عنوان خبر:هدف كنگره كوثر نبوت آشناسازي بانوان مسلمان با حقوق خود است
شنبه 13 آذر 1389 - 23:31:54


نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: هدف اصلي نشست هاي كنگره كوثر نبوت، آشناساختن بانوان شيعه وسني و زنان نخبه مذاهب اسلامي با حقوق و مسئوليت هاي خود و تقريب امت اسلامي است.



'لاله افتخاري' عصر جمعه در نشست مشترك تخصصي كميته اجتماعي،تربيتي و حقوقي در كنگره علمي كوثر نبوت در گرگان اظهارداشت: ناآگاهي و آگاهي كم از جايگاه زن در اسلام و شناخت كم زنان مسلمان از دين، باعث شده كه دشمن و استكبار جهاني در اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي خود عليه كل بشريت و به ويژه زنان مسلمان اميدهايي را به دست آورد.
مشاور مدبركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي افزود: دشمن در اين راستا هزينه هاي سنگيني مي كند از اين رو، مجمع تقريب مذاهب در دفتر بانوان خود تلاش دارد، در مسير آگاه‌سازي گام‌هاي مهمي بردارد.
وي اضافه كرد: هر چه موجبات وحدت خواهران را فراهم كند موجب شادي دوست و وحشت دشمنان مي شود،دشمن بودجه كلان و برنامه ريزي مفصل دارد تا از ظرفيت جامعه زنان عليه خود زنان براي رسيدن به مقاصد شومش استفاده كند.
عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق (ع) نيز در اين كنگره گفت: بحث ما در نظام اسلامي بحث درون ديني بوده و براي بررسي جايگاه زن در نظام حقوقي اسلام بايد نگرش و نگاه ما به دو جنبه نگاه ديني و كاركرد آن در جامعه باشد.
'صديقه مهدوي كني' عصر جمعه درجمع اعضاي كميسيون حقوقي كنگره كوثر نبوت كه با حضور بانوان فرهيخته تشيع و تسنن درگرگان برگزار شد، در بحث الگوي جامع شخصيت زن مسلمان به اين نكته اساسي اشاره كرد كه هر گونه طرحي در مباحث زنان بايد با در نظر گرفتن دو مقوله عملي و نظري تبيين گردد.
وي گفت: مسائل زنان در سه رويكرد تئوريك، رويكرد سنت گرايي اسلامي، تجددگرايي و تمدن گرايي قابل بررسي است و تشكيل نظام اسلامي و نظريه جمهوري اسلامي باعث شد يك نگاه جديد در ايران و نيز در كشورهاي اسلامي ظهور كند.
به گزارش ايرنا درنشست اعضاي كميسيون حقوقي كنگره كوثر نبوت كه به رياست خانم مهدوي كني برگزار شد،جايگاه زنان و دختران در مسائل حقوقي از ديدگاه اسلام، حقوق و مسئوليت هاي زنان و دختران در جامعه امروز، حق برخورداري دختران از سرپرستي شايسته، حقوق و تكاليف زوجين در آيين همسرداري بررسي شد.
در اين كميسيون مباحث حقوقي زنان با رويكرد تئوريك در بين انديشمندان مسلمان، مهمترين مفاهيم الگوي شخصيت مسلمان، ساختار الگوي شخصيت زن مسلمان و مسائل و احكام مرتبط با زن مسلمان نيز مطرح شد.
همچنين در ادامه اين كميسيون، نقطه هاي اختلاف تمدن گرايي و تجددگرايي بحث و بررسي شد و اعلام گرديد كه شش ويژگي اصلي شامل ماهيت دين اسلام، روش فهم دين، عقلانيت، علم تجربي و منطق برنامه ريزي و توسعه اجتماعي موجب مي شود سه جريان را از يكديگر ممتاز كند.
در اين كميسيون در خصوص ماهيت دين اسلام نيز عنوان شد كه سنت گرايان اسلام را از دريچه تكليف و احكام فردي مي نگرند، نگاه سنت گرايي فردي است و در مسائل عبادي و غيرعبادي از حوزه تكليف است اما در اسلام تكليفي نيست رابطه متقابل حق و بنده است و تمدن گرايان اسلام را نه تنها شامل احكام و حقوق مي دانند، بلكه تبيين ارزش ها و توصيفات هستي شناسي و انسان شناختي را در برمي گيرد.
در ادامه بررسي شد كه در روش فهم دين، تجددگرايان فهم دين را يك فهم عصري معرفي مي كنند و دو روش ديگر شيوه فهم دين را قاعده مند و آن را تابع همان منطق و متد مي دانند.
همچنين اعلام شد سنت گرايان عقل را به عنوان منبعي در كنار وحي نمي پذيرند صرفاً منابع وحي را نگاه مي كنند، تجدد گرايان دين را در محدوده عقل بشري (ابزاري) جستجو مي كنند، تمدن گرايان بر اين باورند كه مقوله توسعه نه تنها از ديد دين مغفول نمانده بلكه بخشي از رسالت انبياي الهي است.
مدير كل تبليغات اسلامي گلستان نيز با تبيين هدف كنگره علمي كوثر نبوت گفت:در راستاي تحقق اهداف اين كنگره، كميسيون تربيتي با نگاه تربيتي خاندان وحي به زنان و دختران،كميسيون اجتماعي با هدف تبيين جايگاه زنان و دختران در مسائل اجتماعي از ديدگاه اسلام و كميسيون حقوقي با هدف تبيين جايگاه زنان و دختران در مسائل حقوقي از ديدگاه اسلام برگزار شد و در اين كميسيون ها،نتايج و خروجي هاي خوبي ارايه شد.
حجت الاسلام 'نورالله ولي نژاد' افزود: جامعه سالم در گرو و پرتو يك تربيت خوب،به موقع و سالم به دست خواهد آمد و بهترين مربي در جامعه كوچك خانواده بانوان و مادران هستند كه جامعه بزرگ را مي سازند.
وي تصريح كرد: دشمن به دنبال تفرقه و ايجاد اختلاف بين شيعه و سني است و تلاش نظام اسلامي بر اين است كه وحدت امت اسلامي حفظ شود و اين وحدت تعميم، تعميق و تحكيم بخشيده شود و ايران به عنوان ام القري منادي وحدت امت اسلامي باشد.
مدير كل تبليغات اسلامي گلستان گفت: در حوزه وحدت و تقريب به بخش زنان كمتر توجه شده است و بايد جايگاه تربيتي و تقريبي زنان را به خوبي تبيين،ترسيم و سياست گذاري كنيم.
در اين نشست در خصوص آسان گرفتن ازدواج موقت، كمبود محبت به دختر جوان، ارايه برنامه پنجم توسعه در حوزه زنان، بيمه زنان خانه دار، تهيه امكانات ورزشي، ساختار بندي و اجتماع بندي جامعه زنان، خود كشي و فرار دختران، آموزش مهارت هاي زندگي، الگو نبودن مربيان، مسئولان و مديران از لحاظ ديني، استفاده معلم مرد در مدارس، عدم آگاهي زنان نسبت به حقوق خود، استفاده غيراخلاقي از زنان و ارايه نشدن الگوي زن مسلمان ايراني از صدا و سيما بحث و بررسي شد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-579.html )