عنوان خبر:رهبر انقلاب در گفت و شنود با طلاب قم: علوم انساني مبتني بر جهان بيني اسلامي را تدوين کنید همه مراقب باشند جامعه مدرسين تضعيف نشود
دوشنبه 3 آبان 1389 - 23:36:42


رهبر معظم انقلاب در باب اخلاق علمي حوزه، بر انصاف علمي و جديت در كارهاي علمي خاطرنشان كردند: استاد حوزه با مطالعه و تأمل، فكر نو توليد كند تا حوزه به آفات نظام جديد آموزش مبتلا نشود.



به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، يكشنبه شب در ديدار و گفتگو با اساتيد، فضلا و طلاب نخبه حوزه علميه قم، علم را هويت حقيقي حوزه‌هاي علميه خواندند و با اشاره به لوازم پايبندي عملي به اين بافت علمي، نكات مهمي را در باب ضرورت استقبال حوزه ها از سؤال و شبهه، آزادانديشي و دوري از تحجر، اعتماد به نفس علمي، تكيه بر روشهاي منطقي و عقلاني در برخورد با آراي مخالف، نياز حوزه ها به رشته هاي مختلف، نظام اخلاق و تربيت حوزه و ضرورت دشمن شناسي بيان كردند.

در اين ديدار كه بيش از 4 ساعت به طول انجاميد، رهبر انقلاب اسلامي علم را پايه اصلي حوزه هاي علميه برشمردند و خاطرنشان كردند: اساس حوزه علميه بر علم استوار است، بنابراين حوزه بايد به لوازم علم محوري پايبند باشد.

حضرت آيت الله خامنه اي استقبال از طرح سؤال و شبهه را از جمله لوازم پايبندي حوزه ها به هويت علمي دانستند و افزودند: علم، پرسش زا و پرسش آفرين است و مجموعه هاي علم محور از جمله حوزه، بايد با روي باز با سؤال و شبهه و ابهام روبرو شوند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به معارضات علمي و بسيار جدي رايج در طول تاريخ حوزه ها، خاطرنشان كردند: اين سنت ارزشمند بايد در رشته هاي مختلف حوزه تقويت شود.

ايشان قطع سؤال را منجر به قطع علم و دانش دانستند و افزودند: طرح سؤال و بيان مسئله و شيوه جديد، هيچ ايرادي ندارد و حتي اگر آنچه مطرح مي شود غلط باشد بايد با شيوه هاي علمي با آن برخورد كرد.

رهبر انقلاب اسلامي آزادفكري و آزادانديشي را از ديگر سنت‌هاي رايج در حوزه‌ها دانستند و با تأكيد بر تعميق اين سنت حسنه افزودند: آزادانديشي خاصيت علمي بودن است و تحجر در ميدان علم اصولاً معنا ندارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در عين حال، برخي اظهارنظرها درباره نبودن فضاي آزادي و نقادي در حوزه را تهمتي بزرگ برشمردند و افزودند: آزادانديشي جاري در حوزه از قبل نيز بيشتر است اما اين آزادانديشي بايد در سطوح مختلف گسترش و تعميق يابد و اهل فكر در همه رشته‌ها، همه گونه آراء و افكار خود را آزادانه بيان كنند.

حضرت آيت الله خامنه اي خودباوري و اعتماد به نفس علمي را از ديگر لوازم استمرار هويت علمي حوزه ها دانستند و افزودند: در تضارب آرا و انديشه ها، علم بايد برترين ارزش را در حوزه ها داشته باشد، البته تقوا و زهد و خشوع ارزش‌هاي برتر است اما علم قابل سنجش و محك‌زدن است و از اين منظر عالم ترين افراد بايد در حوزه ها داراي بيشترين ارزش ها باشند.

ايشان در باب اخلاق علمي حوزه، بر انصاف علمي و جديت در كارهاي علمي تأكيد كردند و افزودند: استاد حوزه با مطالعه و تأمل، فكر نو توليد كند تا حوزه به آفات نظام جديد آموزش مبتلا نشود.

رهبر انقلاب اسلامي ارتباط فعال با جامعه علمي و ملي و جامعه فراملي را از ديگر ضروريات حفظ بافت علمي حوزه دانستند و افزودند: حوزه قم با دانشگاه‌ها و ديگر حوزه هاي كشور و حوزه هاي جهان اسلام، ارتباط منضبط علمي داشته باشد و استفاده از وسائل نوين ارتباط جمعي، مي تواند اين ارتباطات را تسريع و تسهيل كند.

حضرت آيت الله خامنه اي مخالفت با سركوب آراء را از ديگر سنت‌هاي پويا و زيباي حوزه ها خواندند و افزودند: در حوزه‌ها براي رد نظر مخالف از روش‌هاي غيرعلمي استفاده نشود.

