عنوان خبر:حجت‌الاسلام عليرضا پناهيان در برنامه ديروز، امروز، فردا
جمعه 9 بهمن 1388 - 18:30:58


استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخي در خاطرات خود اين گونه ادعا مي كنند كه هرچه سعي و اصرار مي كرديم موضوعي را بر امام راحل تحميل كنيم، نمي شد، در حالي كه سوال ما اين است كه شما به چه حقي به خود اجازه مي داديد موضوعاتي را به امام تحميل كنيد؟

حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا پناهيان در برنامه "ديروز، امروز، فردا" كه شب گذشته از شبكه سوم سيما پخش شد، افزود: مردم در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري نشان دادند كه از راست و چپ خسته شده اند و اگرچه منتخبشان به راست نزديك تر بود اما نه چپ بود و نه راست.




پناهيان در بخش ديگري از سخنانش ادامه داد: انقلاب ما در سال ‏1357‏ ضد استبداد بود و سپس ضداستكبار شد و اتفاقاتي كه هم اكنون رخ مي دهد، ضداستعلاء و ضدخودبزرگ طلبي هاي موهوم برخي خواص است.

وي افزود: اكنون برخي متفرعنانه وارد عرصه سياسي شده اند و نمي توانند تحمل كنند كه مردم به آنها رأي ندهند و به جوان ترها اقبال كنند، البته همين جوان ها هم اگر متفرعنانه عمل كنند، به زمين مي خورند.

پناهيان گفت: استكبار هم اكنون به زمين خورده است و از استعلاء طلب‌ها استفاده مي كند كه برگردد.

وي استعلاء طلب‌ها را افرادي خواند كه حب جاه و مقام و منفعت دارند و اضافه كرد: حضور حماسي مردم در ‏9‏ دي امسال بر ضد استعلاء طلب‌ها بود و اتفاقي كه در عاشوراي امسال افتاد، نتيجه خودبزرگ طلبي برخي‌ها بود.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: همه بايد متواضعانه برخورد كنند و هيچ كس نمي تواند بگويد من زنبيل گذاشته ام و جلوترم.

پناهيان افزود: مقام معظم رهبري در سخناني فرمودند همانطور كه انقلاب مال جوان هاي ‏57‏ بود، به جوان هاي كنوني هم اختصاص دارد اما ظاهرا عده اي انقلاب را از آن خود مي دانند.

وي گفت: يك روز، دوره دفاع مقدس از جسم انقلاب بود و اكنون دوره دفاع مقدس از روح انقلاب است.

پناهيان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه صداوسيما بايد از دو سال پيش جلسات مناظره را برگزار مي كرد، ادامه داد: اگر اين اقدام صورت مي گرفت، هم شفاف سازي و هم هزينه ها كم مي شد.

وي افزود: از ابتداي انقلاب تاكنون حركاتي از مصلحت به حقيقت داشتيم، عزل منتظري و افول بني صدر و موضوع نهضت آزادي نمونه اين حقيقت گرايي‌هاست اما متاسفانه برخي‌ها هم اكنون مي خواهند موتور حقيقت گرايي انقلاب متوقف شود.

اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه بسياري از ريزش‌هاي امروز انقلاب مسئله تازه اي نيست، اضافه كرد: مواضع سياسي گذشته اين افراد موضوع را روشن مي كند و نشان مي دهد كه هيچ كس خطش تغيير نكرده است.

پناهيان با اشاره تلويحي به استعفاي موسوي از نخست‌وزيري گفت: همان هايي كه در زمان كنوني ريزش كردند، كساني بودند كه ‏3‏ روز مخفي شدند و استعفا كردند.

وي افزود: اين آقا، همان آقاست اما آن زمان مصلحت نبود، راز از پرده برون افتد اما اكنون حقيقت برملا شده است.

پناهيان، نظام جمهوري اسلامي را نظامي ولايي خواند و اضافه كرد: جمهوري بدون ولايت معنا ندارد و نظام ولايي معناي دقيقي است براي حقيقت جمهوري اسلامي.

پناهيان در ادامه سخنان خود گفت: قصد ندارم به مظلوميت هاي اصل ولايت فقيه بپردازم اما برخي كه در آن زمان موضوعاتي را به امام تحميل مي كردند، اكنون نيز قصد دارند تحميل گري خود را به ولايت ادامه دهند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخي در خاطرات خود اين گونه ادعا مي كنند كه هرچه سعي و اصرار مي كرديم موضوعي را بر امام راحل تحميل كنيم، نمي شد، در حالي كه سوال ما اين است كه شما به چه حقي به خود اجازه مي داديد موضوعاتي را به امام تحميل كنيد؟

وي با اشاره به اينكه بر حضرت علي(ع) نيز برخي تحميل گري مي كردند، گفت: مردم ما از تحميل بر ولايت خوش‌شان نمي آيد و اينكه برخي به مقام معظم رهبري نامه مي نويسند و آن را علني مي كنند، از اين اقدام بوي تحميل به مشام مي رسد. در هر حال، جريان تحميل گري به ولايت رو به كاهش است

پناهيان در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه از آغاز انقلاب تاكنون روند جدايي ما از تمدن غرب آغاز شده است، افزود: هم اكنون غرب‌گرا به معناي واقعي كلمه نداريم اما در مناظره هاي انتخاباتي برخي مي گفتند اين خرافات است كه برخي مي گويند تمدن غرب رو به فروپاشي است.

