عنوان خبر:تهاجم به تپه تاریخی با بیل مکانیکی
پنجشنبه 14 شهريور 1392 - 23:06:46


حادثه در خان ببین :

این بار بیل های مکانیکی، تپه باستانی سه هزار و 500 ساله دیگ سید رامیان را هدف گرفت. سودجویان با تخریب قسمت هایی از این تپه تاریخی در پی حذف و از بین بردن آن بودند که ناکام ماندند.



به گزارش گلستان نیوز به نقل از "خبرگزاری مهر" تپه باستانی دیگ سید از توابع شهر خان ببین شهرستان رامیان واقع در شرق گلستان است که از تپه های باستانی استان به شمار می رود. متخلفان آثار فرهنگی در صدد تخریب این تپه باستانی با بیل مکانیکی بودند که باهوشیاری بموقع و حضور نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان آزادشهر و رامیان و همکاری نیروی انتظامی شهر خان ببین،  این اثر تاریخی از تخریب 100 درصد نجات یافت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آزادشهر و رامیان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: با تلاش نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی رامیان و آزادشهر، نیروی انتظامی خان ببین متجاوزان به عرصه و عیان تپه باستانی دیگ سید که در حال تخریب آن بوسیله بیل مکانیکی بودند، دستگیر شدند.
محمد شاهی پودینه اظهار داشت: متخلفان با یک دستگاه بیل مکانیکی در پی تخریب این اثر باستانی بودند که از این اقدام جلوگیری شد و با تشکیل پرونده تحویل دستگاه قضایی شدند.
سطح تخریب تپه تاریخی
رئیس اداره میراث فرهنگی آزادشهر و رامیان بیان داشت: این تپه باستانی حدود یک هکتار وسعت دارد و سطح تخریب صورت گرفته در این اثر 100 در 40 متر است.
وی اظهار داشت: این تپه تاریخی دارای سفالینه های قرمز و خاکستری است که  بیش از سه هزار و 500 سال قدمت دارند، همچنین آثاری از سطح تخریب شده تپه باستانی کشف شد که نشان دهنده قدمت این تپه تاریخی است.
وی درباره دلایل اقدام متخلفان برای تخریب این اثر تاریخی یادآور شد: از آنجایی که اراضی کشاورزی اطراف این تپه وجود دارد، متخلفان می خواهند با تخریب آن، از این تپه باستانی بهره برداری کشاورزی داشته باشند.
این مسئول میراث فرهنگی عنوان کرد: این وضعیت درحالیست که حریم تپه طبق قانون مشخص شده و باید رعایت شود و در قانون نیز مشخص شده که اگر کسی بخواهد در سایت های فرهنگی و تاریخی کاری انجام دهد باید از سازمان میراث فرهنگی استعلام بگیرد و درخواست نقشه و کروکی را ارائه دهد و در صورت تایید سازمان، با همراه کردن کارشناس خبره و نظارت، عملیات صورت گیرد.
شاهی پودینه یادآورشد: اگر حق با متقاضی باشد، سازمان همراهی می کند تا با نظارت میراث فرهنگی، متقاضی اقدام به انجام کار و فعالیت داشته باشد و این درحالیست که خیلی ها، این کار را دور می زنند و می خواهند در خفا کارها را انجام دهند و میراث را دور زنند.
شوراها عضو انجمن میراث فرهنگی می شوند
وی در پاسخ به اقدامات حفاظتی از آثار تاریخی شهرستان تصریح کرد: برای حفاظت از آثار و پیشگیری از تخلفات، تمامی شوراها و دهیاران عضو انجمن میراث فرهنگی هستند و تپه های باستانی قلمرو به آنها شناسایی و معرفی شده و آنها نیز به اهمیت موضوع واقف هستند.
رئیس اداره میراث فرهنگی آزادشهر و رامیان یادآور شد: همچنین 60 نفر در گارد و یگان حفاظت از میراث فرهنگی در سطح استان فعالیت می کنند و هر کدام وظیفه دارند چند تپه و اثر باستانی را حفاظت و حراست کنند.
به گفته شاهی پودینه، اگر این حفاظت ها و نظارت ها نبود اکنون شاهد تخریب کامل تپه باستاین دیگ سید بوده ایم و میراث فرهنگی شهرستان به محض اطلاع از موضوع نسبت به جلوگیری از روند تخریب اقدام کرده است.
وی یادآورشد بجز این تپه های باستانی، منطقه باستانی، شهر باستانی در حوزه شهرستان وجود دارد و استان گلستان نیز دارای آثار فرهنگی متعددی است که از غارهای دوره پارینه سنگی گرفته تا آثار قرن ششم و هفتیم هزاره قبل از میلاد را شامل می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی آزادشهر و رامیان افزود: امروز در موزه گرگان، سندی هشت هزار ساله برای شی ای تاریخی  وجود دارد و نشان قدمت بالای تاریخی منطقه دارد.
وی با اشاره عمق و مساحت تخریب تپه باستانی دیگ سید گفت: عمق مساحت این تخریب را در این حوزه می توان مشاهده کرد و با تلاش و پیگیری انجام شده، همکاری انتظامی، اطلاعات، یگان حفاظت اقدام به جلوگیری از تخلف شده است.
شاهی پودینه با گرامیداشت آغاز بکار دوره جدید شوراها گفت: در تلاش هستیم تا شوراهای جدید نیز جزو انجمن میراث فرهنگی شوند تا در راستای صیانت از آثار تاریخی این نهاد را یاری کنند.
وی در پاسخ به شماره آثار تاریخی ثبت و شناسایی شده افزود: آثار زیادی در شهرستان وجود دارد که برخی از آنان ثبت شده اند.
تخریب و دست اندازی سودجویان به میراث تاریخی و طبیعی در مناطق مختلف گلستان همواره گزارش می شود که مبارزه با این تخلفات، عزم بیشتر متولیان امر، همراهی و همکاری مردمی و تقویت تجهیزات و یگان حفاظت را می طلبد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-5256.html )