عنوان خبر:عدم گزارش شروع مجدد آتش در پارك ملي گلستان
يكشنبه 14 آذر 1389 - 23:03:02


استاندار گلستان گفت: هيچ گزارشي مبني بر شعله‌ور شدن و شروع مجدد آتش در پارك ملي گلستان طي روزهاي اخير ارائه نشده است.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان به نقل از روابط عمومي استانداري گلستان، جواد قناعت در جمع 30 نفر از خبرنگاران كه به بازديد هوايي از مناطق دچار آتش‌سوزي شده استان رفته بودند، اظهار داشت: دوستداران طبيعت و محيط زيست و خبرنگاران و اصحاب رسانه اگر دغدغه دارند و اخبار كذب را منتشر مي‌كنند، چنانچه تمايل داشته باشند، از هر نقطه از ايران كه بيايند، ما امكانات و شرايط را مهيا مي‌كنيم كه چه به صورت زميني و چه به صورت هوايي، بازديدي از مناطق آتش‌سوزي داشته باشند، تا اخبار كذب را انعكاس ندهند و نگراني‌هاي خود را برطرف كنند.
وي تصريح كرد: آتش‌سوزي در جنگل‌هاي استان گلستان، به طور كامل مهار شده و در دست كنترل است.
استاندار گلستان گفت: اين آتش‌سوزي‌ها در كنترل نيروهاي اطفا بوده كه به صورت كامل بر شرايط احاطه دارند و تنها دو نقطه از پنج منطقه در حال آتش سوزي و سوختن است.
به گفته وي، بخش‌هايي از جنگل‌هاي پارك ملي گلستان، مينودشت، راميان، علي‌آبادكتول و بخش كوچكي از جعفرآباد شهرستان گرگان در دو مرحله آتش سوزي در استان طعمه حريق شدند كه اطفا در تمامي نقاط انجام شده، اما دو نقطه همچنان در حال سوختن است.
قناعت تصريح كرد: پنج، شش روز است كه آتش در پارك ملي گلستان به طور كامل و صددرصد مهار شده و هيچ گزارشي مبني بر شعله‌ور شدن و شروع مجدد طي روزهاي اخير نداشته‌ايم.
وي ادامه داد: ‌در راميان و جعفرآباد گرگان نيز مهار و اطفا كاملا انجام شده و هيچ مشكل و بحراني در اين مناطق وجود ندارد.
استاندار گلستان افزود: آتش‌سوزي در بخش عروسك از توابع مينودشت و بخشي از روستاي ميان روستاق در علي‌آبادكتول به علت صعب‌العبور بودن منطقه ادامه دارد كه اميدواريم با اطفا هوايي، بتوانيم اين دو نقطه را هم مهار و اطفا كامل كنيم.
قناعت گفت: همان‌طور كه قبلا هم گفته شد، كاهش رطوبت، خشكسالي، عدم بارندگي مناسب، خشك بودن برگ درختان در فصل خزان و عدم بهره‌برداري از زمين‌هايي با شيب 60 تا 70 درجه در ارتفاعات دست به دست هم داده تا اين آتش‌سوزي‌ها كه به صورت نقطه‌اي بوده در استان گلستان رخ دهد.
به گفته استاندار گلستان، از سوي ديگر، افتادن درخت‌هاي كهنسال و عدم جمع‌آوري اين درخت‌ها يا همان عدم بهداشت و نظافت جنگل نيز مي‌تواند، عاملي در بسط و گسترش آتش‌سوزي باشد.
وي ادامه داد: تا آخرين ساعات جمعه گذشته در مجموع 65 نقطه به صورت نقطه‌اي و در سطح، در استان گلستان شاهد آتش‌سوزي بوديم و نيروهاي امداد، سپاه، بسيج،‌ نيروي انتظامي، ستاد مديريت بحران، هلال احمر، منابع طبيعي، محيط زيست و به خصوص نيروهاي مردمي نگذاشتند آتش پيوسته باشد.
قناعت يادآور شد: آن چه اكنون در منطقه مشاهده مي‌شود، دود سفيد است كه اين رنگ نشان از سوختن برگ دارد، اما ما منكر سوختن درخت نيستيم، اما درختاني سوخته‌اند كه پير و كهنسال بوده و يا بر روي زمين افتاده‌اند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-597.html )