عنوان خبر:رمز موفقيت بنگاه هاي اقتصادي
چهارشنبه 17 آذر 1389 - 23:35:05


معاون وزير اقتصاد و دارايي در گرگان گفت: براي موفقيت يك بنگاه اقتصادي در طرح هاي عظيم سرمايه گذاري، بايد ظرفيت مدل سازي و مدل هاي مشاركت خارجي ايجاد شود و بخش خصوصي بتواند در آن رقابت كند.



دكتر 'بهروز عليشيري' روز چهارشنبه در همايش 'سرمايه گذاري و نحوه تامين منابع مالي' در سالن اجتماعات اداره كل محيط زيست گلستان اظهار داشت: بنگاه هاي كوچك و متوسط نيز مي توانند از اين مدل ها براي تامين منابع مالي و سرمايه گذاري خود استفاده كنند.
رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران افزود: به شركت هايي كه نمايندگان شركت هاي خارجي دارند، توصيه مي شود با استفاده از اين مدل ها، تجارت خود را به سرمايه گذاري تبديل كنند زيرا كه از اين مسئله حمايت مي شود.
دكتر عليشيري در ادامه، تنها راه ورود به سازمان تجارت جهاني را، استفاده از ابزارهاي تعرفه اي براي حمايت از بخش خصوصي بيان كرد و گفت: مجموعه اي از شاخص ها، وضعيت رقابتي ما را تعيين مي كند و پيغام هدفمند كردن يارانه ها نيز اين است كه بايد به اين سمت رفت.
به گفته وي، بانك واحد تجاري است كه سرمايه ها را حفظ مي كند و بنگاه اقتصاديي موفق است كه نسبت بدهي را به كل سرمايه شركت كاهش دهد و از شركاي خارجي استفاده نمايد.
دكتر عليشيري ادامه داد: امروز ديگر عرصه دستوري نيست بلكه فضايي غالب براي رفع مشكلات وجود دارد و براي تسهيل در بخش تجاري نبايد مستقيم با بانك ها درگير شد.
به گفته وي، براي رفع مشكلات مالي بنگاه هاي اقتصادي بايد نهادهايي به نام تعيين رتبه ريسك بنگاه ها تشكيل شوند كه بنگاه را بررسي و خطرپذيري آن را بسنجند و سپس آن را در اختيار شركت بيمه اي قرار دهند و شركت بيمه آن را براي دريافت تسهيلات به بانك معرفي نمايد.
دكتر عليشيري افزود: آورده دولت و بخش خصوصي بايد در كنار هم باشد و مجموعه اي سرمايه گذاري از سوي بخش خصوصي تعيين شود و اين بخش نقش خود را به عنوان طراح به اجرا درآورد و در كنار بخش هاي ديگر از جمله پارك هاي فناوري و موسسات قرار گيرد.
دكتر عليشيري خاطرنشان ساخت: مشاوران امين مالي و اقتصادي شناسايي شوند و آموزش هاي لازم را فرا گيرند و براساس آن با سرمايه گذاران گفت و گو نمايند.
وي درباره ثبت شركت ها نيز گفت: در شرايط حاضر به سبب بهبود فضاي كسب و كار در كشور، ثبت شركت ها به دو تا چهار روز در تهران كاهش يافته و از اين نظر رتبه جهشي در دنيا داشته ايم كه اگر در شهرستان ها به غير از اين باشد، خطرناك است.
معاون وزير اقتصاد و دارايي با بيان اين كه بايد استانداردهاي گفت و گو را ارتقاء داد، اظهار داشت: تخصص ما گفت و گو با بخش خصوصي است و در سازمان سرمايه گذاري نيز، اتاقي به نام اتاق گفت و گو با بخش خصوصي داير است كه در خدمت سرمايه گذاران است.
دكتر عليشيري تصريح كرد: در 29 آذر ماه جاري همايش بزرگ سرمايه گذاري در كيش برگزار مي شود كه از 200 سرمايه گذار خارجي در اين همايش دعوت شده و سرمايه گذاران داخلي مي توانند با آن ها به گفت و گو و تبادل نظر بنشينند و تفاهم نامه هاي همكاري را به امضاء برسانند.
وي متذكر شد: همچنين همايش سرمايه گذاري خارجي نيز با هماهنگي استانداري در استان گلستان برگزار خواهد شد.

منبع : ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-639.html )