عنوان خبر:برگ جديد ايران يك روز به مذاكرات ژنو: خودكفايي در توليد انبوه كيك زرد
يكشنبه 14 آذر 1389 - 17:20:15


يك روز مانده به مذاكرات "ژنو3"، ايران برگ جديد خود را كه گويا ديگر عادت كرده در آستانه مذاكرات رو كند، بيرون كشيد و دكتر علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، مژده خودكفايي ايران در توليد انبوه كيك زرد را داد.



به گزارش رجانيوز، برگ جديد ايران در حالي براي غرب رو شد كه سال گذشته نيز در آستانه مذاكرات ژنو2 و در حالي كه طرف غربي هنوز اميدوار بود بتواند طرف ايراني را در مورد متوقف كردن غني‌سازي متقاعد كند، ناگهان دكتر صالحي كه حدود بيشتر از دو ماه از انتصاب او به‌عنوان رئيس سازمان انرژي اتمي ايران نمي‌گذشت، خبر از تأسيسات جديد ايران در منطقه فوردو داد.

اعلام  تأسيسات جديد ايران كه نوعي بمب خبري در رسانه‌هاي دنيا بود، روند مذاكرات ژنو2 را نيز تحت تأثير قرار داد، به‌طوري كه در اين مذاكرات علي‌رغم اينكه نماينده ايران بر خلاف تمايل طرف‌هاي مقابل وارد مباحثي مانند غني‌سازي نشد اما در بخش پاياني نشست، بيان داشت كه به احترام حاضران در جلسه، صرفاً جهت اطلاع توضيحي در مورد تأسيسات جديد مي‌دهد.

رسانه‌هاي غربي نيز كه در شوك اين تأسيسات جديد بودند، ابتدا تلاش كردند اعلام ايران را ديرهنگام، بر خلاف مقررات آژانس و نوعي پنهان‌كاري معرفي كنند اما پس از استدلال مقامات كشورمان به پادمان و تأكيد بر اينكه ايران ملزم به اجراي پروتكل الحاقي و برخي ترتيبات فرعي نيست، مشخص شد جمهوري اسلامي زودتر از زمان مقرر (شش ماه قبل از تزريق گاز) تأسيسات جديد خود را اعلام كرده است.

اكنون، پس از 15 ماه، مقامات كشورمان ابتكار جديدي را يك روز مانده به مذاكرات ژنو 3 اعلام كردند تا طرف‌هاي مذاكره با اطمينان از اينكه مسير دوطرفه "تحريم- مذاكره" براي توقف ايران هسته‌اي بي‌نتيجه است، پاي ميز مذاكره بيايند.

اعلام خودکفایی ایران در تولید انبوه کیک زرد در حالي است كه ایران پیش از این نيز کیک زرد را تولید کرده بود اما آنچه اكنون اتفاق افتاده این است که ایران این محصول را که ماده اولیه تمام فعالیت های چرخه سوخت است، در حد "تن" و به‌طور انبوه در داخل تولید کرده و به طور کامل از واردات آن بی نیازشده است.

اهمیت این موضوع هنگامي بيشتر روشن مي‌شود که طرف غربی همواره اصرار داشته ایران در تامین کیک زرد مورد نیاز خود دچار مشکل است و این موضوع محوری کنفرانس امنیت هسته ای واشینگتن در بهار امسال بود. دقیقا به همین دلیل در قطعنامه 1929 هم غربی ها ممنوعیت دسترسی ایران به معادن و منابع مواد اولیه هسته ای را گنجاندند. اتفاق امروز نشان می دهد تمامی آن طراحی ها اکنون نقش بر آب شده است.

