عنوان خبر:رفتار شیعیان با اهل سنت
دوشنبه 21 بهمن 1392 - 20:02:20


رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) :

ائمه(ع) به ما دستور داده اند در احکام فردی به علما مراجعه کنیم، و در احکام اجتماعی نیز ما را به سمت مجتهد عالم و فقیه آگاه به زمان فراخوانده اند که در فرهنگ امروز ما، از آن به ‌عنوان ولی‌فقیه یاد می‌شود.



رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با جمعي از طلاب استان كردستان ضمن تبريك دهه مبارك فجر اظهار داشت: در اين عالم كران ناپيدا و وسيع كه تا كنون بشر نتوانسته به هيچ يك از اطراف آن به طور كامل علم پيدا كند، تنها يك موجود وجود دارد كه ويژگي خاصي دارد و هم عليرغم ضعف‌ها و نقص‌ها مي‌تواند به جايي برسد كه خليفه خدا روي زمين شود و هم مي‌تواند به قدري سقوط كند كه از هر حيواني پست‌تر شود، و آن انسان است كه در سايه اختياري كه خداوند به او داده مي‌تواند مسير كمال يا سقوط را انتخاب كند.

به گزارش گلستان نیوز به نقل از "پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی" عضو مجلس خبرگان رهبری انسان را اعجوبه خلقت ناميد كه مي‌تواند چنين عروج يا سقوطي داشته باشد و افزود:انسان فطرتا طالب كمال است و لذا خداوند متعال عواملي كه انسان بتواند با آنها به كمال برسد نيز براي انسان قرار داده است كه عقل يكي از آنهاست. اما از آن جهت كه عقل به تنهايي براي هدايت و كمال انسان كافي نيست، خداوند متعال پيامبران را نيز براي هدايت انسان‌ها گمارده و حتي اولين انسان نيز پيامبر بود تا به كمك عقل و وحي بتواند به كمال برسد.

وي با اشاره به اينكه انبياء بيشترين خدمت را براي ترقي بشريت انجام داده اند، ادامه داد: اما تعداد انبياء نسبت به همه انسان‌ها تعداد معدودي بوده است، لذا خدواند متعال كمبود پيامبران(ص) را با قرار دادن جانشين و اوصياء براي آنها جبران كرد تا آنها به عنوان جانشين پيامبران، راه كمال را به مردم نشان دهند.

آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي افزود: ما معتقديم كه پيامبر اسلام(ص) آخرين پيامبر الهي بود و دوازده جانشين معصوم دارند كه آخرين آنها نيز در غيبت است وبيش از 1200 سال است كه مردم از پيغمبر و امام معصوم ظاهري كه بتوان به او رجوع كرد، بي‌بهره هستند. لذا ائمه(ع) تكليف مردم در زمان غيبت را چنين روشن كردند که علما را خلفا و جانشينان و وارثان خود معرفي نمودند.

وي با اشاره به اينكه پيامبران، ائمه(ع) و جانشينان آنها يعني علما بزرگترين عامل براي سعادت ميلياردها انسان هستند، اظهار داشت: اينجاست كه اهميت تحصيل علوم ديني مشخص مي‌شود و ارزش آن با هيچ چيز ديگري قابل مقايسه نيست. البته در صورتي كه شرايط آن رعايت شود.

آيت‌الله مصباح يزدي وارث انبياء بودن را بالاترين افتخاري برشمرد كه مي‌تواند نصيب انسان شود و ادامه داد: شرط اول براي رسيدن به اين نعمت عظيم اين است كه در راه شناخت و فهم معارف ائمه(ع) همه توان خود را به كار گيريم و آموزه‌هاي اهل بيت(ع) را به خوبي دريابيم، و شرط دوم خودسازي و عمل به همين معارف است.

