عنوان خبر:وجود بيماري‌هاي ناشي از فقر در جامعه همان توزيع ناعادلانه ثروت
دوشنبه 22 آذر 1389 - 17:23:00


رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان گفت: الگوي بيماري‌ها در استان نشانگر آن است كه بيماري‌هاي ناشي از فقر و ثروت در جامعه كنوني حاكي از ناعادلانه بودن توزيع ثروت است.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، شهريار سمناني صبح امروز در جمع مديران شهرستان گرگان اظهار داشت: سرطان‌هاي دستگاه گوارش اعم از مري و معده كه در بين اقشار مرفه و مرگ و مير كودكان زير يك سال كه در اقشار آسيب‌پذير و كم‌درآمد جامعه رواج دارد.
وي تصريح كرد: در جامعه‌اي كه عدالت اجتماعي مستقر باشد سلامت مردم در آن جامعه محسوس‌تر به نظر مي‌آيد چرا كه فاصله درآمدي دهك‌هاي پايين جامعه كمتر است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان گفت: همين كه از ميزان مصرف حامل‌هاي انرژي كاسته شود ميزان آلودگي‌ها نيز با روند كاهشي روبه‌رو خواهد شد و اين امر مجددا به سلامت شهروندان باز مي‌گردد.
سمناني يادآور شد: اقتصاد به خواب رفته كشور با سيلي هدفمندي يارانه‌ها هوشيار خواهد شد كه اين امر در مرحله ابتدايي خود با شوك رواني مقطعي همراه خواهد بود.
به عقيده وي بخش بهداشت از جمله مواردي به حساب مي‌آيد كه متاثر از هدفمندي يارانه‌هاست.
سمناني سلامتي را به پارامترهاي سه‌گانه‌اي تقسيم كرد كه سلامت جسمي، سلامت روحي و رواني و امنيت و رفاه اجتماعي در آن گنجانيده شده است و به عنوان مثال اگر فردي در خصوص مسكن دچار مشكل باشد از سلامتي برخوردار نيست.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان به تشريح جزئيات چالش‌هاي بخش درمان پرداخت و افزود: اين چالش‌ها كماكان از خدمات‌دهي بهداشتي در بخش دولتي ناشي مي‌شود كه هميشه نارضايتي مردم را به دنبال داشته، لذا نبايد با گمانه‌زني‌ها آن را به هدفمندي يارانه‌ها ربط داد.
وي افزود: پيش از اجراي طرح هر كس بيشتر مصرف مي‌كند يارانه بيشتري از دولت مي‌گيرد در حالي‌كه هدف از توزيع يارانه‌ها جبران ضعف اقشار خاص است‌.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-687.html )