عنوان خبر:ضرورت مناسب‌سازي مبلمان شهري براي معلولان
سه شنبه 11 آبان 1389 - 19:40:52


معاون امور عمراني استاندار گلستان گفت: مناسب‌سازي محيط و مبلمان شهري براي معلولان بايد از اولويت‌هاي اصلي مسئولان باشد.



به نقل از روابط عمومي استانداري گلستان، عبدالرضا دادبود در نشست مناسب‌سازي محيط و مبلمان شهري استان اظهار داشت: بر اساس بررسي‌ها 20 درصد از افراد جامعه همچون معلولان، سالمندان و نيز افراد آسيب‌ديده از تصادفات و آسيب‌هاي موقت با مناسب‌سازي محيط در ارتباط هستند.
وي با اشاره به ماده 2 قانون جامع حمايت از معلولان اظهار داشت: بر اساس اين قانون تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شركت‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي موظف هستند در طراحي، توليد و احداث ساختمان‌ها و اماكن عمومي و معابر و وسايل خدماتي به نحوي عمل كنند كه امكان دسترسي و بهره‌مندي از آنها براي معلولان همچون افراد عادي فراهم شود.
معاون امور عمراني استاندار گلستان خاطرنشان كرد: از لحاظ قانوني در طراحي و مناسب‌سازي محيط و مبلمان شهري براي معلولان و جانبازان خلايي احساس نمي‌شود ليكن توجه به رعايت حقوق معلولان بايد در عمل نيز سرلوحه فعاليت مديران باشد.
دادبود افزود: در اين خصوص لازم است فرمانداري‌ها، شهرداري‌ها و سازمان نظام مهندسي ساختمان، اجرايي كردن الگوهاي استانداردسازي محيط را جدي تلقي كنند.
وي اظهار داشت: بر اين اساس با هماهنگي دفتر فني استانداري و سازمان بهزيستي، سه نفر از فرمانداران و شهرداراني كه اقدامات ارزنده‌اي در ارتباط با مناسب‌سازي محيط داشته‌اند، انتخاب و در شوراي برنامه‌ريزي استان از آنان تجليل مي‌شود.
معاون امور عمراني استاندار گلستان همچنين بر گنجاندن موضوع مناسب‌سازي محيط و مبلمان شهري در جلسات كميته برنامه‌ريزي شهرستان‌ها با دبيري اداره بهزيستي شهرستان و با بازه زماني هر ماه در يك شهرستان تاكيد كرد.
دادبود با اشاره به اينكه از زمان برگزاري نخستين همايش مناسب‌سازي منطقه‌اي محيط و مبلمان شهري در گرگان اقدامات خوبي در استان صورت گرفته است، افزود: ليكن اين اقدامات با توجه به حجم مشكلات در تردد و استفاده از خدمات شهري براي معلولان، كافي نبوده و تلاش بيش از پيش مديران شهري و شهرستاني به خاطر اجرايي شدن مصوبات جلسات گذشته ضروري تلقي مي‌شود.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-554.html )