عنوان خبر:ازدواج ترکیب است نه مخلوط
پنجشنبه 30 خرداد 1392 - 22:16:17

استاد حوزه علمیه خراسان رضوی‌ :
افزایش سن ازدواج جوانان زنگ خطری جدی بوده و مهریه‎های سنگین در اسلام منع شده است، چرا که مهریه یک کادو‌ست و برای احترام به زن داده می‎شود‌.


به گزارش گلستان به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‎الاسلام محمدکاظم راشد‌یزدی ظهر امروز در شانزدهمین جشنواره پیوند آسمانی در گرگان ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت علی‎اکبر (ع) و روز جوان اظهار داشت: تاخیر در امر ازدواج سبب تزلزل در عفاف و به هم ریختگی عصمت جوانان می‎شود لذا باید ازدواج را سهل گرفت و در این زمینه سختگیری نکرد.

وی با بیان اینکه ازدواج شورانگیزترین حالت زندگی است، تصریح کرد: عادات و رسوم خلاف شرع و عقل سبب تاخیر در ازدواج جوانان می‎شود که باید از آن پرهیز کرد.

 

مهریه‎های سنگین عامل ترس و وحشت جوانان شده است

استاد حوزه علمیه خراسان رضوی با بیان اینکه مهریه‎های سنگین در اسلام منع شده است، متذکر شد: مهریه یک کادو است و برای احترام به زن داده می‎شود اما همین کادو امروزه به عامل ترس و وحشت جوانان تبدیل شده و سنت حسنه ازدواج را به تاخیر می‎اندازد.

راشد یزدی با تاکید بر اینکه عشق در زندگی لازم است اما کافی نیست، افزود: در ازدواج باید اندیشیدن دینی، فرهنگی، خانوادگی و سن زوجین متناسب با یکدیگر باشد، باید این باور به وجود آید که ازدواج ترکیب است نه مخلوط؛ اما بسیاری از خانواده‎ها هنوز این موضوع را به درستی درک نکرده‎اند.

وی بیان داشت: بیشترین مشکلاتی که در زندگی افراد به وجود می آید عمدتا به دست خودشان رقم خورده است لذا برگزاری چنین جشنواره‎هایی باید تلنگری برای تسهیل ازدواج آسان را فراهم کند.

زندگی منهای شادی و نشاط، مساوی با مرگ تدریجی است

استاد حوزه علمیه خراسان رضوی با اشاره به اینکه ازدواج یک امر طبیعی و جزو قوانین عالم طبیعت است، اذعان کرد: سایه قانون زوجیت در همه جا گسترانیده شده است و گیاهان، انسان‎ها و سایر موجودات زنده نیز از این قانون مستثنی نیستند.

راشد‌یزدی با تاکید بر اینکه زندگی از ابتدا تا انتها بر پایه شادی و نشاط بنیان نهاده شده است، متذکر شد: زندگی منهای شادی و نشاط، مساوی با مرگ تدریجی است.

وی با بیان اینکه مومنان باید همواره مردم را در شادی خود شریک کنند، افزود: غم و اندوه یک مومن باید در درون خودش محصور شود.

شادی و نشاط باید در تمام شئون زندگی بشر حاکم شود

استاد حوزه علمیه خراسان رضوی یادآور شد: حزن در زندگی باعث ذوب جسم انسان می‎شود لذا باید این نکته را همواره در نظر داشت که جان، محل اندوه نیست که غم در آن لانه گزیند.

راشد یزدی مذهب شیعه را بهترین نوع زندگی دانست و گفت: مذهب شیعه همانند نورافکنی است که برای امید زندگی بهتر تا ظهور منجی لحظه‌شماری می‎کند.

وی تاکید کرد: شادی و نشاط باید در تمام شئون زندگی بشر حاکم شود البته منظور شادی‎های زشت و حرکات خلاف دینی نیست، شادی باید مذهبی و در چارچوب دین اسلام باشد.

ازدواج مملو از شادی و مقدمه‎ای برای شادی‎های دیگر است

استاد حوزه علمیه خراسان رضوی با بیان اینکه ازدواج مملو از شادی و مقدمه‎ای برای شادی‎های دیگر است، اذعان کرد: روند تاخیر در ازدواج که اکنون در جامعه اسلامی حاکم است بسیار نگران‎کننده بوده که باید برای این موضوع فکری اندیشیده شود.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-5085.html )