عنوان خبر:تپه های چند هزار ساله مارون کلاته،جاذبه گردشگری علی آباد
سه شنبه 29 مرداد 1392 - 23:09:38


سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علی‎آبادکتول:

روستای مارون‎کلاته این شهرستان با چندهزار سال قدمت، از جاذبه‎های گردشگری این شهرستان است.



به گزارش گلستان نیوز به نقل از "خبرگزاری فارس" یاسر قندهاری اظهار داشت: تپه تلی از خاک نیست بلکه انباشت لایه‎های فرهنگی پس از هزاره‎ها و قرن‎ها است.

وی ادامه داد: هر زمان که به تپه می‎نگریم باید در برابر تاریخ خضوع کنیم، کسانی آمدند و در برابر جبر محیطی آثار مصنوعی از خود را ابداع کرده و حال عواملی چون جنگ، سیل، زلزله، خشکسالی، آتش‎سوزی و... این محل را تبدیل به تل خاکی کرده که تپه نامیده می‎شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: قرارگیری و محل انتخابی تپه‎ها خود حرف‎ها برای گفتن دارد. روستای مارون‎کلاته که چند هزار سال سابقه و قدمت دارد، در شمال شهرستان علی‎آبادکتول قرار گرفته و دارای تعداد سه اثر تاریخی و باستانی به نام‎های تپه قبرستان، یونس‎تپه، تپه‎دنکوب است.

قندهاری ابراز داشت: این سه اثر به ترتیب دو اثر در سال 1383 به شماره ثبت 11302 و 11187 و یک اثر در سال 1390 به شماره 30652 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علی‎آبادکتول به بررسی‎های سطحی و گاه‎نگاری نسبی بر روی آثار باستانی در این روستا اشاره داشت و افزود: این بررسی‎ها قدمت روستا را به دوره پیش از تاریخ می‎رساند.

وی ادامه داد: شرایط زیستی مناسب از قبیل آب فراوان، خاک مناسب، آب و هوای معتدل باعث شده روستای مارون‎کلاته از دوره زمان پیش از تاریخ تا به امروز پیوسته محل اسکان و استقرار انسانی باشد.

قندهاری یادآور شد: اقتصاد معیشتی مبتنی بر کشاورزی در اطراف تپه‎ها و آثار باستانی خود زمینه‎ساز تزلزل و تخریب محوطه است.

این مسئول در این راستا گفت: این اداره بنا بر وظایف ذاتی و به استناد مواد 560 و 563 قانونی مجازات اسلامی می‎کوشد که بتواند پاسدار مواریث فرهنگی باشد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علی‎آبادکتول افزود: رعایت موارد حفاظتی ابلاغی از سوی میراث فرهنگی شهرستان در اطراف تپه‎ها و رعایت حرایم تپه‎ها می‎تواند کمک شایانی را برای پاسداری و حفاظت این یادمان‎های تاریخی کند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علی‎آبادکتول خواستار شد دوستداران میراث فرهنگی می‎توانند هرگونه تحرکات سوء اعم از تخریب، تصرف، تجاوز، ساخت و ساز و حفاری‎های غیرمجاز و همچنین قاچاق اشیای تاریخی در حوزه شهرستانی را به اداره میراث فرهنگی اطلاع‎رسانی کنند و در حفظ مواریث فرهنگی و تاریخی این استان سهیم باشند.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-5229.html )