عنوان خبر:خطبه های نماز جمعه ی علی آباد کتول
جمعه 4 اسفند 1391 - 21:46:59


حجت الاسلام باقری-خطبه های نماز جمعه علی آبادنماز جمعه ي اين هفته ي شهر علي آباد کتول به امامت امام جمعه ي شهر حجت الاسلام والمسلمين حاج محمد صادق باقري و با حضور باشکوه مردم شهيد پرور و هميشه در صحنه شهرستان در مصلي امام رضا عليه السلام اقامه گرديد.



به گزارش پیام گلستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مصلی امام ضا (ع) شهر علی آباد، خطبه های این هفته به شرح ذیل می باشد.

خلاصه اي خطبه اول:

حجت الاسلام والمسلمین باقری بعد از توصیه برادران و خواهران نماز گزار به رعایت تقوای الهی بیان داشتند : خداوند خطاب به حضرت موسي کليم الله مي فرمايند : مرا را به مردم محبوب و دوست داشتني معرفي کن و مردم را هم به من محبوب معرفي کن و بين من و مردم دلال محبت باش و از خوبي هاي آنها به من بگو.

امام صادق علیه السلام در زمینه بیان خوبی ها توصيه مي نمايند که قبل از قرائت دعا به مدح و ستايش پروردگار بزرگ بپردازيد و عزت و جلال خدا را بيان کنيد. اين توصيه به ما درس مي دهد که وقتي به هم        مي رسيم گلايه ها و رنجشها را بيان نکنيم و ابتداً به بيان خوبي ها بپردازيم.

در ادمه حاج آقای باقری فرمودند : حضرت موسي به خداوند عرضه داشت: چگونه من دلال محبت باشم؟ خداوند علي اعلي وحي نمود: در مورد نعمتها و الطافي که به آنها نموده ام به آنها تذکر بده.
گاهي اوقات ما به همه چيز دقت مي کنيم اما از وجود خودمان غافل مي شويم . يک ناراحتي کوچک چقدر مي تواند براي فرد مشکلات ايجاد کند يا اگر دقت کنيم چه مشکلاتی برایمان پیش می آمد اگر گوش داشتيم و نمي شنيديم و يا اينکه چشم داشتيم و نمي ديديم.پس اگر دقت کنيم ديگر جاي گلايه باقي نمي ماند و انسان اطراف خود فقط نعمت و محبت خدا را مي بيند.

اينکه خداوند فرمود : قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِين‏. برويد و بگردید در دنیا،نگاه چشم و دلتان را بيندازيد و ببينيد گذشتگان چه بوده اند و چه کرده اند و چه با خود برده اند؟
فردي نزد امام رضا عليه السلام رسيد و گفت: مي خواهم خداي خود را بشناسم . حضرت فرمود : در خلقت وجود خودت دقت کن خالق را پيدا مي کني.
به پير عارفي گفته میشود : چه کار مي کني؟ گفت آنقدر غرق در نعمتهاي خدا هستم که لياقت شکرگزاري آنها را ندارم.بياييم ما هم نعمتهای خداوند را ببینیم و شکرگزار خداوند باشيم و گلايه هاي بي جهت را کم کنيم.
يک وقت خدا به انسان سلامتي, مال و قدرت،مسئولیت و ... را مي دهد که به واسطه آن به قدرت خدا پي ببريد. گاهي اوقات هم فرد به غلط اين دارايي ها را حاصل فکر و ذهن خود مي داند و از خدا غافل مي شود. اين دارايي ها از او گرفته مي شود تا در نبود آنها به فکر قدرت خدا بيافتد.
در ادامه حديث خداوند به حضرت موسي مي فرمايد:اگر بتوانی بنده اي گمراه رابه سوي ما بازگردانی آنچه خورشيد عالم تاب بر او مي تابد اين کار تو بهتر و افضل تر است.ما هم در شرايط زندگي اجتماعي سعی کنیم  خداشناسي مان را قوي کنيم و خالصانه آن را به ديگران انتقال دهيم ، در اين راستا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه مي فرمايند : هر کس عبادتهايش خالصانه براي خدا باشد خداوند بهترين مصلحتهايش را براي او فرود  مي آورد.

خلاصه ای از خطبه دوم:

در خطبه دوم حجت الاسلام والمسلمین باقری بعد از توصيه به رعايت تقوي الهي به یاد آوری مناسبتهای هفته ای که در پیش داریم پرداختند و فرمودند : گرامي ميداريم امروز را که مصادف است با روز مهندسي و زحمات و پيشرفتهاي اين عزيزان را ارج مي نهيم.سه شنبه را در پيش داريم که روز امور تربيتي و تربیت اسلامي است که در آموزش و پرورش از جايگاه خاصي برخوردار است و از يادگاريهاي شهيد رجايي مي باشد. پنج شنبه را در پيش داريم که روز حمايت از حقوق مصرف کننده است . اميدواريم تدابير دولت برای حمایت از مصرف کنندگان در ایام خرید سال جدید موفق باشد. پنج شنبه را در پيش داريم سالروز ورود امام رحمت الله عليه در سال 57 به قم که بعد از چند روز امام با مشورت با علمای آن زمان از جمله شهید مطهری برای اداره بهتر گشور دوباره به تهران بازگشتند.

در ادامه حاج آقای باقری اشاره ای داشتند به ذبح گوسفند توسط پیامبر اکرم صلی الله و تقسیم گوشت آن به دیگران-یکی از همسران پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل می‏کند که در خانه رسول الله ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ گوسفندی ذبح شد و گوشت آن میان فقرا و همسایگان تقسیم گشت. پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پرسید: چه باقی مانده است؟ گفتم: چیزی باقی نمانده است، جز یک پاچه گوسفند. حضرت فرمود: جز همین یک پاچه، بقیّه‏ اش مانده است.

در واقع، آنچه برای مصرف شخصی و خانواده مانده است، رفتنی است و آنچه که به دیگران احسان شده است، در بایگانی و ذخیره الهی ماندگار است و در شدیدترین روز نیازمندیِ انسان، به او بازمی گردد؛



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-4947.html )