ايشان استدلال و اقناع عقلي را اساس روشهاي علمي حوزه ها و تكفير را روشي غيرعلمي خواندند وافزودند: با آراي غلط، با استحكام اما متكي بر استدلال برخورد كنيد.

رهبر انقلاب اسلامي آموزش همراه با تفكر و تحقيق و تدبر را از ديگر لوازم پايبندي حوزه‌ها به ماهيت علمي برشمردند و خاطرنشان كردند: استادان محترم حوزه از ابتدا طلاب را متكي بر مطالعه، تفكر و تحقيق تربيت كنند.

* فقه، ستون فقرات حوزه است

ايشان با اشاره به ضرورت پژوهش محور بودن حوزه، نياز حوزه ها را به رشته هاي مختلف علوم از جمله فلسفه خاطرنشان كردند و افزودند: فقه، ستون فقرات حوزه است اما حوزه ها با اولويت بندي علوم، در رشته هاي ديگر نظير تفسير، فنون تبليغ و علوم انساني نيز متخصص تربيت كنند.

حضرت آيت الله خامنه اي، استقبال از شيوه هاي نو در آموزش و توليد علم را مورد تأكيد قرار دادند و با اشاره به اهميت نظام اخلاق و تربيت افزودند: حوزه در عرصه هاي برون حوزوي بويژه در عرصه بسيار وسيع و تأثيرگذار آموزش و پرورش، تحرك بيشتر و حضور فعال داشته باشد.

ايشان تحقق اين هدف را نيازمند تربيت متخصصان تعليم و تربيت و اخلاق دانستند و به مسئولان حوزه توصيه كردند: به اين ضرورت توجه كافي كنند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به بروز عرصه ها و وسائل جديد و تأثيرگذار در افكار عمومي داخل و خارج، خاطرنشان كردند: امكان بروز مستمر افكار و شبهات گوناگون، وظايف حوزه را بسيار سنگين تر و توجه حوزه به رشته هاي جديد و متنوع را ضروري ساخته است كه بايد براي اينكار برنامه ريزي شود.

ايشان جذب بيشتر افراد مستعد و مشتاق به حوزه ها را لازم دانستند و با اشاره به اقدامات مثبت و مهمي كه در حوزه علميه قم انجام شده افزودند: مديريت متين و قابل قبول كنوني كه تأييد مراجع معظم را نيز داراست در انجام اين اقدامات كاملاً مؤثر بوده است.

* همه مراقب باشند كه نهادهايي چون جامعه مدرسين تضعيف نشود

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر پرهيز از تضعيف شوراي عالي و مديريت حوزه افزودند: همه مراقب باشند كه نهادهاي عميق و ريشه داري چون جامعه مدرسين تضعيف نشوند.

حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به دشمني استكبار بويژه آمريكا و صهيونيزم با ترويج و تعميق دين داري افزودند: طرحها و اقداماتي همچون كاريكاتورهاي موهن، قرآن سوزي و ديگر اقدامات شبكه جهاني صهيونيزم نشان دهنده عمق خباثت دشمنان اسلام است و نبايد آنها را دستكم گرفت.

ايشان افزودند: حوزه علميه طبعاً در مقابل اين دشمني ها نمي تواند ساكت باشد و با هوشياري در مقابل تحركات استكبار موضع مي گيرد.

رهبر انقلاب اسلامي دشمن شناسي و پرهيز كامل از حركت در مسير دشمن را ضروري دانستند و افزودند: آحاد ملت از جمله همه حوزويان هميشه مراقب باشند تا حتي يك حرف و يك گام كوچك نيز در مسير دلخواه دشمن برداشته نشود.

حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان، معنويت، توسل، تضرع، پرهيزگاري و بي رغبتي به امور دنيوي را اساس كار حوزه دانستند و خاطرنشان كردند: اگر همه ساز و كارهاي علمي، منطقي و معقول فراهم شود ولي روح و گرايش اخلاقي و معنوي حاكم نباشد، كارها در جهت صحيح پيش نخواهد رفت.

رهبر انقلاب اسلامي با يادآوري سيره اساتيد و علماي بزرگ و روشن ضمير حوزه از جمله امام خميني (ره) در نصيحت طلاب و دعوت عملي به اخلاق و معنويت، خاطرنشان كردند: دل جوانان از زمينه مناسبي براي پذيرش نصيحت و حركت به سمت درجات عالي معنوي برخوردار است و بايد از اين زمينه مساعد استفاده و طلاب را قولاً و عملاً به تفكر و تأمل در باب آخرت و علم آموزي با نيت خالص الهي دعوت كرد.

