عنوان خبر:جنگل هاي 'جعفر آباد' گرگان نيز در آتش گرفتار شدند
دوشنبه 22 آذر 1389 - 17:43:20


آتش سوزي هاي اخير در جنگل ها و نقاط مختلف استان گلستان كه بيشتر در مناطق شرقي رخ داده هنوز خاموش نشده كه جنگل هاي 'جعفرآباد' از توابع شهرستان گرگان نيز دچار حريق شد.



به گزارش خبرنگار ايرنا، در پي وقوع آتش سوزي كه از 26 دي ماه در پارك ملي گلستان به وقوع پيوست، چند روز بعد مهار شد، اما بعد از يك هفته از آتش سوزي اول، اين بار جنگل هاي ماهيان از توابع شهرستان علي آباد كتول دچار طعمه حريق شد.
بسط و گسترش آتش به حدي بود كه به علت صعب العبور بودن منطقه، از بالگرد استفاده شد.
خشك بودن برگ درختان، خميده بودن و خشك بودن تنه درختان پير، پائين آمدن رطوبت، عدم نزول باران و رحمت الهي بيش از 50 روز در استان گلستان و همه عوامل طبيعي دست به دست هم داد تا دامنه اين آتش سوزي بيشتر شود.
اما پس از بررسي هاي لازم مشخص شد كه اين آتش سوزي ها پيوسته و وابسته به هم نيست و به صورت نقطه اي در برخي از شهرهاي استان و جنگل هاي اطراف آن به وقوع پيوسته است.
مسئولين استان اعم از استاندار، معاونتها ،مديريت بحران استان ، فرمانداران و مديران كل مربوطه براي مهار آتش تلاش بسيار كردند، اما تنها با مهار اتش نمي توان بر آن چيره شد.
از سوي ديگر وزيدن باد، عدم آب رساني صحيح از طريق بالگرد و ساير موارد باعث شده تا اين آتش خاموش نشود.
آتش تا دو شب گذشته در كنترل مسئولين بود و تا حدودي مهار شده بود، اما از دو شب گذشته به علت گرماي زياد و ورزش بادهاي شديد، آتش و خاكسترها دوباره شعله ور شد، بطوري كه شدت آتش زياد شده و از فاصله هاي دور به خصوص در شب شعله هاي آتش كاملا ملموس و قابل مشاهده است.
چند روزي است كه هواي شهرهاي مينودشت ، گاليكش و حتي راميان كه جنگل هاي آن دچار حريق شده، در وضعيت هشدار قرار گرفته، زيرا دودهاي غليظ آتش به داخل شهر سرايت كرده و تنفس را براي مردم مشكل ساز كرده است.
صبح امروز نيز فضاي شهر گرگان، نيز تاحدودي، تاريك و بوي دود در اين شهر به مشام مي رسيد كه پس از بررسي، مشخص شد جنگل هاي جعفرآباد از توايع شهرستان گرگان كه در 15 كيلومتري اين شهرستان قرار دارد،دچار آتش سوزي مجدد شده است، بطوري كه دود آن از داخل شهر، به طور واضح مشهود و نمايان است.
در اين ميان نيز وزش باد شديدتوام با گرما ، باعث شده تا دود بيشتري در فضاي منطقه حاكم شود و مهار آتش و خاموش كردن را با مشكل مواجه نمايد.
در هر حال همه در انتظار ريزش باران اين رحمت الهي هستند تا به ارامش برسند .



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-699.html )