عنوان خبر:پياده‌روي نيم‌ساعته ويليام برنز پشت در اتاق جليلي در ژنو
چهارشنبه 17 آذر 1389 - 23:35:56


نماينده دولت امريكا در مذاكرات ايران و 1+5، در روز اول مذاكرات، حدود نيم ساعت پشت در اتاق محل استقرار دكتر جليلي قدم مي‌زد تا با درخواست وي براي ديدار موافقت شود اما دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اين درخواست را نپذيرفت.



به گزارش رجانيوز، ويليام برنز در حالي موفق به ديدار با سعيد جليلي نشد كه وي سال گذشته در جريان مذاكرات ژنو2، پس از پنج بار درخواست توانست به مدت 45 دقيقه با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به‌طور خصوصي گفت‌وگو كند و پس از وي نيز هيئت‌هاي روسي و چيني مشتركا و سپس نمايندگان سه كشور اروپايي به‌طور مشترك براي جا نماندن از نماينده امريكا، درخواست داده و به ديدار جليلي رفتند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، علاوه بر نپذيرفتن ديدار با نماينده امريكا، درخواست نماينده انگليس را نيز رد كرده است. در عين حال، هيئت‌هاي روسي و چيني به‌طور جداگانه با دكتر جليلي و تيم مذاكره كننده ايران ديدار كردند. نماينده چين در اين ديدار تأكيد كرده بود كه موضع طرف‌هاي غربي نسبت به گذشته متفاوت است.

در عين حال، امروز خبرگزاري انگليسي رويترز به نقل از يك مقام وزارت امور خارجه امريكا كه خواست نامش فاش نشود، گفت كه مذاكراتی دو طرفه میان نمایندگان ایران و آمریكا در جریان نبوده ولی در مورد مسائل مهم، گفت وگوها پیش رفته و انجام شده است. این مقام آمریكایی گفت: «چند گفت وگوی دوطرفه و غیررسمی داشتیم كه به ما كمك كرد نكات مورد نظر خود را مورد تایید قرار دهیم.» وي اين گفت‌وگوها را دشوار اما صادقانه خوانده است.

دليل اصلي موافقت نكردن با درخواست نمايندگان امريكا و انگليس به‌دليل دست داشتن سرويس‌هاي جاسوسي اين دو كشور در ترور دو استاد هسته‌اي ايران بوده كه منجر به شهادت دكتر مجيد شهرياري شد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-643.html )