ايشان ديدار و گفتگو با فضلا، اساتيد و نخبگان حوزه را به ياد ماندني، و بسيار "مفيد و لذت بخش خواندند و افزودند: همه حرفهاي اساتيد و فضلا، خوب، سنجيده، ابتكاري و جالب بود.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: در طرحها حتماً به شرايط و واقعيات توجه كافي شود تا امكان تحقق آنها افزايش يابد و سخنان خوب، در حد آرزو باقي نماند.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأييد سخنان برخي اساتيد درباره ضرورت تدوين سند چشم انداز حوزه و يا بيانيه مأموريت حوزه و روحانيت خاطرنشان كردند: اين كار دشوار و پيچيده اگر با مقدمات صحيح انجام شود برنامه ريزي دراز مدت را نيز ممكن مي كند اما تا آن موقع، لازم است طرحهاي قابل عمل را مطرح و با جديت پيگيري كرد.

*علوم انساني ضروري است به شرط اينكه براساس جهان بيني اسلامي شكل گرفته باشد

رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به سخنان يكي از استادان درباره علوم انساني، خاطرنشان كردند: علوم انساني، علومي لازم و ضروري است به شرط اينكه براساس جهان بيني اسلامي شكل گرفته باشد.

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: حوزه علميه با آشنايي با علوم انساني رايج، علوم انساني مبتني بر جهان بيني و تفكرات اسلامي را تدوين كند.

در ابتداي اين ديدار 12 نفر از اساتيد حوزه و دانشگاه، فضلا و طلاب حوزه علميه قم به بيان ديدگاههاي خود درباره مسائل مختلف حوزوي، فقهي، علمي، فلسفي، اجتماعي و فرهنگي پرداختند.

اساتيد و فضلا، آقايان:
- عبدالحسين خسروپناه
- محمدرضا زيبايي نژاد
- محمدمهدي شب زنده دار
- هادي صادقي
- علي صبوحي طسوجي
- محمدجعفر علمي
- ابوالقاسم عليدوست
- غلامرضا فياضي
- محمد فتحعلي خاني
- عباس كعبي
- محمدمهدي مهندسي
- احمد مبلغي
آنها در سخنان خود بر اين محورها تأكيد كردند:
- ضرورت تدوين نقشه جامع علمي - پژوهشي حوزه علميه
- توجه كامل به علوم عقلي و مديريت اين علوم در حوزه علميه
- پيشنهاد تأسيس مدرسه عالي حكمت اسلامي
- ضرورت تأسيس و توسعه فلسفه هاي مضاف به "علوم و امور " همچون فلسفه فقه و فلسفه علوم انساني
- اهميت حفظ و تقويت انگيزه هاي معنوي و اخلاقي در سطوح مختلف حوزه ها
- لزوم تمركز بر تحقيق محوري در تدريس دروس سطوح عالي حوزه
- باز تعريف جايگاه تخصصي و علمي قرآن و تفسير در حوزه ها
- اصلاح نگرش به فناوري اطلاعات و آي.تي در حوزه در عين توجه كامل به توليد دانش و علم
- ضرورت اصلاح نظام آموزشي حوزه با تكيه بر سنتهاي پوياي آموزشي
- توجه كامل به محوريت عالم به جاي ترويج سيستم هاي سطح گستر
- ضرورت تقويت، تكثير و شبكه سازي حلقه هاي علمي بويژه در شهرستانها حول محور قله هاي علمي حوزه ها
- تعميق هرچه بيشتر فضاي نقد و مباحثه در حلقه هاي درون حوزوي
- ضرورت توجه كامل به ظرفيتهاي عميق و فرصت ساز وسائل نوين ارتباط جمعي و فضاهاي مجازي به عنوان صنايع فرهنگ ساز
- توجه به هنر به مثابه زبان زيبا، گويا و ماندگار در ترويج حقايق ناب ديني
- تدوين سند چشم انداز حوزه علميه
- تلاش عميق براي ارائه نظام مندِ پاسخهاي راهگشاي اسلام به مسائل جديد مطرح شده در جامعه بين المللي از جمله حقوق بشر، محيط زيست و همگرايي
- توجه به اقتضائات زمان و مكان و ساحت هاي نوپيدا در استنباط هاي فقهي
- ميدان دادن به اساتيد جوان، توانا و خوش فكر در عرصه مديريت
- لزوم كاربردي شدن علوم انساني در چارچوب مباني اسلامي و فرهنگ بومي
- ساماندهي تبليغ در حوزه با تشكيل اتاق عالي فكر و تدوين آيين نامه تبليغ
- ضرورت ارتباط عميق و مستمر متخصصان حوزوي با شبكه هاي نخبگان در كشورهاي مختلف بويژه جهان اسلام
- توجه به آينده پژوهي براي تأثيرگذاري بيشتر در روند تعامل و تضارب مكاتب فكري گوناگون جهان
- مهندسي تبليغ بر پايه توليد و توزيع صحيح پيام و براساس شناخت عميق نيازهاي مخاطب
- ارتقاي كيفي نقش استاد در روند تحول در حوزه
- جهاني نگري در ابعاد رفتاري - روشي و انديشه اي




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-493.html )