پناهيان ادامه داد: اگر به تمدن غرب كاري هم نداشته باشيم، اين تمدن رو به افول است.

در ادامه، گزارشگر اين برنامه با موضوع مقايسه جوانان امروز و ديروز با مردم مصاحبه هايي داشت كه پناهيان پس از اين مصاحبه ها گفت: شما فكر مي كنيد همه جوانان گذشته ما به جبهه ها مي رفتند؟ خيلي‌ها بودند يك بار رفتند و از ترس‌شان ديگر نرفتند اما آنهايي كه رفتند، الگو شدند.

پناهيان گفت: يادم نمي رود وقتي كه عده اي در حال اعزام به جبهه بودند، برخي فوتبال بازي مي كردند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آن زمان در لشكر ‏27‏ روحاني گردان بودم و سخنراني مي كردم و اكنون هم در جمع دانشگاهيان هستم و به طور قطع مي توانم بگويم كه جوانان امروز هزاران برابر بهتر و عميق ترند.

وي گفت: اين جوانان در فضايي تربيت شده اند كه متاسفانه ما خوب عمل نكرديم و يك سريال خوب درباره حجاب و يك سريال سياسي خوب و يك سريال كه اصل ولايت فقيه را جا بياندازد، توليد نكرديم و برخي هنرمندان اصلاً جرأت نمي كنند وارد اين عرصه شوند.

وي ادامه داد: اگرچه اندكي كارهاي تبليغاتي هم كرده ايم اما اگر اين همه دانشجوي محجبه در دانشگاه ها وجود دارد، به سبب فطرت پاك آنهاست.

پناهيان در ادامه در پاسخ به سوال مجري مبني بر اينكه مردم بايد با نخبه ها چه كنند، گفت: مردم خودشان مي دانند و در ‏9‏ دي نشان دادند اما صداوسيما فقط بخش هايي از خشم مردم و كيفيت فريادهاي آنها را پخش كرد.

وي گفت: در روز ‏9‏ دي، دانشجوياني حضور يافتند كه به افراد مختلفي رأي داده بودند اما در آن روز فريادهايي داشتند كه رسانه ملي جزئيات آن را پخش نكرد و نبايد مسائل ر ا جسته گريخته بيان مي كرديم. در همان روز ‏9‏ دي، برخي نخبگان هم در تظاهرات شركت كردند اما سپس نامه اي ضعيف نوشتند و به قول عوام ماست مالي كردند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه برخي نخبگان مردم را درك نمي كنند و هنوز در حال و هواي ‏25‏ سال پيش هستند، گفت: سرعت جامعه فوق العاده بالاست.

پناهيان جوانان را پربصيرت خواند و گفت: گروهي از اين جوانان به من مي گفتند اگر برخي امسال در روز عاشورا امدند و پرچم امام حسين(ع) را آتش زدند، سال اينده ديگر اشتباه نمي كنند و پرچم امام حسين(ع) را بر مي دارند و در قالب عزاداري حرف هاي خود را مي زنند. اين دانشجويان تاكيد مي كردند كه بايد از اكنون آماده باشيم.

وي گفت: جوانان ما بسيار هوشيارند و به نخبگان پيام مي دهند اما آنها به روي خود نمي آورند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در شرايط كنوني، رسانه ها بايد نخبگاني را كه در ميان مردم مي جوشند، برجسته كنند.

وي در ادامه به ارادت خود به شهيد ديالمه و سخنراني هاي جذاب اين شهيد اشاره كرد و گفت: اكنون امثال شهيد ديالمه كم نداريم و رسانه ها بايد آنها را مطرح كنند.

وي گفت: رسانه بايد در ارتقاي فرهنگ سياسي جامعه تلاش كند تا بازار نقد و گفت‌وگو رونق پيدا كند.

اين استاد حوزه و دانشگاه، طرح موضوعات موهومي چون چپ و راست و محافظه كار را مربوط به عصر حجر خواند و گفت: محيط هاي مذهبي ما بايد با شفافيت موضوعات سياسي را تحليل كند و بيشترين انحرافات سياسي در جمع هايي رخ مي دهد كه مدعي مي شوند بايد از سياست فاصله گرفت.

پناهيان ادامه داد: امروز هيچ كس نبايد ساكت باشد و محيط غيرسياسي نداريم اما متاسفانه برخي ها مانند ابوموسي اشعري ژست مي گيرند كه دخالت ما در مسائل سياسي اختلافات را بيشتر مي كند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ويژگي هاي دوران فتنه گفت: يكي از ويژگي هاي اين دوران دوپهلو و مبهم صحبت كردن برخي نخبگان است.

منبع : رجانيوز




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-62.html )