عنوان خبر:جاده ابر معلق بین زمین و آسمان
يكشنبه 2 تير 1392 - 23:50:21


جاده ابرسالهاست که کشیدن جاده جنگل ابر در محدوده استان گلستان مطرح است ولی دولتی که برای این مهم مصوبه گذراند به ماههای پایانی اش نزدیک شد، جاده به آخر راه نرسیده است.



به گزارش گلستان به نقل از خبرگزاری مهر، ساخت جاده جنگل ابر از جمله مصوبات سفر دولت است و بیش از هفت سال از طرح این مصوبه می گذرد و با آنکه دولت به ماههای پایانی اش نزدیک شد، اما این جاده به آخر راه نرسیده است.
تیرماه سال گذشته با وجود اخطار هایی که در چند سال اخیر کارشناسان و متخصصان محیط زیست در خصوص خطرات احداث جاده در مسیر جنگل ابر و غیر ضروری بودن این جاده داده بودند مسئولان حفاظت محیط زیست عنوان کردند که برای احداث جاده مشکلی وجود ندارد.
علیرغم حساسیتهایی که در زمینه احداث جاده ابر بوجود آمد و دوستداران محیط زیست نگرانی شان را نسبت به خطر تخریب جنگلها و گونه های بکر درختی منطقه بیان کردند، اما اجرای مصوبه جاده ابر کلید زده شد.
به تاکید مسئولان، مسیر جدید تعیین شده برای جاده جنگل ابر هیچ تخریبی ندارد و ویژگی اصلی این مسیر آن است که بخش زیادی از جاده در حال حاضر در جنگل موجود است و هیچ تخریبی ندارد.
مسیر جدید 3.2 کیلومتری جاده ابر
این طرح در دوبخش شامل احداث مسیر احداثی و مسیر موجود است که به منظور تامین ایمنی در روستای شیرین آباد مسیر جدید حدود 3.2 کیلومتر به عنوان کنارگذر روستا بر اساس مشخصات راه روستایی درجه دو طراحی و احداث و ادامه مسیر به جاده موجود خاکی متصل می شود.
موضوع ساخت جاده موسوم به جاده ابر در سفر اول دولت به استان به تصویب هیئت دولت رسید و وزارت راه و شهرسازی مطالعات لازم را انجام داد و گزینه هایی به عنوان مسیر پیشنهادی مطرح شد.
با توجه به بررسیهای صورت گرفته برای رعایت اصول و مباحث فنی در تامین ایمنی بویژه رعایت ملاحظات زیست محیطی، با عنایت به اینکه بخشی از مسیر از مناطق مربوط به منابع ملی و جنگل عبور و تخریب گسترده ای ایجاد می کرد، اختلافات گسترده ای بین دستگاههای مربوط در جمع بندی نهایی و اجرای طرح بوجود آمد.
در نهایت در سفر دولت به استان، استاندار گلستان به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به منظور رفع اختلافات و اتمام راه علی آباد به شاهرود تعیین شد که متعاقب آن با نشست های تخصصی و کارشناسی موضوع رفع اختلاف آن در دستور پیگیری های استانداری و حوزه معاونت عمرانی با حضور دستگاههای اجرایی مربوط قرار گرفت.
عبدالرضا دادبود معاون استاندار گلستان در این زمینه عنوان کرد: نهایتا بعد از بررسی همه گزینه های پیشنهادی، مسیر اجرایی طرح با نظر سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی تغییر یافته و به مسیری که تخریب بسیار کمتری نسبت به گزینه های دیگر داشت تبدیل شد و در نهایت با تایید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور و وزیر راه و شهرسازی برای اجرا ابلاغ شد.
وی با تاکید بر حساسیت ویژه مدیریت استان در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در اجرای تمامی پروژه های عمرانی گفت: از طول 3.2 کیلومتر مربوط به مسیر احداثی تنها 463 متر از مسیر از عرصه های جنگلی عبور می کند که فاقد درختان راش و سرخدار است.
جدای از بحثهایی که ساخت جاده ابر در زمینه فرسایش روستاهای حاشیه و تخریب و قطع درختان نادر منطقه ایجاد کرده است، اجرای نشدن کامل این مصوبه نیز زمینه نگرانی موافقان ساخت جاده را ایجاد کرده است.
درخواست حامیان جاده ابر از رئیس جمهور
در سفر اخیر رئیس جمهور برای افتتاح سه طرح عمرانی در گلستان، جمعی از حامیان طرح جاده علی آباد – شاهرود خواستار تسریع در اجرای کامل این مصوبه شدند.
به اعتقاد آنها، بیش از شش سال از آغاز اجرای جاده ابر می گذرد و تاکنون خبری از احداث آن نشده است.
این عده خواستار گفتگو با رئیس جمهور و ارائه نظرات و دغدغه هایشان در زمینه جاده ابر بودند که از سوی مسئولان استانی اجازه صحبت آنان به رئیس جمهور داده نشد و این عده در پشت دربهای ورودی سد کبودوال در گفتگو با خبرنگار مهر به بیان دیدگاههایشان پرداختند.
رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آبادکتول نیز در جمع تجمع کنندگان گفته بود: پیگیر این مصوبه دولت در گلستان هستیم زیرا خود رئیس جمهور دستور اجرای آن را صادر کرده است.
وی افزود: باید فضا در مورد جاده علی آبادکتول به شاهرود که پروژه سفر اول دولت است آرامتر شود.
در عین حال بسیاری از دوستداران محیط‌ زیست و فعالان و تشکل‌های غیردولتی حامی محیط زیست معتقدند احداث جاده پنجم شاهرود- شمال در جنگل سه میلیون ساله ابر که هیچ‌گونه توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-5091.html )