عنوان خبر:"سایمون گس" در دفاع از فتنه‌گران بي‌طاقتي كرد!/ ضرورت اخراج سفير گستاخ
يكشنبه 21 آذر 1389 - 17:31:15


سفير انگليس در تهران در شرايطي كه سركوب دانشجويان در لندن اوج گرفته و پليس لندن تلاش گسترده‌اي را براي شناسايي و دستگيري معترضان آغاز كرده است، در يادداشت مداخله‌جويانه‌اي به حمايت آشكار از عوامل فتنه پرداخت.



به گزارش رجانیوز، اين يادداشت در حالي به تاريخ دو روز قبل در سايت "سفارت انگليس در ايران" و با تيتر "جرم نسرین ستوده دفاع شجاعانه است" منتشر شده كه وزارت امور خارجه ايران عملاً به تماشاچي سركوب‌ها در لندن تبديل شده و در شرايطي كه بايد سايمون گس سفير هتاك انگليس به وزارت خارجه كشورمان احضار شود و از وي به‌خاطر نقض گسترده حقوق شهروندي در لندن توضيح خواسته شود، وي در نوشته گستاخانه‌اي مدعي نقض حقوق بشر در ايران شده است.
در عين حال، به‌نظر مي‌رسد با توجه دخالت‌هاي گسترده دولت انگليس در فتنه88 و پشتيباني از عوامل فته كه يادداشت اخير گس نمونه واضح آن است، تبديل شدن لندن به پايگاه فعاليت‌هاي ضدانقلاب و فراريان قبل و بعد از فتنه 88، نقش ويژه نماينده انگليس در شوراي امنيت سازمان ملل براي تصويب قطعنامه‌هاي ضدايراني و اعمال تحريم‌ها عليه كشورمان و همكاري سازمان جاسوسي MI6 با سرويس‌هاي سيا و موساد در ترور دانشمندان هسته‌اي ايران، خودداري جمهوري اسلامي از اعزام سفير و تقليل يك‌‌سويه و غيررسمي سطح روابط به حضور كاردار در سفارتخانه ايران در لندن، دليلي براي ادامه فعاليت سفير دولت خبيث انگليس (به تعبير رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه تاريخي 29 خرداد 89) در كشورمان وجود نداشته باشد و موضع عزت، حكمت و مصلحت دولت ايران، ايجاب مي‌كند كه سفير انگليس از ايران اخراج شود.
گس در ابتداي يادداشت خود براي توجيه اين اقدام مداخله‌جويانه‌اش نوشته است: «اخیراً یکی از کسانی که پیام‌هایم را در تویتر دنبال می‌کند، از من پرسیده بود چرا تا این اندازه از وضعیت حقوق بشر در ایران -کشوری که به عنوان دیپلمات در آن فعالیت دارم- انتقاد می‌کنم. این شخص اشاره کرده بود که جایگاه یک دیپلمات، اشاعه و ترویج  درک و هماهنگی بین دو کشور است و نه برجسته کردن تفاوت‌ها و نکات افتراق. به نظرم سئوال را این طور هم می‌شود، پرسید که چرا مواردی [درباره مسایل حقوق بشر] را که مطرح می‌شوند، لایق و شایسته پاسخگویی می‌دانم. تویتر مجالی برای توضیح ندارد به همین خاطر فکر کردم از فرصتی که روز جهانی حقوق بشر فراهم کرده، استفاده کنم و [بلاگی] در این باره بنویسم.
تردیدی نیست که بخشی از وظیفه دیپلمات‌ها ایجاد ارتباط بین کشورهاست در جایی که بشود چنین ارتباطی ایجاد کرد. و دیپلمات‌ها در انتقاد از وضعیت کشوری که به مأموریت فرستاده شده‌اند باید جانب احتیاط را رعایت کنند. اما در عین حال یکی دیگر از وظایف دیپلمات‌ها توضیح و تشریح دیدگاه‌های دولتی است که برای آن کار می‌کنند برای عموم. و در مسأله حقوق بشر، تفکرات ایران و بریتانیا بسیار متفاوت از یکدیگر است. برای مثال، به عقیده ما اصولی را که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در کنوانسیون بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی ذکر شده و مورد تکریم قرار گرفته‌اند، نمی‌شود بنا به فرهنگ تفسیر و تعبیر کرد. این‌ها آزادی‌های اساسی هستند که شأن و مقام هریک از ما را به عنوان یک فرد تبیین می‌کنند. دولت بریتانیا به فعالیت‌های خود برای جلب توجه عمومی به موارد حاکی از عدم بهره‌مندی مردم از این آزادی‌ها، ادامه خواهد داد.»
سفير گستاخ انگليس در ادامه با طرح ادعاي بي‌شرمانه و بي‌پايه مبني بر اينكه "در هيچ جاي دنيا مانند ايران افرادي كه براي حقوق ديگران برخاسته‌اند، در معرض خطر قرار ندارند"، مي‌نويسد: امروز، روز بین‌المللی حقوق بشر مناسبتی است برای یادآوری کسانی که در سراسر دنیا برای احقاق حقوق دیگران برخاسته‌اند -وکلا، روزنامه‌نگاران، و اعضای سازمان‌های مردم نهاد (ان‌جی‌او) که برای دفاع از هم‌وطنان‌شان خود را در معرض خطر قرار داده‌اند. این گونه افراد در هیچ جای دنیا به اندازه ایران درخطر نیستند. از سال گذشته تا کنون مدافعان حقوق بشر مورد آزار و اذیت قرار گرفته و زندانی شده‌اند.
سايمون گس صراحتاً از نسرين ستوده وكيل تعدادي از متهمان جريان فتنه نام مي‌برد كه همين نام بردن از يك فرد در ميان تعداد زيادي از متهمان فتنه، دليل آشكاري بر وابستگي بدون واسطه تعدادي از آن‌ها به خارج از كشور به‌عنوان حلقه وصل با سرويس‌هاي جاسوسي غرب است.
سفير گستاخ ادامه داده است: یک نمونه از آن‌ها نسرین ستوده است. خانم ستوده وکیلی است که سال‌ها در ایران کار کرده و با استفاده از شیوه‌های قانونی و معمول در ایران به دفاع از هموطنان ایرانی خود پرداخته است. اما امروز خود او در بازداشت است و در انتظار محاکمه به سر می‌برد. دادستان‌های ایران اتهام مبهم "اقدام علیه امنیت ملی" را علیه او مطرح کرده‌اند اما اتهام اصلی او در واقع دفاع شجاعانه و آشکار کردن بی‌عدالتی‌هایی است که حکومت ایران ترجیح می‌دهد پنهان بمانند. دولت بریتانیا [پیش از این] از ایران خواسته تا به وظایفی که آزادانه پذیرفته است، عمل کند؛ از دستگیری‌های خودسرانه خودداری کند و محاکمات عادلانه برگزار کند. آزادی نسرین ستوده نقطه شروع خوبی است.
سايمون گس كه از سال 1977 كار خود را در وزارت خارجه انگليس آغاز كرد، جانشين جفري آدامز سفير سابق انگلستان در تهران شد. وي پيش از اين سمت عهد‌ه‌دار سفارت انگليس در آتن (يونان) بوده است.
وي پس از پنج ماه حضور در ايران در تاريخ 22 شهريور 1388 توانست استوارنامه خود را تقديم دكتر احمدي‌نژاد كرد و در اين ديدار كوتاه حدود 15 دقيقه‌اي، رئيس جمهور كشورمان با چهره‌اي در هم كشيده با سفير جديد دولت توطئه‌گر انگليس برخورد كرد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-676.html )