عنوان خبر:اخلاق نیک از لازمه های زندگی بشری است
جمعه 27 دي 1392 - 21:00:48


حجت الاسلام موسوی امام جمعه علی آبادخطیب جمعه علی آباد کتول :

اخلاق نیک از لازمه های زندگی بشری است و از جایگاه ویژه ای در سبک زندگی اسلامی برخوردار است.



حجت الاسلام والمسلمین موسوی در جمع شرکت کنندگان نماز عبادی-سیاسی جمعه ی علی آباد کتول ضمن توصیه به تقوای الهی اظهار داشت: ملاک ارزشمندی هر انسان تقواست.پیامبر اکرم صلی الله در مورد رعایت تقوا میفرمایند: صبر کنید و در برابر گناهان خود را کنترل نمایید که کیفر آن نزد خداوند متعال، سخت و سنگین است.

به گزارش گلستان نیوز به نقل از "وبسایت رسمی ستاد نماز جمعه علی آباد" حجت الاسلام والمسلمین موسوی ضمن گرامیداشت میلاد مسعود حضرت نبی اکرم صلی الله، مکارم اخلاق را از ویژگیهای شاخص حضرت دانسته و افزودند:اخلاق نیک از لازمه های زندگی بشری است و از جایگاه ویژه ای در سبک زندگی اسلامی برخوردار است تا آنجا که نبی اکرم صلی الله میفرمایند: من مبعوث نشدم تا آنکه فضیلتهای اخلاقی را تکمیل کنم.

امام جمعه ی شهرستان علی آباد کتول در توضیح این حدیث شریف تصریح نمودند: از این حدیث شریف دو معنا می توان استخراج نمود. اول اینکه: مکارم اخلاقی در ادیان گذشته نیز وجود داشته و انبیای الهی دیگر هم به آن توجه داشته اند.اما شاید این فضایل اخلاقی در ادیان گذشته تکمیل نشده و حد و مرز آن توسط پیامبر اکرم صلی الله تبیین شده است.دوم اینکه مکارم اخلاقی چیزهایی هستند که خرد انسانی نیز آنها را پذیرفته، اما پیامبر اکرم صلی الله این کرامتها را تبیین و فضائل آنها را روشن نموده اند.البته شاید هر دو دو این معانی در بر گیرنده هدف اصلی باشد.

ایشان در ادامه افزودند: طبق این احادیث و آیات قرآن میتوان هدف از بعثت پیامبر را تربیت انسانها دانست.چنانچه در آیه شریفه 164 از سوره آل عمران داریم: لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ. «خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.»

خطیبب نماز جمعه ی این هفته علی آباد کتول در ادامه به بیان تفاوتهای بین واژه های خَلق و خُلق پرداخت و گفت: خَلق ناظر به وضعیت ظاهری بشر و خُلق ناظر به روحیات انسان بوده است.وقتی گفته میشود خَلق یعنی ساختمان ظاهری و وقتی صحبت از خُلق میشود یعنی ساختمان باطنی.همانطور که ظاهر انسان از ساختار مشخصی برخوردار است باطن انسان هم از ساختمانی متشکل شده است.اگر روح انسان دارای فضائل اخلاقی باشد ساختمان روح هم نورانی خواهد بود و این باعث آن میشود که انسان بسمت فضیلتها و خیرات جذب شود.

ایشان در ادامه ضمن اشاره به فرمایش پیامبر صلی الله که میفرمایند: «دین همان حسن خُلق است» تصریح نمودند: دین برنامه ای جامع است که باید در معاشرتها و برخوردهای اجتماعی آن را جستجو نمود.اگر معارف دین باروح انسان عجین شده باشد دیگر در جامعه شاهد پرخاشگری، قهر، ناراحتی و ... در جامعه نخواهیم بود.گذشت،بزرگواری و ... از اساس دین بوده و انسان مومن است که دارای این خصوصیات می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی در ادامه اظهار داشت: «امام صادق علیه السلام می فرمایند: مومن برادر مومن است، بمانند یک جسد واحد که هر گاه عضوی از آن بدرد آید دیگر اعضا هم بدرد خواهند آمد.» حال اگر درد دیگران برایمان مهم بود و آن را احساس کردیم: بدانیم که که جز این جامعه ی دینی هستیم و اگر درد دیگران برایمان مهم نبود جز این جامعه ایمانی نخواهیم بود.انشاالله خداوند دلهای ما را نسبت بهم مهربانتر و این وحدتی که در ایران اسلامی وجود دارد را به برکت محمد و آل محمد پابرجا و مستحکم تر قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی ضمن گرامیداشت روز شهادت شهید نواب صفوی ایشان را از شخصیتهای  برجسته در جریان انقلاب، اهل تحجد و نماز شب و ... دانسته و بیان داشتند: شهید نواب صفوی و همراهانشان با فعالیتهای که انجام دادند باعث متزلزل شدن ارکان و پایه های حکومت ظلم گردیدند.

خطیبب نماز جمعه ی علی آباد کتول اسراف را از اعمال مضموم در اسلام دانسته و تصریح نمودند: درست مصرف کردن نشان دهنده ی فرهنگ بالا  و مصرف اضافی و بیش از حد نشان دهنده ی پایین بودن  سطح فرهنگ است و اسراف در هر حال مضموم بوده و از ما قبول نخواهد شد.نماز گزاران محترم توجه داشته باشند که با توجه به شرایط خاص جغرافیایی شهرستان علی آباد کتول در مصرف گاز صرفه جویی نمایند تا از قطع آن در این فصل سرما جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی جنگل را یکی از سرمایه های ملی برشمرد و گفت: جنگلها برای پالایش هوا آفریده شده اند و ابزار تنفس را برایمان مهیا میسازند.این جنگلها که در اختیار ما هستند از سرمایه های ملت ما میباشند و متعلق به انسانیت و کل بشر هستند و قطع کردن درختان آنها غیرقانونی می باشد.سبک زندگی اسلامی هم این نیست که سرمایه های ملی که متعلق به عموم می باشد را تلف کنیم و بی جهت درختان را قطع نماییم.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-5344.html )