عنوان خبر:27 سال خشك در 41 سال گذشته
سه شنبه 23 آذر 1389 - 19:43:21


رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: ايران در 41 سال گذشته 27 سال خشك را به همراه داشته كه حكايت از كشوري با خصوصيات بارش كم مي كند.



دكتر'علي سلاجقه' شامگاه روز دوشنبه در نشستي خبري كوتاه با خبرنگاران در اداره كل منابع طبيعي گلستان افزود: امسال كشور به پيك خشكسالي رسيده و ميانگين تعداد حريقي كه در استان گلستان از سال 79 به بعد مرتب افزايش يافته به دليل همان دوره خشكسالي بوده است.
سلاجقه افزود: به دليل تغيير آب و هوا و شرايط حاكم بر جهان، اتفاقاتي كه در استان گلستان رخ داده جدا از اتفاقات جهاني نيست.
وي با بيان اينكه ايران يكي از شرايط ميانگين بارش و سرما و گرما را به علتهاي زمين شناختي و زمين شناسي داراست، ادامه داد: تغيير اقليم و گرمايش زمين دو پديده علمي جهاني است و وقتي اين فرضيات و واقعيات در كنار هم قرار مي گيرند، گرمايش اتفاق مي افتد و همچنين در 50 روز اخير، قطره اي بارش در شمال كشور نباريده است.
وي، ميانگين بارش سالانه كشور را 240 ميلي متر اعلام كرد و اظهارداشت: غالب بارش ايران در فصول سرد سال است و تا بهار ادامه دارد و در حال حاضر در اين مساله جابه جايي هايي اتفاق افتاده و ميانگين بارش حدود چهار درصد، كاهش و در تابستان 11 تا 13 درصد، افزايش مي يابد.
سلاجقه با بيان اينكه ميانگين دما نيز در ايران نيم تا 5/1 درجه سانتيگراد افزايش يافته، افزود: تغييرات رطوبتي از 10 تا 90 درصد در استان گلستان وجود داشته در حاليكه ميانگين رطوبت استان قبل از اين 70 تا 80 درصد بوده و در هيچ زماني در استان كشاورزان كشتزارها را آبياري نمي كردند در حاليكه اين كار انجام شده و جنگل ها نيز با كمبود رطوبت روبه رو هستند.
رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: از آنجايي كه جنگلهاي استان پهن برگ و ريزبرگ هستند زود آتش گرفته و برگها سوخته و اما نهالهاي كوچك زنده مانده اند.
سلاجقه خاطرنشان كرد: در حال حاضر جو استان گلستان حالت ايستايي دارد و حاكم بودن گرد و غبار محلي و همچنين عوامل انساني آتش سوزيها را ايجاد كرده است.
وي، آتش سوزي را از جهت سلامت و بهداشت براي جنگل مهم دانست و تصريح كرد: آتش سوزيهاي استان در ارتفاعات بالادست كه صعب العبور و شيبدارند، رخ داده و كمبود نيروي انساني، اعتبارات و امكانات، دلايل عدم اطفاي آنها تا بدين روز بوده است.
سلاجقه افزود: منابع طبيعي، بخش حاكميتي كشور است و بايد توان انساني خوبي داشته باشد و هر چه هلي كوپتر و سبدهاي آبپاش با تناژهاي بالا در منطقه رها شوند، بيشتر جوابگو خواهد بود.
وي افزود:هم اينك تجهيزات حريق در كشور وجود ندارد و براي چهار منطقه از كشور پايگاه هوايي ديده شده و در حال تجهيز پايگاه هوايي گلستان نيز مي باشيم.
رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور عصر دوشنبه به منظور شركت در جلسه ستاد مديريت بحران كشور به استان گلستان سفر كرده بود.

ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-702.html )