عنوان خبر:روستاي ييلاقي يا شهري بدون شهردار
شنبه 20 آذر 1389 - 19:00:42


مدت ها پيش وقتي صحبت از روستاي زيارت مي شد، بناگاه اذهان همگان به منطقه خوش آب و هواي جنوب گرگان و منظره هاي زيباي آن معطوف مي شد.



اما چند سالي است كه ديگر از آن نماي زيبا، بافت طبيعي و رنگ هاي شاد درختان در اطراف اين روستا خبري نيست.
صحبت از تخريب طبيعت و ازبين بردن زمين هاي كشاورزي و درختان زيباي سرو و كاج و صنوبر است كه جاي خود را به ويلاهايي داده كه بدون هيچ نظارتي با ساخت وساز هاي غيرقانوني و به صورت قارچ گونه هر روز از دل كوه سر برمي آورند.
وضعيت به گونه اي شده كه هر شخصي در آن منطقه زميني را مي خرد و براي خود بساز و بفروشي راه مي اندازد.
اين ساخت وسازهاي غيراصولي غالبا غيرفني بوده و هيچ كس نمي داند كه بر چه مبنا و اصولي ساخته شده است.
يكي از اهالي روستاي زيارت درخصوص اين وضعيت گفت: حدود 10 تا 15 سال پيش اولين ساخت و سازهاي غيراصولي و غيرقانوني در اين منطقه آغاز شد.
'محمد زيارتي' افزود: هيچ كس نظارتي بر اين ساخت وسازها ندارد و هر كس در هر گوشه اي قبل از رسيدن به روستا، اقدام به ساخت وساز مي نمايد و ما نمي دانيم كه چگونه به اين ساخت و سازهاي غيراصولي و غيرقانوني، امتيازات آب، برق و تلفن داده مي شود.
به گفته وي، اين ساخت وسازها باعث شده روستا، نما و بافت قديمي و سنتي خود را از دست بدهد و از شور و حال هميشگي اش كاسته شود.
وي تاكيد كرد: از مسوولين مي خواهيم به فكر از دست رفتن هويت واقعي روستا باشند.
دهيار روستاي زيارت نيز گفت: يكي از مشكلات اين روستا به وجود آمدن شغل هاي كاذب است كه هر كسي بدون مجوز اقدام به راه اندازي يك بنگاه معاملاتي مي كند و زمين هاي دست دارمي (سند دست نوشته) را براي ساخت وساز ويلا به فروش مي رساند.
'مقداد نظرعباسي' افزود: با ساخت وساز ويلا در اين منطقه امنيت روستا بسيار پائين آمده و كارهاي خلاف و غيراخلاقي نيز رخ مي دهد.
به گفته وي، با توجه به كم عرض بودن محور تردد به روستا، با ساخت وسازهاي كنوني حجم ترافيك در اين مسير بسيار بالا رفته و اگر اين روند ادامه داشته باشد، طي چند سال آينده يكي از محورهاي شلوغ و پرترافيك استان را در اين منطقه شاهد خواهيم بود.
وي خاطرنشان كرد: با ايجاد اين ساختمان ها كه نماي روستا را از بين برده، حق بومي هاي روستا ضايع شده و عدم نظارت مسوولين ذيربط و نبود برنامه ريزي باعث از هم گسيختگي نوع ساخت وسازها شده است.
وي ادامه داد: همه اين ساختمان ها غيرقانوني ساخته شده و چند وقت پيش نيز ازسوي بنياد مسكن آمار ساخت و سازها را گرفتند، اما هيچ عكس العملي مشاهده نشد.
نظرعباسي افزود: حذف تيم ده گردشگري كه وظيفه نظارت بر ساخت وساز در روستا را برعهده داشت، يكي ديگر از علل روند سريع و رو به رشد ساخت وسازها در پايين دست روستا مي باشد و از مسئولين مي خواهيم نظارت بيشتري بر اين روند داشته باشند، تا حداقل به زمين هاي بالا دست روستا آسيبي نرسد.
دهيار روستاي زيارت گفت: البته اين ساخت وسازها در حوزه تعريف شده بافت روستا نيست كه ما بخواهيم جلوي روند اين ساخت وسازها را بگيريم و اگر بخواهيم با اين موارد برخورد كنيم، با مشكلات عديده اي مواجه خواهيم شد.
به گفته نظرعباسي، جمعيت روستاي زيارت طبق آخرين سرشماري دو هزار و 37 نفر بوده و امروز بالغ بر 500 ويلاي غيرقانوني و غيراصولي در پايين دست روستا ساخته شده و اين مشكل ساخت وساز آرام آرام به بالا دست نيز خواهد كشيد.
