عنوان خبر:آتش در جنگل هاي استان گلستان مهار شد
يكشنبه 14 آذر 1389 - 22:52:45


استاندار گلستان گفت: آتش در جنگل هاي استان گلستان، به طور كامل مهار شده و تحت كنترل است.



مهندس 'جواد قناعت'‌ روز يكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: آتش سوزي ها در كنترل نيروهاي اطفا بوده كه به صورت كامل بر آن احاطه دارند و تنها دو نقطه از پنج منطقه درحال سوختن است.
وي ادامه داد: بخش هايي از جنگل هاي پارك ملي گلستان، مينودشت، راميان، علي آبادكتول و بخش كوچكي از جعفرآباد شهرستان گرگان در دو مرحله آتش سوزي در استان طعمه حريق شد كه عمليات اطفا در آنها انجام شد.
قناعت گفت: از پنج يا شش روز پيش آتش در پارك ملي گلستان به طور كامل و 100 درصد مهار شده و هيچ گزارشي مبني بر شعله ور شدن و شروع مجدد حريق طي روزهاي اخير نداشته ايم.
وي خاطرنشان كرد: ‌در راميان و جعفرآباد گرگان نيز عمليات مهار و اطفا كاملا انجام شده و هيچ مشكلي در اين مناطق وجود ندارد.
استاندار گلستان افزود: آتش سوزي در بخش 'عروسك'‌ از توابع مينودشت و بخشي از روستاي 'ميان روستاق' در علي آبادكتول به علت صعب العبور بودن منطقه ادامه دارد كه اميدواريم با اطفاي هوايي، بتوانيم اين دو نقطه را هم مهار كامل نمائيم.
قناعت گفت:‌ همان طور كه قبلا هم گفته شد، كاهش رطوبت، خشكسالي، عدم بارندگي مناسب، خشك بودن برگ درختان در فصل خزان و عدم بهره برداري از زمين هايي با شيب 60 تا 70 درجه در ارتفاعات دست به دست هم داده تا اين آتش سوزي ها كه به صورت نقطه اي بوده در استان گلستان رخ دهد.
به گفته قناعت، از سوي ديگر، افتادن درخت هاي كهنسال و عدم جمع آوري اين درختها يا همان عدم رعايت بهداشت و نظافت جنگل نيز مي تواند، عاملي در گسترش آتش سوزي باشد.
وي ادامه داد:‌ تا آخرين ساعات جمعه گذشته در مجموع 65 نقطه به صورت نقطه اي و در سطح، در استان گلستان شاهد آتش سوزي بوديم و نيروهاي امداد، سپاه، بسيج،‌ نيروي انتظامي، ستاد مديريت بحران، هلال احمر، منابع طبيعي، محيط زيست بخصوص نيروهاي مردمي نگذاشتند آتش پيوسته باشد.
وي يادآور شد: آنچه اكنون در منطقه مشاهده مي شود، دود سفيد است كه اين رنگ نشان از سوختن برگ دارد، اما ما منكر سوختن درخت نيستيم، درختاني سوخته اند كه پير و كهنسال بوده و يا بر روي زمين افتاده اند.
قناعت تاكيد كرد: دوستداران طبيعت و محيط زيست اگر دغدغه دارند و اخبار كذب را منتشر مي كنند، چنانچه تمايل داشته باشند، از هر نقطه از ايران كه بيايند، ما امكانات و شرايط را مهيا مي كنيم كه به صورت زميني يا هوايي، بازديد از مناطق آتش سوزي داشته باشند، تا اخبار كذب را انعكاس ندهند.

منبع : ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-590.html )