عنوان خبر:اندك بودن سهم سرانه آبي شهروندان گلستاني
دوشنبه 22 آذر 1389 - 17:42:18


مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري گلستان گفت: گلستان در رديف استان‌هاي كم‌آب كشور بوده، از همين رو سهم سرانه آبي شهروندان اين استان اندك است.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، علي‌اكبر عليمرادي ظهر امروز در‌ جلسه شوراي فني اين شركت اظهار داشت: سرسبزي و فراواني جنگل در گلستان موجب شده تا برخي تصور كنند اين استان از منابع آبي فراواني برخوردار است،‌ اين در حالي است كه مجموع منابع آبي استان تنها 2 ميليارد و 485 مترمكعب است كه از اين ميزان يك ميليارد و 950 متر مكعب براي مصارف شرب، كشاورزي و خدمات استحصال مي‌شود.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري گلستان با اشاره به اينكه در حال حاضر 87 درصد منابع آبي استان استحصال و مورد استفاده قرار مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه براساس شاخص‌هاي بين‌المللي جامعه‌اي كه بيش از 40 درصد حجم منابع آبي خود را مورد استفاده قرار دهد قطعا با بحران آب روبه رو خواهد شد.
عليمرادي در ادامه با اشاره به اينكه خدمات‌رساني در بخش آب در سه حوزه مديريت تامين، مديريت تقاضا و مديريت مصرف صورت مي‌گيرد، گفت: در حال حاضر 94 درصد از آب شرب استان از منابع زيرزميني و شش درصد از منابع سطحي تامين مي‌شود.
وي يادآور شد: دو رودخانه النگدره و زيارت و سه چشمه آق سو، راميان و دلند منابع تامين آب سطحي استان هستند.
وي ادامه داد: به منظور رفع مشكلات شهروندان استان در بخش تامين آب، از ابتداي سال 1389 تاكنون، 14 حلقه چاه با اعتبار 25ميليارد ريال حفر شد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري گلستان با بيان اينكه شيوه حفر چاه براي تامين آب در كوتاه‌مدت موثر است، يادآور شد: با توجه به محدوديت تامين آب از چاه، لازمه ارائه خدمات مستمر، مناسب و مطلوب همراه با ضريب اطمينان بالا تامين آب از طريق منابع سطحي است.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر 94 درصد آب شرب استان از طريق منابع زيرزميني تامين مي‌شود، تاكيد كرد: وابستگي به منابع زيرزميني براي تامين آب استان يكي از جدي‌ترين مشكلات آبفار است.
عليمرادي با بيان اينكه شركت آبفار در حال حاضر آبرساني به 20 شهر استان را بر عهده دارد، خاطرنشان كرد: عمليات آبرساني به 220 هزار مشترك استان از طريق 2 هزار و 400 كيلومتر شبكه توزيع آب، 450 كيلومتر خطوط انتقال آب و از 169 هزار مترمكعب حجم مخزن صورت مي‌گيرد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-698.html )