عنوان خبر:فكر اساسي براي آتش سوزي هاي آتي در جنگلها
سه شنبه 23 آذر 1389 - 19:44:38


استاندار گلستان گفت: با توجه به پيش بيني هاي هواشناسي، آتش سوزي هاي آتي در جنگل هاي گلستان دور از دسترس نيست و بايد فكري اساسي در اين زمينه كرد.



مهندس 'جواد قناعت' روز سه شنبه در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران كشور با حضور مسئولان كشوري، استان هاي معين و استانهاي تحت تاثير افزود: مسئولان مربوطه بايد در اين زمينه عزم جدي خود را به كار گيرند و كارهاي جدي را در دستور كار خود قرار دهند.
به گفته وي، تا امروز براي مهار، كنترل و اطفاء حريق در آتش سوزي جنگل هاي استان گلستان، از حداقل امكانات، بيشترين و بهترين استفاده را كرده ايم.
وي تصريح كرد:‌ شرايط اقليمي امروز طوري است كه آتش سوزي به سمت كمي و كيفي شدن در سنوات آتي پيش مي رود و بايد اين مساله در سطح ملي با جديت بيشتري دنبال و پيگيري شود.
وي ادامه داد: با توجه به اين مهم، سازمان مديريت بحران كشور، نيروهاي مسلح، مجلس و دولت بايد پاي كار بيايند و امكانات و تجهيزات بيشتري در زمينه مهار،‌ اطفاء و كنترل آتش وارد استان كنند.
استاندار گلستان افزود: 90 درصد آتش سوزي در جنگل هاي استان گلستان در شيب بالاي 60 تا 70 درصد رخ داده است كه بهداشت جنگل و سرويس دهي در اين مناطق صورت نمي گيرد.
قناعت گفت: افتادن و خميده شدن درختان پير و پوسيده، جمع شدن برگهاي خشك همه اين مسائل به بسط و گسترش آتش در منطقه كمك مي كند.
به گفته قناعت، در اين زمينه بايد كار جدي مسئولان به خصوص دولت و مجلس در بهره برداري از اين زمين ها با اين شيب ها در دستور كار قرار گيرد و چوب هاي اين درختان كه خشك است و درختان نيز پوسيده هستند در اختيار اهالي روستاهاي نزديك جنگل قرار داده شود.
وي يادآور شد: در آتش سوزي جنگل هاي گلستان، براي مهار، ‌كنترل و اطفاء، سپاه، ارتش و نيروهاي مسلح به صورت جهادي هر آن چه را كه در اختيار داشتند، به وسط ميدان آوردند و در كمترين زمان ممكن خود را به منطقه رسانده و از بسط و گسترش آتش جلوگيري كردند كه در اين زمينه، متاسفانه با تعدادي مصدوم و مجروح در ميان سربازان مواجه بوديم.
وي يادآور شد: با توجه به هشدارهاي سازمان هواشناسي، از مسئولان تقاضا داريم كه بالگردهاي هلال احمر، سپاه و ارتش تا مهار و اطفاء كامل و رفع شدن خطر به طور صد درصدي از منطقه، اين تجهيزات به همراه نيروها در استان حضور داشته باشند.
وي در پايان گفت: با توجه به بارش باران پس از مدت ها در منطقه، اگر چنان چه مقدار بارش براي خاموش كردن آتش جوابگو نبود، هواپيماي مخصوص بارور كردن ابرها امروز از يزد به مقصد گرگان حركت خواهد كرد تا اين ماموريت را انجام دهد.

ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-708.html )