وي با اشاره به لزوم مراجعه مردم به علما در زمان غيبت افزود: ائمه(ع) به ما دستور داده اند در احكام فردي به علما مراجعه كنيم، و در احكام اجتماعي نيز ما را به سمت مجتهد عالم و فقيه آگاه به زمان فراخوانده اند كه در فرهنگ امروز ما، از آن به ‌عنوان ولي‌فقيه ياد مي‌شود.

اين فيلسوف اسلامي در ادامه، شرط سوم محصل علوم ديني را درك مسائل سياسي و اجتماعي اسلام دانست و افزود: در صورت عدم فهم صحيح و عميق از حوادث و وقايع، فساق و حاكمان جور بر مردم مسلط مي‌شوند و در اثر آن ساير احكام اسلام نيز تعطيل مي‌شود.

وي در همين رابطه خاطر نشان كرد: در طول تاريخ اسلام، نمونه‌هاي زيادي وجود داشته كه افرادي متدين و عالم، به خاطر عدم درك وضعيت اجتماعي و ساده لوحي خود، به ابزاري براي دشمنان تبديل شده اند و فريب دشمنان را خوردند، لذا آشنايي با مسائل سياسي در كنار درس و خودسازي، از وظايف طلاب است.

عضو خبرگان رهبري در ادامه با اشاره به اينكه طلاب كردستان با توجه به وجود برادران اهل سنت در استان، داراي وظايفي هستند كه چه بسا ديگران اين وظيفه را بر عهده ندارند، افزود: يكي از وظايف طلاب كردستان شناخت و يادگيري نحوه برخورد با برادران اهل سنت است كه داراي اشتراكات فراواني با آن‌ها هستند، هرچند اختلافاتي نيز وجود دارد.

آيت‌الله مصباح يزدي در ادامه با نقل خاطره‌اي از آيت‌الله بهجت در اين زمينه اظهار داشت: نبايد با مخالفان با تندي برخورد كرد و يا به مقدسات آنها بدگويي کرد، همانگونه كه اگر كسي كوچكترين جسارتي به اميرمؤمنان(ع) كند، شما از او بسيار ناراحت و متنفر مي‌شويد.

وي ادامه داد: بسياري از اهل سنت دوستدار دين و اهل بيت(ع) مي‌باشند، ولي نهايت امر اين است كه آنها در نظر ما در تشخيص اشتباه كرده و راهي غلط را بر گزيده اند، که بايد با بحث منطقي و برخورد دوستانه با ايشان مواجه شويم.

عضو خبرگان رهبري افزود: بسياري از اهل سنت به ويژه شافعي مذهبان از دوستداران اهل بيت(ع) هستند كه نمونه بارز آن‌ها مرحوم ماموستا شيخ الاسلام بود كه بنده به خاطر انسي كه در مجلس خبرگان با ايشان داشتم از ادب و علاقه ايشان نسبت به اهل بيت(ع) اطلاع داشتم.

وي با اشاره به نقل خاطراتي از شيخ الاسلام در خصوص علاقه به اهل بيت(ع) اظهار داشت: ماموستا شيخ الاسلام معتقد بود كسي كه به حضرت زهرا(س) جسارت كند، كافر است چرا كه سفارش پيامبر(ص) را ناديده گرفته است.

استاد تفسير حوزه علميه قم با اشاره به نامه امام صادق(ع) به شيعيان اظهار داشت: دستور امام صادق(ع) اين است كه شيعيان در مساجد اهل سنت حاضر شوند، در هنگام مريضي به عيادت آنها بروند، و حتي اگر آنها به شيعيان بي‌مهري كردند، آن را تحمل كنند.

وي افزود: البته اين به معناي دست كشيدن از اعتقادات نيست، بلكه صحبت از كيفيت معاشرت و رابطه با اهل سنت است كه غير از اعتقاد است. لذا بايد با اهل سنت رفتار مؤدبانه و دلسوزانه داشته باشيم به‌گونه‌اي که بفهمند كه ما نسبت به آنها غرضي نداشته و خيرخواه آنها هستيم.

گفتني است اين مراسم 19 بهمن ماه در سالن همايش‌هاي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-5379.html )