وي يادآور شد: چندي پيش طرح جلوگيري از ورود مصالح ساختماني در ابتداي جاده ورودي روستا مقابل هتل جهانگردي نهارخوران به اجرا در آمد، اما با اين كار روند ساخت و ساز شدت بيشتري گرفت.
نظرعباسي از مسئولين خواست، ساماندهي ساختمان هاي خارج از بافت روستا را كه اكثرا در جوار بافت اهالي روستا قرار دارند را در دستور كار قرار دهند و تكليف خانه هائي كه خارج از بافت مي باشد را مشخص نمايند.
دهيار روستاي زيارت در ادامه افزود: اصلاح طرح هادي روستا، داشتن متولي مشخص در خصوص ساخت و سازهاي خارج از بافت روستا و حفظ بافت با ارزش با مشخص شدن متولي و اجراي طرح بافت شهر از ديگر خواسته هاي ما از مسئولين مي باشد.
رييس شوراي اسلامي روستاي زيارت نيز در اين خصوص گفت: مردم ما خوشبختانه قانونگرا هستند و مسئولان بايد در خصوص ساخت وساز در روستا قانونمند شوند.
'جواد بادلي' افزود: قبل از تاسيس بنياد، شوراي روستا جلوي اين ساخت و سازها مي ايستاد و اجازه دخل و تصرف را نمي داد اما امروز با حضور دستگاههاي متولي امر ساخت وسازهاي روستائي، دست شورا بسته شده و نمي تواند در اين زمينه اقدامي انجام دهد.
وي تصريح كرد: ما فقط وظيفه گزارش دهي از روند ساخت و سازها به مسئولين را داريم، اما ادامه روند كار و پيگيري ساخت و سازها با متوليان امر مي باشد.
وي ادامه داد: از مسئولين مي خواهيم در اولين فرصت سري به روستا بزنند و قانوني براي ساخت وسازها صادر نمايند تا شخص ديگري نتواند در زمينه ساخت و ساز در روستا تخلفي داشته باشد.
بادلي اظهار داشت: بيشترين ساخت وسازها در روستاهاي استان گلستان در واقع مربوط به روستاي زيارت است كه اين بدون شك در آينده اي نه چندان دور معضل بزرگي را براي روستا نشينان ايجاد خواهد كرد.
رييس شوراي اسلامي روستاي زيارت افزود: مسوولين براي احياي بافت و دادن وام براي احيا قول مي دهند، بطوري كه امروز 20 نفر ثبت نام كرده اند، اما 5/2 ماه است كه معطل هستند و كسي در اين خصوص پاسخگو نيست.
به گفته بادلي، زمين هائي كه در حاشيه روستا ساخته شده، اكثرا سند ندارند و آنها كه دارند مربوط به اصلاحات اراضي سال 1342مي باشد.
وي ضمن ابراز بدبيني نسبت به روند ساخت و ساز براي روستا از مسوولين خواست تا ساخت و سازها را قانونمند نمايند، زيرا اگر اين گونه پيش برويم اهالي زيارت بيشتر به نگهبان ويلاها تبديل خواهند شد بطوري كه امروز شاهد هستيم، پايين دست روستا به خود روستا چسبيده است.
وي با اشاره به اين كه دزدي ها در روستا زياد شده، گفت: مساله مواد مخدر و عدم رعايت شئونات اخلاقي و اسلامي از تبعات منفي رشد ساخت و ساز در روستا مي باشد.
فرماندار گرگان در خصوص وضعيت روستاي زيارت گفت: امروز در ايران و جهان براي زمين و آسمان و حتي قعر دريا نيز متولي وجود دارد و قانون وضع شده است، اما در برخي موارد مي بينيم كه قانون پايمال مي شود.
'جعفر گرزين' در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بايد موضوع روستاي زيارت را از چند محور بررسي كنيم كه محور اول اين مي باشد كه اگر گذري به تهران از مسير شمال بياندازيم و از فيروزكوه گذر كنيم باغ هاي بزرگ آبسرد ديده مي شود و به خانه باغ هاي زيادي مي رسيم و وقتي از قسمت شرق گيلان به مازندارن، رامسر، چالوس، نوشهر و نور و حتي گيلماز مازندران مي رسيم در حاشيه جنگل ودريا ساخت و ساز وجود دارد.
وي تصريح كرد: با اين تفاسير در خصوص تهران تا فيروزكوه و غرب مازندران در شمال كشور، گلستان سالمترين منطقه است و با توجه به اقدامات خوبي كه انجام شد، جلوي بسياري از موارد كه در آن مناطق مشاهده مي شود، در گلستان گرفته شده است.
