عنوان خبر:ISBE یکی از راهکارهای ایجاد جذابیت آموزشی
يكشنبه 15 ارديبهشت 1398 - 18:37:25


رضا شیرازی:
آموزش برخی دروس به ویژه در دبستان نیازمند داشتن مهارت های خاص و استفاده از شیوه های مدرن می باشد.



رویکرد آموزشی ISBE  یکی از راهکارهای ایجاد جذابیت آموزشی با خلق لحظاتی هیجانی در کلاس درس است.

به گزارش گلستان نیوز استاد شیرازی اعلام نمود آموزش برخی دروس به ویژه در دبستان نیازمند داشتن مهارت های خاص و استفاده از شیوه های مدرن بوده و آموزش درس علوم تجربی با رویکرد  ISBE (INQUIRY BASED SCIENCE EDUCATION) یکی از این شیوه های نوین است.

رضا شیرازی بیان نمود با توجه به اینکه امروزه جذابیت های فضای مجازی و رسانه های موجود ، افراد جامعه به ویژه دانش آموزان را تحت تاثیر فراوان خود قرار داده است لازم هست با ایجاد تغییر در رویکردها و روشهای تدریس در مدارس تا حدی بر این جذابیتهای کاذب  فائق آمد.

ایشان در ادامه با اعلام اینکه از طرفی نتایج آزمونهای جهانی TIMSS از سال 19993 تا 2015 نشاندهنده آن است که کشور ایران تا سال2011 حالت صعودی رتبه ای در این آزمونها داشته است ولی با تغییر محتوا کتب درسی در سال 2011 و اجرای برنامه درسی ملی نه تنها این صعود رتبه ای ایران ادامه نیافت بلکه رتبه ایران به قبل از سال 2007 بازگشت نمود!!!!!

شیرازی با مطرح کردن این مورد که نتایج بررسی های برگزار کنندگان  آزمونهای جهانی TIMSS نشان میدهد علت این نزول، ضعف در دروس خوانداری و نوشتاری می باشد که موثر درافزایش قدرت فهم ،درک ، تجزیه و تحلیل مطالب علمی توسط دانش آموزان بوده اعلام داشت رویکرد آموزشی IBSE با دارا بودن ویژگیهای منحصر بفرد خود مانند توجه  به موضوع تقویت خوانداری و نوشتاری در دانش آموزان ، ایجاد جذابیت سرگرمی(FUN) ،و تولید لحظاتی هیجانی در کلاس درس، توجه به ارتباط دو طرفه دست و ذهن(   Hands-on   &  minds-on) میتواند خیلی از مشکلات آموزشی تدریس وارایه در کلاس درس را مرتفع کند.

ایشان گفتند این شیوه آموزشی در حال حاضر در دروس علوم تجربی دوره ابتدایی در حال اجرا می باشد ولی در آینده میتوان در دروس پایه (ریاضی ،علوم ، فیزیک ، شیمی، زیست ) در مقاطع مختلف تحصیلی مورد استفاده و اجرا قرار داد.

مصاحبه : حاج سعیدی



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-6024.html )