عنوان خبر:شروع كشت كلزا در مزارع گنبدكاووس
سه شنبه 11 آبان 1389 - 19:19:38


احمد قاضي امروز در گرگان اظهار داشت: با مساعد شدن شرايط آب و هوايي، كشت دانه روغني كلزا از اوايل آبان ماه در مزارع اين شهرستان آغاز شده است.



وي افزود: تاكنون براي كشت دانه روغني كلزا در اين شهرستان در سطح 2 هزار و 400 هكتار با 309 كشاورزان قرارداد منعقد شده است كه در صورت مساعد بودن شرايط جوي پيش‌بيني مي‌شود تا 5 هزار هكتار از اراضي گنبدكاووس زيركشت دانه روغني كلزا برود.
مدير جهادكشاورزي شهرستان گنبدكاووس با بيان اينكه از زمان آغاز كشت كلزا تاكنون 45 هكتار از اراضي اين منطقه زيركشت دانه روغني رفته است، افزود: به گفته كارشناسان زراعت جهادكشاورزي اول تا آخر آبان بهترين و مناسب‎ترين زمان كشت دانه روغني كلزا در اراضي زراعي گنبدكاووس است كه به كشاورزان توصيه مي‌شود در اين زمان مبادرت به كشت كلزا كنند.
قاضي درباره توزيع نهاده‏هاي كشاورزي به كشاورزان گفت: تاكنون 9 تن و 340 كيلوگرم انواع بذر هايولا از نوع 401 و آرجي‌اس بين كشاورزان منطقه توزيع شده است.
مدير جهادكشاورزي شهرستان گنبدكاووس يادآور شد: براي حمايت بيشتر از كشاورزان 202 تن انواع كود شيميايي نيز بين آنها توزيع شده است.
وي همچنين خاطرنشان كرد: در سال زراعي گذشته 4 هزار و 764 هكتار از اراضي گنبدكاووس به كشت دانه‏هاي روغني كلزا اختصاص يافته بود كه به علت وزش باد شديد قبل از برداشت محصول دانه روغني كلزا در سطح 3 هزار و 700 هكتار خسارت معادل 10 تا 45 درصد وارد شد.
رحمت‌الله غيادي كارشناس دانه‎هاي روغني جهادكشاورزي گنبدكاووس نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان در توصيه‌اي به كشاورزان كلزاكار گفت: بهتر است كشاورزان از هم اكنون آمادگي لازم براي مرحله داشت، به خصوص مبارزه با آفت‌هاي اول فصل سبز كلزا به ويژه آفت كك نباتي را داشته باشند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-547.html )