همچنين اعلام این موضوع در آستانه مذاکرات راهبردی با 1+5 حاکی از آن است که ایران با آمادگی کامل وارد مذاکرات می شود و برگ ها و اهرم های قدرت فراوانی در اختیار داردو در مذاکرات با 1+5 کاملا دست بالا دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنين به مناسبت ارسال نخستین محموله کیک زرد از مجتمع گچین بندرعباس به سایت هسته‌ای اصفهان پيامي صادر كرد. متن كامل اين پيام در ادامه آمده است:

«اِنَّ الذینَ قالوُا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اَستَقاموا فلا خَوفٌ عَلیهِم و لا هُم یَحزَنُون»

برای اینجانب مایه‌ي بسی مباهات است که بدینوسیله به محضرِ ملّتِ شریف و بزرگوار ایرانِ اسلامی، اعلام نمایم که فرزندانِ برومندِ شما در سازمان انرژی اتمی ایران، در پرتوِ الطافِ الهی و در سایه‌ي همّتِ مضاعف و پشتکارِ مثال زدنیِ خویش، برگِ زرّینِ دیگری بر کتابِ گرانسَنگِ افتخارات و دستاوردهای نظام اسلامی افزودند.

امروز با ارسالِ نخستین محموله‌ي کیک زرد تولید شده در مجتمعِ گچینِ بندرعباس به سایتِ هسته‌ای اصفهان، گامی دیگر در راستای تأمینِ نیازهای اساسی صنعت هسته‌ای، با قدرت برداشته شد. این دستاوردِ بزرگ، درحقیقت نویدبخشِ حرکتِ مستمر و بی‌وقفه تلاشگران و متخصّصان این فنّاوریِ عظیم، در مسیرِ تکمیلِ برنامه‌ي جامعِ اکتشاف، استخراج و تأمین موادِ موردنیازِ تأسیساتِ اتمی کشور است که پس از برنامه‌ي تعیین شده جهت راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، درصدرِ طرحهای راهبردی این سازمان قرار دارد. این افتخار در زمانی حاصل می‌شود که بدخواهانِ ملّتِ ایران به هر دستاویزی و با هرگونه اقدام جنایتکارانه‌ای قصد دارند تا حرکتِ بالنده و رو به رشدِ پیشرفت و توسعه ایران اسلامی را با فُتور و سُستی مواجه سازند اما درخواهند یافت که این کاروان را سَرِ بازایستادن نیست.

اکنون به لطفِ خداوندِ متعال، عملیات تجهیزِ معدنِ ساغندِ یزد و روندِ احداثِ کارخانه‌ي تولید کیک زردِ اردکان با شتابِ بیشتر و کارِ مضاعفِ متخصّصان و دست اندرکاران طرح، در حال پیگیری است که این خود شاهدی بر این مدعاست.

در این فرصت اجازه می‌خواهم تا به این نکته اشاره نمایم که پژوهشگران و کارشناسانِ توانمندِ سازمان با پیروی از آموزه‌هایِ قرآن کریم و با قلبی سرشار از امید به آینده روشن ایران زمین، به تلاشِ خستگی ناپذیرِ خود برای دستیابی به خودکفایی و خوداتکایی در این عرصه‌ي مهم و راهبردی ادامه می‌دهند. این عزیزان مصمّم هستند تا به قدرِ وُسعِ خویش، به ندایِ رهبرِ معظّمِ انقلاب اسلامی جهت تحقّقِ آرمانِ الگویِ اسلامی- ایرانیِ پیشرفت، لبیک گویند و از رهگذرِ استقامت و پایداری همراه با شجاعت و تدبیر و در پرتوِ حمایت‌هایِ بی‌دریغِ ریاست محترم جمهوری، نیازهایِ فنّیِ سازمان انرژی اتمی ایران به منابعِ خارجی را بیش از پیش مرتفع سازند.

بی‌گمان و بدون تردید ما در این راه پرافتخار، سخت نیازمند همراهی و همدلیِ تمامیِ دلبستگانِ اعتلایِ نامِ جمهوری اسلامی ایران هستیم و برای توفیقِ روزافزون در ادامه‌ي این حرکت مقدّس، از اَنفاسِ قُدسیِ شهدایِ گرانقدرِ نهضتِ علمی و صنعتی هسته‌ای کشورهمچون شهیدِ والامقام جناب آقای دکتر شهریاری، مدد می‌جوییم تا همچون گذشته، استوار و پابرجای برعهد و پیمان خویش مؤمن باشیم.

با تو آن عهد که در وادیِ اَیمَن بستیم/ همچو موسی اَرَنی گوی به میقات بَریم


این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-589.html )