عنوان خبر:مشروح خطبه های نماز جمعه علی آباد به امامت حجت الاسلام باقری
جمعه 13 بهمن 1391 - 17:36:51


نماز جمعه ي اين هفته ي شهر علي آباد به امامت امام جمعه ي شهر حجت الاسلام والمسلمين حاج محمد صادق باقري و با حضور باشکوه مردم شهيد پرور و هميشه در صحنه شهرستان در مصلي امام رضا عليه السلام اقامه گرديد.



به گزارش پیام گلستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مصلی جمعه امام رضا (ع) علی آباد مشروح خطبه های نماز جمعه امروز علی آباد به امامت حجت الاسلام باقری به شرح ذیل می باشد.

خطبه اول:

توصیه میکنم خودم و همه شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی-ادامه ی بحث در ارتباط با مصرف معتدلانه
بحثی که امروز مطرح میکنم بحث قناعت در مصرف است.قناعت چیست و اگر قانع باشیم چه اتفاقی می افتد و اگر به آنچه به ما داده شده است قانع نباشیم چه اتفاقی برایمان می افتد.وجود شریف پیغمبر اکرم صلی الله می فرمایند:«مَنْ قَنِعَ بِمَا رَزَقَهُ اللَّهُ فَهُوَ مِنْ أَغْنَی النَّاسِ؛ هر کس به آنچه خدا روزیِ او ساخته است، قناعت کند، از بی نیازترین مردم است.»
ما یک مال داریم و یک ثروت.مال انباشته شده است بمانند شخصی که زمین متری و مسکن و دکان و ... دارد اما ثروث چیست؟از دیدگاه پیغمبر صلی الله ثروت غیر از  مال است و ثروت را حضرت به فرزند صالح تعبیر کرده اند.گویا از مال شاید خیری به دیگران نرسد اما از ثروت چرا.حضرت میفرمایند:ثروت آن چیزی است که از آن خیری به دیگران برسد.از صالح بودن فرزند خیر به جامعه میرسد.

حضرت قناعت را بعنوان یک ثروت بزرگتر معرفی میکند.انسان اگر قانع بود خیرش به دیگران میرسد.می شود الگو،می شود شخصیتی که دیگران به او نگاه کنند و زندگی آرامی داشته باشند و این می شود ثروت.
حضرت امیر علیه السلام میفرمایند:لا كَنزَ أغنى مِن القَناعَةِ.هيچ گنجى سرشارتر از قناعت نيست.حال قناعت چیست؟یعنی آنچه خدا روزی آدمی عطا کرده به آن راضی باشد.
حضرت در یکی از خطبه هایشان می فرمایند:اي مردم، بيشتر از همه، از دو چيز بر شما مي ترسم، پيروي از هوس، و آرزوهاي دراز...یعنی از آن حد قناعت بالاتر رفتن.در حدیثی دیگر از امام صادق علیه السلام داریم:قناعت به آنچه به آدمی عطا شده است ثروتی بزرگتر است که در اختیار اوست.امروزه چه به سر زندگیهایمان آمده است،از که الگو میگیریم.الگویمان از چشم و هم چشمی هاست یا از زندگی اهل بیت علیه السلام.

امام صادق علیه السلام فرمود:به پایین تر از خود بنگر زیرا این کار تو را به آنچه روزیت شده قانع تر میکند و از سوی پروردگارت سزاوار افزایش خواهی شد و اگر عکس این بود به آنچه به تو داده شد قانع نمی شوی و دچار گناه می گردی.روحیه نباید روحیه طلبکارانه باشد.هیچ فکر کردیم در مقابل این همه نعمت که خداوند به ما عطا کرده چقدر شکر گذار بوده ایم یا اینکه اصلا شکر آن را بجا آورده ایم یانه؟یکی از دعاها این است که خدایا مال و ثروتمان را واصل خومان کن یعنی حداقل آن این باشد که خودمان استفاده کنیم.گاهی اوقات فرد جمع میکند،نه احسان می کند و نه خمس و زکاتش را می دهد نه به دیگران می دهد و نه از آن موقعیت استفاده میکنند.آخر هم میمیرند و خیرش به کسی نمیرسد.پس چشممان به مال دیگری نباشد و آرزوی مال دیگران را نداشته باشیم.

خطبه دوم:

توصیه میکنم خودم و همه شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی- تبریک عرض می کنم  سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و این لطف و موهبت خاص خداوند که شامل حال مملکتمان شد.این انقلاب افتخارات عظیمی را برای مردممان به ارمغان آورده که مهمترین آن حکومت الله است که شامل حالمان شد که به تعبیر امام راحل حکومت ولایت فقیه استمرار حکومت انبیا است.

