عنوان خبر:هفت ترور ناکام شخصیت‌ها توسط موساد
دوشنبه 12 بهمن 1388 - 02:06:54


سازمان اطلاعات-عملیات برون مرزی رژیم‌صهیونیستی بارها در انجام عملیات ترور خود، دچار اشتباهات بزرگ شده است که این عامل باعث بروز اختلاف و بحران در روابط‌ با متحدین این رژیم شده است.

برخی ممکن است بعد از ترور "محمد الرئوف المبحوح" از بنیانگذاران گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس در کشور امارات، تصور کنند که سازمان جاسوسی موساد، ماموریت‌های ویژه خارجی این رژیم را با موفقیت انجام می‌دهد.




اما این ترور در حالی صورت گرفته است که موساد یک سلسله طولانی از ترورهای شکست خورده و ناکام را پشت سرگذاشته است. همین مسئله روابط این رژیم را با بسیاری از کشورهای جهان بحرانی کرده و این روند، شک و تردیدهای زیادی را درباره توانایی‌های این دستگاه امنیتی (که اسراییل تلاش کرده با ایجاد هاله‌ای از ابهامات، آن را پیچیده نشان دهد)، برانگیخته است.

بسیاری از کارشناسان امنیتی، اقدام موساد در ترور المبحوح 50 ساله را که هنگام ترور از هیچ حمایت امنیتی و محافظان شخصی در دبی برخوردار نبود، بسیار کم اهمیت ارزیابی کرده‌اند و انتظار می‌رود که این اقدام تروریستی پیامدهای منفی در روابط اسراییل و امارات متحده عربی به ویژه بعد از تساهل و سستی‌های اخیر دبی در مقابل بازرگانان صهیونیست به این امارت، به بهانه سیاست گشایش اقتصادی برجای گذارد.

اما بارزترین شکست‌های امنیتی و تروریستی که موساد در پرونده سیاه خود دارد و آن را تحت فشار قرار داده و حتی سهم بسزایی در انزوای رژیم صهیونیستی و ایجاد بحران در روابط آن با همپیمانانش داشته، بطور اختصار به شرح زیر است:

1- در ماه ژوئیه سال 1973 میلادی ؛ موساد در خطایی بزرگ یک پیشخدمت مغربی را در تفرجگاه زمستانی "لیلیهامر" نروژ به گمان اینکه وی "ابوحسن سلامه" مسئول فلسطینی در سازمان "سپتامبر سیاه" است، ترور کرد. بعداز این اقدام تروریستی، مقامات نروژی تعدادی از عناصر و مزدوران موساد را بازداشت و سه تن از آنها را به اتهام مشارکت در این عملیات تروریستی ناکام به زندان محکوم کردند.

2- در ماه اوت سال 1973 میلادی؛ برپایه اطلاعات اشتباهی که موساد ارائه کرد، یک هواپیمای جنگنده اسراییلی، هواپیمای مسافربری خطوط هوایی لیبی را تعقیب و آن را مجبور کرد در فرودگاه تل آویو به زمین بنشیند.
موساد اعلام کرده بود که "جرج حبش" رهبر جبهه خلق برای آزادی فلسطین، از مسافران این هواپیماست اما بعد مشخص شد که هیچ‌یک از مسئولان مقاومت فلسطین در بین مسافران هواپیمای لیبیایی نبوده است.
این شکست اطلاعاتی و امنیتی موساد بحرانی بزرگ در رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.

3- در ماه نوامبر سال 1985 میلادی؛ مقامات آمریکایی "جاناتان بولارد" یک شهروند آمریکایی را به اتهام جاسوسی و مزدوری برای اسراییل بازداشت کردند. بولارد که به عنوان مهندس در نیروی دریایی آمریکا کار می‌کرد، اسناد و اطلاعات سری و حساس را در اختیار دستگاه‌های امنیتی اسراییل قرار می‌داد. دادگاه آمریکایی در سال 1987، بولارد را به زندان ابد محکوم کرد اما در نیمه دهه نود میلادی، اسراییل به او شناسنامه اسراییلی داد و پس از آن، مقامات آمریکایی را برای آزادی بولارد تحت فشار گذاشت.

4- در ماه آوریل سال 1991 میلادی؛ پلیس قبرس 4 عضو موساد را که تلاش داشتند دستگاه‌های شنود در سفارت ایران در نیکوزیا نصب کنند را بازداشت کرد. مقامات قبرسی دو هفته بعد براساس توافقی با تل‌آویو، این چهار عضو موساد را آزاد کردند.

5- در ماه ژانویه سال 1997 میلادی؛ مقامات رژیم صهیونیستی سرانجام جاسوس بارز موساد به نام "یهودا جیل" را که توانسته بود شماری از این مقامات را برای سالهای طولانی با اطلاعات و گزارش‌های گمراه کننده و آکنده از دروغ بفریبد، بازداشت کردند. یهودا جیل در گزارش‌هایش مدعی شده بود که سوریه قصد تجاوز و حمله به اسراییل را دارد در صورتی که دمشق اصلاً چنین نیتی نداشت.
این گزارش‌های ساختگی، سوریه و اسراییل را در اواسط دهه نود میلادی دو بار در آستانه جنگ قرار داد که یکی از آنها در تابستان سال 1996 بود. از ماجرای جیل به عنوان رسوایی بزرگ دستگاه جاسوسی موساد یاد شده است.

6- در سپتامبر سال 1997 میلادی؛ بزرگترین شکست موساد در امان پایتخت اردن رقم خورد و آن هنگامی بود که اعضای موساد تلاش کردند با تزریق آمپول حاوی سم به گوش " خالد مشعل" رییس دفتر سیاسی حماس، او را بکشند تا طوری وانمود شود که مشعل به مرگ طبیعی فوت کرده است.
اگرچه این عملیات تروریستی لو رفت و دو عضو موساد بازداشت شدند اما خشم "حسین بن طلال" پادشاه وقت اردن را برانگیخت و او با تسلیم دو عضو موساد به اسراییل تنها مشروط به معذرت‌خواهی تل‌آویو، آزادی شیخ احمد یاسین از موسسان جنبش حماس و تحویل پادزهر سم برای نجات جان مشعل که به حالت اغما رفته بود، موافقت کرد.

7- در ماه فوریه سال 1998 میلادی؛ اقدام تیمی از مزدوران و جاسوسان موساد در انجام ماموریتی ویژه در شهر "برن" که هدف آن، نصب دستگاه شنود در آپارتمان یک شهروند لبنانی الاصل بوده، ناکام مانده است. این شهروند لبنانی الاصل متهم بود که با حزب‌الله لبنان ارتباط دارد. مقامات سوئیسی یکی از اعضای این تیم موساد را بازداشت کردند.
کشف و بازداشت چندین تیم جاسوسی و جوخه‌های ترور موساد در لبنان بدست نیروهای مقاومت حزب الله نیز، بزرگترین رسوایی را در تاریخ ناکامی های این دستگاه جاسوسی رقم زد.

منبع : شبكه ايران



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-64.html )