلات گلستان قرار دارد.



ه نقل از روابط عمومي شيلات گلستان، علي‌اكبر پاسندي در مراسم برگزاري جشنواره و آموزش طبخ آبزيان در شهرستان راميان اظهار داشت: به منظور ترويج فرهنگ مصرف آبزيان و فرهنگ‌سازي استفاده از ماهي در استان و نقش بسيار مهم امگا سه موجود در گوشت ماهي براي كاهش بيماري‌هاي قلبي، عروقي با همكاري و همياري مركز بهداشت شهرستان راميان و اداره‌كل شيلات گلستان جشنواره و آموزش طبخ ماهي و ميگو براي بانوان علاقه‌مند در شهرستان راميان برگزار شد.
وي تصريح كرد: با توجه به اينكه آبزيان از گذشته به عنوان يكي از غذاهاي بسيار مهم از حيث ارزش دارويي مطرح بوده است، در دهه‌هاي اخير نيز با توجه به رشد روز افزون جمعيت و در حالي‌كه نيمي از مردم دچار سوء‌تغذيه هستند ماهي و ميگو مي‌تواند در مقام تأمين پروتئين مصرفي مردم از جايگاه ويژه‌اي برخوردار شود.
مدير‌كل شيلات استان گلستان افزود: يكي از راه‌هاي بالا بردن سرانه مصرف در جامعه آشنايي مردم با انواع روش‌هاي پخت ماهي و ميگو است كه در همين راستا شيلات گلستان برنامه‌هاي زمان‌بندي شده‌اي در مورد ترويج فرهنگ مصرف ماهي و ميگو همچون سنوات گذشته در دستور كار خود قرار داده كه در حال اجرا است.
مديركل شيلات گلستان ماهيان پرورشي را قزل‌آلا، فيتوفاگ، كپور معمولي، آمور و بيگ‌هد نام برد و افزود: از نظر آناليز تركيبات و اجزاي تشكيل‌دهنده هم چون پروتئين‌ها، چربي‌ها (امگا سه و شش)، مواد معدني و ويتامين‌ها بين ماهيان پرورشي و دريايي تفاوت معناداري وجود ندارد.
وي گفت: تفاوتي كه گفته مي‌شود بيشتر ذهني و تفاوت در ذائقه‌هاي افراد است.
پاسندي افزود: از بين ماهيان پرورشي گونه فيتوفاگ از جهاتي از ماهيان دريايي ارجح‌تر است، چرا كه فيتوفاگ از چرخه اول زيستي، (فيتوپلانكتون ها) تغذيه مي‌كند و از لحاظ هضم و جذب
براي كودك تا سالخوردگان مناسب‌تر است.
مدير‌كل شيلات گلستان ابراز اميدواري كرد و گفت: با استمرار اين نوع آموزش‌ها ضمن ترويج فرهنگ مصرف ماهي، سلامتي و نشاط را نيز براي جامعه خود فراهم خواهيم كرد و بدين طريق سرانه مصرف آبزيان در استان بالا مي‌رود.
در اين جشنواره طبخ بيش از 100 نوع انواع غذاها توسط علاقه‌مندان تهيه و در جشنواره شركت كرده بودند كه پس از ارزيابي توسط داوران به 14 نفر كه بهترين غذا را با آبزيان تهيه كرده بودند به رسم يادبود هدايايي اهدا شد.
آموزش طبخ آبزيان از ديگر برنامه‌هاي اين جشنواره بود كه با حضور 150 نفر از علاقه‌مندان، 10 نوع غذا با ماهي و ميگو شامل خورشت فيله‌ماهي، كوكوي تن‌ماهي، ماهي شكم‌پر، سوپ ماهي، اسنك ماهي، اردور تن‌ماهي، سالاد ماهي، شنسيل ماهي، پلوماهي و ميگوپفكي آموزش داده شد.
در مراسم پاياني اين جشنواره آقاپور سرپرست شبكه بهداشت راميان و مقصودلو معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي گلستان نيز سخنراني داشتند و در خصوص نقش تغذيه بر سلامتي مطالبي را بيان كرده و بر مصرف ماهي تاكيد داشتند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-467.html )