وي ادامه داد: مديران و مسئولان دولتهاي پيش از دولت نهم ودهم بد عمل كردند بطوريكه برخي از مسئولين آن دولتها در آن مناطق زمين خريدند و روند ساخت وسازهاي غيراصولي و غيرقانوني در آن مناطق آغاز شد.
فرماندار گرگان افزود: محدوده روستا مربوط به اول پل تا خيابان آبشار و بالا دست امامزاده مي باشد، اما در گذشته به ساختمانهائي كه در پائين پل ساخته شد، به طور غيرقانوني مجوز آب و برق نيز داده شد.
گرزين با اشاره به اين كه امروز بسياري از مديران دولت اصلاحات و ما قبل آن در آن مناطق ساختمان دارند، گفت: شما امروز هيچ مديري از دولت نهم و دهم را پيدا نمي كنيد كه در آن منطقه اقدام به ساخت و ساز و يا سكونت نمايد.
به گفته وي، كانكس نيروي انتظامي در آن دولت براي جلوگيري از ورود مصالح ساخت وساز مستقر شده بود و حتي اجازه ورود يك پاكت سيمان به اهالي داده نمي شد، اما در همان دوران كاميون كاميون مصالح براي ساخت و ساز ساختمان هاي مسئولين گذشته بالا مي رفت.
وي تصريح كرد: امروز روستاي زيارت مانند جواني معتاداست كه براي خانواده اش مشكلاتي ايجاد نموده و به اين راحتي درمان نمي شود و اين مساله باعث شده تا شاهد رشد قارچي بنگاه هاي معاملاتي يا مشاورين املاك در آن مناطق باشيم.
وي ادامه داد: در محدوده بافت قديم روستا همان زمان ساخت و سازهاي غيرقانوني شروع شد و ما زماني كه مسئوليت گرفتيم با جوانان و اهالي روستا صحبت كرديم تا در خصوص جلوگيري از روند ساخت و ساز همكاري داشته باشند كه خوشبختانه با استقبال مردم روستا مواجه شديم.
گرزين در ادامه گفت: در شهرهاي بزرگ با توجه به وجود پليس ساختمان هنوز مشكلاتي داريم و رشد ساختمان در پيرامون گرگان يك دغدغه و مشكل اساسي ما است، اما ما در اين خصوص نمي توانيم به تنهائي كاري انجام دهيم.
فرماندار گرگان افزود: بارها مشاهده شده كه مامورين پليس ساختمان با حضور در سر ساختمان ها پول مي گيرند و توجهي به ساخت وسازهاي غيرقانوني ندارند كه با اين معضل به شكل جدي برخورد شد.
به گفته گرزين، امروز روستاي زيارت به يك شهر تبديل شده و با يك دهيار كه ماهانه يك ميليون ريال حقوق دريافت مي كند، نمي توان با اين معضل برخورد كرد.
وي اظهار داشت: در گذشته استاندار دولت اصلاحات مجوز ساخت و ساز و اختيارات تام در اين خصوص را به بخشدار واگذار كرده بود، اما با حضور ما جلوي اين روند گرفته شد و دادن مجوز ساخت و ساز در روستا را از بخشداري گرفتيم.
وي يادآور شد: مجوز ساخت وساز امروز در دست سازمان همياري شهرداري هاست و ما با دستگاه قضائي و رسانه هاي گروهي به مقابله با ساخت وسازها پرداختيم، اما بايد يك روند محكم و مستمر در اين زمينه لحاظ شود.
فرماندار گرگان گفت: در اين راستا هر دستگاه و ارگان متولي اعم از محيط زيست، شركت آب، اداره برق، اداره راه، منابع طبيعي و ساير دستگاهها بايد متولي كار خود در زمينه جلوگيري از روند ساخت وساز در روستا باشند.
گرزين افزود: فرمانداري متولي اجراي قانون نيست و ما حدود 200 پرونده روستاي گردشگري تشكيل داديم كه مسئولين بايد در اين خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.
فرماندار گرگان در ادامه گفت: به نظر ما كارهايي كه بايد انجام مي داديم بخوبي نتيجه داده است و حتي اعتقاد دارم ساختمانهايي كه غيرقانوني ساخته شده، بايد جريمه شود و پليس ساختمان نيز بطور جدي جلوي ساخت وسازها را بگيرد.
گرزين افزود: با در اختيار گرفتن منازل و ساختمان هاي ساخته شده و واگذاري آن به ميراث فرهنگي مي توانيم مكاني مناسب براي اسكان مسافرين در منطقه ايجاد كنيم.
روستاي زيارت در هفت كيلومتري جنوب گرگان واقع شده و حدود 1000 متر از سطح دريا ارتفاع دارد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-670.html )