عنوان خبر:احياء رودخانه شيلاتي گرگان رود
يكشنبه 14 آذر 1389 - 23:07:07


مديركل شيلات گلستان اعلام كرد: رودخانه 'گرگان رود' به دليل اين كه يكي از مهم ترين رودخانه هاي شيلاتي استان است، احيا مي شود.



'علي اكبر پاسندي' روز يكشنبه در اين باره گفت: رودخانه شيلاتي گرگان رود با 350 كيلومتر مسافت و پس از عبور از شهرستان هاي مينودشت، گنبدكاووس، آق قلا و بندرتركمن به دريا مي ريزد.
وي افزود: هر ساله ماهيان استخواني و حتي خاوياري براي زاد و ولد در فصل تكثير، وارد اين رودخانه شيلاتي مي شوند.
مديركل شيلات گلستان اظهار داشت: ماهيان درياي خزر نيمه مهاجر و رودكوچ هستند و براي زاد و ولد نياز دارند وارد آب شيرين رودخانه ها شوند تا با توجه به شرايط اكولوژي رودخانه و با وجود جريانات آبي و شرايط زيستي مناسب، پس از تخم ريزي، تخم ها به لارو تبديل شوند و سپس لاروها به بچه ماهي شده و به دريا بر مي گردند.
پاسندي خاطرنشان كرد: در چند سال اخير به علت ايجاد سدهاي بزرگ و كوچك به ويژه سد لاستيكي 'خواجه نفس' عملاً نفس ماهيان مولد براي زاد و ولد گرفته شده است.
وي افزود: رسوبات انباشته شده در دهانه دريا و رودخانه باعث مسدود شدن دهانه رودخانه گرگان رود با دريا شده است كه با وجود اين مسئله عملا حركت قايق هاي حفاظت منابع و صيادان ديگر مقدور نيست.
وي ادامه داد: در سال جاري كه سال همت مضاعف و كار مضاعف از سوي رهبر معظم انقلاب نامگذاري شده است با پيگيري هاي شيلات و همت مسئولان استان به ويژه استاندار، معاونين استانداري، فرماندار و نماينده مجلس شوراي اسلامي كه حمايت و پيگيري هاي مجدانه اي داشتند، منجر به تأمين اعتبار از سوي مديران آب منطقه اي شد.
مديركل شيلات گلستان تاكيد كرد: كار لايروبي از رودخانه گرگان رود از ابتداي دهانه گرگان رود شروع شده است كه جاي تقدير دارد و اميد است با اين اقدام زيربنايي و اساسي گام مهمي در احياي اين رودخانه مهم شيلاتي استان گلستان برداشته شود.
پاسندي خاطرنشان كرد: رودخانه ها مادر درياها هستند، اگر رودخانه ها احيا شوند دريا شكوفا مي شود لذا، با نگاه حكيمانه به رودخانه ها كه مي توانند دريا را زنده و شاداب نگه دارند مي توانيم به زندگي آبزيان حيات دوباره ببخشيم.
وي اظهار اميدواري كرد:‌ روزي بتوانيم رودخانه هاي عاري از فاضلاب ها، آلودگي هاي صنعتي و خانگي و رودخانه هاي احيا شده ، با نشاط، و پر از آب با دبي مناسب داشته باشيم.

منبع : ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-599.html )