عنوان خبر:ضرورت ايجاد پايگاه امداد جنگل در استان‌هاي شمالي
يكشنبه 14 آذر 1389 - 23:00:06


يكي از درخواست‌هاي جدي مسئولان استان گلستان از رئيس سازمان حفاظت از محيط ‌زيست ايجاد يك پايگاه امداد جنگل براي استان‌هاي شمالي به مركزيت استان گلستان است.



جواد قناعت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: به طور ميانگين هر هفت سال يكبار آتش‌سوزي با اين كيفيت در جنگل‌هاي گلستان رخ مي‌دهد، تصريح كرد: ايجاد پايگاه امدادي منطقه‌اي و اطفا حريق شمال و استان‌هاي شمالي باعث خواهد شد تا در آينده بتوانيم براي پيش‌بيني و كنترل آتش‌سوزي در جنگل‌هاي شمال اقدامات مناسبي انجام دهيم.
استاندار گلستان در ادامه با اشاره به فعاليت‌هاي صورت گرفته در روزهاي گذشته براي مهار و اطفاي حريق در جنگل‌هاي گلستان خاطرنشان كرد: در حال حاضر شش فروند بالگرد و يك فروند هواپيماي سمپاش وزارت جهادكشاورزي در منطقه حاضر هستند و عمليات اطفاي حريق را دنبال مي‌كنند.
قناعت همچنين به درخواست كمك ايران از كارشناسان روسي براي مهار و اطفاي آتش در جنگل‌هاي گلستان اشاره و عنوان كرد: كارشناسان روسي به دلايل فني قادر به همكاري در اين باره نشدند.
وي توضيح داد: درخواست ما از كارشناسان روسي بارور كردن ابرها به منظور بارش باران مصنوعي بود كه پس از برگزاري چند جلسه در سازمان هواشناسي كشور، اين كارشناسان به دليل مهيا نبودن شرايط جوي، به درخواست همكاري ايران جواب منفي دادند.
قناعت تاكيد كرد: در حال حاضر همه امكانات از نيروهاي انساني و امكانات فني در منطقه مهيا است و در صورتي كه باران نيز به كمك جنگل بيايد آتش ظرف مدت كوتاهي كاملا اطفا خواهد شد.
به گفته قناعت تاكنون در 600 تا 700 هكتار از جنگل‌هاي استان اطفاي حريق صورت گرفته است.
استان گلستان در شمال ايران بيش از430 هزار هكتار جنگل و بالغ بر يك ميليون هكتار مرتع دارد.
جنگل‌هاي گلستان با 80 گونه درختي و 50 گونه درختچه‌اي از گلوگاه در غرب تا گليداغ در شرق استان گسترده شده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-595.html )