شهید مطهری بعنوان یک کارشناس،بعنوان یک شخصیت والا درباره امام رضوان الله می فرمایند:من که قریب دوازده سال در خدمت این مرد بزرگ تحصیل کرده ام، باز وقتی که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایی‏ از روحیه او درک کردم که نه فقط بر حیرت من، بلکه بر ایمانم نیز اضافه‏ کرد. وقتی برگشتم، دوستانم پرسیدند چه دیدی؟ گفتم چهار تا "آمَنَ" دیدم [یعنی ایمان آورد، کنایه از آنکه کسی را دیدم که به چهار چیز ایمان راسخ دارد]
آمَنَ بهدفه، به هدفش ایمان دارد.دیدم امام آن هدفی که برای خود ترسیم کرده است و از دور آن را می بیند به آن ایمان دارد.امام رضوان الله هدف از قیام را برای عزت و سربلندی اسلام معرفی می کند.
.
آمَنَ بسبیله، به راهی که انتخاب کرده ایمان دارد. امکان ندارد بتوان او را از این راه منصرف کرد.چه بسا هنگامی که امام نهضت را آغاز نمودند خیلی از بزرگان و .. با ایشان مخالفت کردند.چقدر از نزدیکان،شاگردان و افرادشان را از ایشان گرفتند اما امام از راه خویش منصرف نشدند.
.
‏آمَنَ بقومه ، یعنی به مردمش ایمان داشت، در میان همه رفقا و دوستانی که سراغ دارم احدی مثل ایشان به‏ روحیه مردم ایران ایمان ندارد. به ایشان نصحیت می کنند که آقا کمی یواشتر، مردم دارند سرد می شوند، مردم دارند از پای‏ در می آیند؛ می‏گوید: "نه، مردم اینجور نیستند که شما میگویید، من مردم را بهتر می شناسم."امام بود که به ما یاد داد به مردم احترام بگذاریم.امام بود که به ما یاد داد مردم را ولی نعمت خود بدانیم.
.
و بالاخره بالاتر از همه آمَنَ بربّه،شهید مطهری میفرمود امام ایمان به خدای خود داشت.غرق در توحید بود،هر چه را می گفت از خدا می گفت و همه کارها را از جانب خدا می دانست.در ایامی که امام مدیریت کرد یک شرایط و در زمانی که رهبرمان حضرت امام خامنه ای مدیریت کرد یک شرایط که شاید شرایط سخت تر هم بوده باشد،اسلام مطرح شد با شرایطی ویژه.

شنبه را در پیش داریم که روز فناوری فضایی است و یکی دو روز گذشته یک فناوری فضایی هدیه شد به ملت که همان فرستادن موجود زنده به فضا بود و با پخش آن از صدا و سیما حقیقت آن اثبات شد و کمر آمریکا و اسرائیل را شکست.

نکاتی را که  رهبر انقلاب را در کنفرانس وحدت کشورهای اسلامی مطرح فرمودند،کشورهای اسلامی و در صدر آنها ایران اسلامی باید مورد توجه قرار دهند،ایشان فرمودند:دشمن امروز به دنبال اختلاف افکنی بین مذاهب و فرقه ها و ... است. اصل برنامه شان را گذاشته اند بر مسلمان کشی بدست مسلمانان.جامعه اسلامی باید بداند که امروز دشمن آگاهانه برنامه ریزی کرده است برای اختلاف افکنی و بهم انداختن مسلمانان به جان هم.امروز دشمن از بیرون که نتوانسته،با تسلیهات که جرات نکرده،با فناوری که کمرش شکسته و دلخوش به همین اختلاف افکنی هاست است..

دوشنبه 16 بهمن ماه سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله به ایران اسلامی است که چه موهبتی بوده است برای ما.چقدر مراجع و بزرگان به محضر ایشان تشریف برده اند و از علوم آل الله بهره برده اند.انقلاب ما نشات گرفته از فیضه قم و از حرم حضرت معصومه سلام الله بود.
مناسبت های دیگری که در پیش داریم پنجشنبه 19 بهمن ماه سالروز دیدار نیروی هوایی با امام رضوان الله است که به عنوان اولین گروه نظامی با امام بیعت کردند.همان روز مصادف است با سالروز صلح امام حسن مجتبی علیه السلام که مقام معظم رهبری کتابی با همین نام نگاشته اند و در آن سیاستی که امام حسن مجتبی علیه السلام در دوران حکومتشان بکار برده اند در آن لحاظ شده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-4861.html )