عنوان خبر:بحران كمبود آب در شهر گرگان
سه شنبه 23 آذر 1389 - 19:45:01


مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري گلستان گفت: كمبود آب در شهر گرگان جدي است و در صورت عدم اصلاح مديريت مصرف به زودي اين مشكل تبديل به بحران مي‌شود.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، علي‌اكبر عليمرادي پيش از ظهر امروز در جمع دهياران استان اظهار داشت: در حال حاضر 930 ليتر بر ثانيه آب شرب وارد شبكه آب شهر گرگان مي‌شود در حالي كه نياز واقعي اين شهر با توجه به جمعيت موجود حداكثر 665 ليتر بر ثانيه است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر هر شهروند گرگاني 230 ليتر در روز از آب استفاده مي‌كند كه اين امر نشانگر بي‌توجهي، اسراف و استفاده بيش از نياز شهروندان از اين مايه حياتي است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري گلستان با بيان اينكه گلستان با مشكلات فراواني در حوزه مديريت مصرف آب مواجه است، بيان داشت: كشور ايران داراي اقليمي خشك است به طوري كه متوسط بارندگي در اين كشور يك چهارم متوسط بارندگي در دنياست.
وي خاطرنشان كرد: در استان گلستان نيز اگرچه متوسط بارندگي 450 ميلي‌متر به ثبت رسيده است اما پراكنش نامناسب اين ميزان نزولات جوي به گونه‌اي است كه نياز كشاورزي استان را برطرف نمي‌كند.
عليمرادي با اشاره به بارش كم باران در سال جاري اظهار داشت: با وجود گذشت 80 روز از سال بارندگي، امسال تنها 11 ميلي‌متر بارندگي در استان اتفاق افتاده است و در صورت ادامه اين روند، وضعيت نگران‌كننده‌اي خواهيم داشت.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر 87 درصد منابع آبي استان در بخش‌هاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد، گفت: اين در حالي است كه بر اساس شاخص‌هاي بين‌المللي جامعه‌اي كه بيش از 40 درصد حجم منابع آبي خود را مورد استفاده قرار دهد قطعا با بحران آب روبه‌رو مي‌شود.
به گفته عليمرادي بر مبناي اين شاخص، استان گلستان از مدت‌ها پيش در وضعيت بحران قرار گرفته است.
وي حجم منابع آبي استان را 2 ميليارد و 485 مترمكعب اعلام كرد و عنوان داشت: در حال حاضر يك ميليارد و 950 متر‌مكعب از آب استان براي مصارف شرب، كشاورزي و خدمات استحصال مي‌شود.
مديرعامل شركت آبفار گلستان تاكيد كرد: شهروندان بايد از وضعيت موجود استان در بخش آب كاملا مطلع شده و با مديريت صحيح مصرف به خود و آيندگان كمك كنند.
عليمرادي با مصرف بي‌رويه آب در استان اظهار داشت: آب ماده قابل بازيافت نيست و به دليل عدم اصلاح الگوي مصرف در اين بخش سال به سال با مشكلات جدي‌تر و پيچيده‌تري در اين بخش مواجه مي‌شويم.
وي اصلاح مديريت مصرف را در دو بعد فرهنگي و اقتصادي ضروري دانست و تصريح كرد: همه اقشار ‌جامعه از مديران و مسئولان تا رسانه و فرهنگ‌سازان بايد در دست يكديگر همت كنند تا راهكارهايي را براي حفظ آب كه منبع بقا و حيات انسان هاست يافته و اجرايي كنند.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري گلستان نقش مردم را در اين زمينه بسيار با اهميت ارزيابي كرد و گفت: مردم ايران اسلامي نشان داده‌اند هر جا كه حضورشان ضروري بوده با همه قوا و توان خود حضور يافته و با اراده پولادين خود بزرگ‌ترين موانع را از سر راه برداشته‌اند.
عليمرادي توجه بيش از پيش مردم استان به رعايت الگوي مصرف آب را خواستار شد و خاطرنشان كرد: در اين برهه زماني نيز مساله آب به مساله‌اي ملي تبديل شده و اعمال مديريت صحيح در مصرف آن ضامن بقاي اجتماع در زمان حاضر و حافظ نسل‌هاي آينده خواهد بود.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-710.html )