عنوان خبر:طمع محتکران به بازار حبوبوات
سه شنبه 29 مرداد 1392 - 23:06:18


نماینده شهرستان علی آباد در مجلس:

با توجه به اینکه تولید حبوبات درسال جاری 850 هزارتن برآورد شده و این میزان تولید نسبت به مدت مشابه درسال قبل حدود 50 هزار تن افزایش یافته است اما متأسفانه به علت عملکرد ضعیف مسئولان دولت دهم درخصوص تنظیم بازار و قیمت گذاری ها امروز شاهد افزایش قیمت این محصول از 1.3 درصد به 94.3 درصد در بازارهای مصرف هستیم.



به گزارش گلستان نیوز به نقل از "پایگاه اطلاع رسانی رحمت الله نوروزی" نماینده مردم علی آباد کتول درمجلس شورای اسلامی،با انتقاد ازعملکرد ضعیف مسئولان دولت دهم، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت مواد پروتئینی از جمله گوشت و مرغ در کشور، قشرکم درآمد جامعه درصد زیادی از پروتئین مورد نیاز خود را از حبوبات نیز تأمین می کردند که متأسفانه به علت عملکرد ضعیف مسئولان دولت دهم درمصرف این ماده غذایی هم با مشکل مواجه شده اند به طوری که دیگر توانایی خرید ومصرف این محصول از سوی قشر کم درآمد جامعه امکان پذیر نیست.
نماینده علی آبادکتول وبخش کمالان درمجلس، با انتقاد ازاینکه درصدی هم ازسود این افزایش قیمت درجیب کشاورزان نمی رود،اظهار داشت: عدم تعیین قیمت خرید تضمینی حبوبات ازسوی دولت دهم موجب شد که هزینه های تولید حبوبات برای کشاورزان بسیاربیشترازدرآمدهای حاصل از فروش آن باشد که این امر برای کشاورزان نه تنها سودآوری نداشت بلکه با ضررهم مواجه شدند.
نوروزی، ادامه داد: کشاورزان به علت جبران هزینه های تولید و نیز پرداخت بدهی خود مجبور به فروش فله ای سریع و قیمت پائین حبوبات به واسطه گران و دلالان شده و این افراد نیز با احتکار حبوبات در انبارها موجب این نوسانات و رشد 94.3 درصدی قیمت در بازار شده اند.
وی، با تأکید براینکه باید یک اصلاح الگوی کشتی درخصوص محصولات کشاورزی صورت گیرد، افزود: متأسفانه ازسوی دولت های گذشته تا به امروز اصلاح الگوی کشتی صورت نگرفته که این امرمنجر به عدم تنظیم بازار و قیمت گذاری مناسب برای محصولات کشاورزی از جمله حبوبات شده است.
عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،با اشاره به قول صد در صدی دولت یازدهم درخصوص اصلاح الگوی کشت، گفت: کشت حبوبات باید نسبت به عرضه و تقاضا و نیز نیاز داخل و صادرات این محصول در زمین های کشاورزی با توجه به سطح زیر کشت آن در استان های کشور صورت گیرد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-5228.html )