عنوان خبر:روند كند حركت به سمت شهروند الكترونيك
دوشنبه 29 آذر 1389 - 21:20:59


نماينده دانشگاه تهران و سرپرست ستاد آموزش هاي نوين الكترونيكي كشور در استان گلستان گفت: در كشور ما روند حركت به سمت شهروند الكترونيكي به كندي صورت مي پذيرد كه بايد در اين زمينه تصميمات و برنامه هاي جامعي تدوين و فرهنگ سازي مطلوبي انجام گيرد.



مهندس 'نواب يزدي' روز دوشنبه در دوره آموزشي شهروند الكترونيك در گرگان در اين باره اظهار داشت: حركت به سمت شهرهاي الكترونيك، امري اجتناب ناپذير است و با توجه به اين كه بخشي از پروژه دولت الكترونيك و حتي نقطه آغاز دولت الكترونيك، بسيار مهم است و دنيا نيز بسرعت به سمت الكترونيكي شدن رفته است،‌ ما هم براي برقراري تعاملات، ناگزير به پيوستن به اين جريان هستيم و اين امر بدون داشتن شهرالكترونيك و شهروند الكترونيك تقريبا غيرممكن است.
وي درباره مزاياي طرح شهروند الكترونيك افزود: اين طرح مي تواند به كاهش چشمگير سفرهاي درون و بين شهري منجر شود كه نتايج بسياري را به دنبال دارد كه مي توان به كاهش آلودگي هاي صوتي، هوا، كاهش مصرف سوخت، صرفه جويي در وقت و هزينه شهروندان اشاره كرد.
وي ادامه داد: ضمن آن كه مي توان از كاهش هزينه هاي دولتي، افزايش سرعت انجام كارها، بالا رفتن كارايي كارمندان و سازمان ها، افزايش سطح رضايت شهروندان و همچنين امكان استفاده يكسان از خدمات دولتي و كاهش محروميت مناطق دورافتاده به دليل عدم دسترسي به مركز در شرايط فعلي و ... نام برد.
اين كارشناس فناوري اطلاعات اظهار داشت: شهروند الكترونيك، همان كاربران جوامع اطلاعاتي بوده و فردي است كه توانايي استفاده از خدمات بر خط دولت‌ها را در حد مطلوب داشته باشد.
وي با بيان اين كه بهره مندي از خدمات الكترونيك بهبود كيفيت زندگي شهروندان را به همراه دارد، افزود: در اين زمينه تمامي شهروندان و حتي ناتوانان جسمي قادر خواهند بود به نحو مطلوبي از خدمات الكترونيك استفاده نمايند.
وي با تاكيد بر لزوم آموزش شهروندان در زمينه استفاده از خدمات الكترونيك، تصريح كرد: مساله بسيار مهم اين است كه شهروند الكترونيك و كسي كه دوست دارد از خدمات الكترونيكي استفاده نمايد بايد از حداقل دانش مورد نياز بهره‌مند باشد.
وي ادامه داد: از اين رو لازم است در ايجاد شهروندان الكترونيك با فرهنگ‌سازي به تشويق شهروندان به استفاده از خدمات بر خط ارايه شده توسط دولت و ديگر نهادها مبادرت ورزيم لذا نقش آموزش ضرورت پيدا مي كند.
وي اضافه كرد: با آموزش مرتبط، مهارت هايي را به شهروندان ارائه دهيم كه به آن ها امكان مي دهد تا به طور كامل در جامعه الكترونيكي مشاركت كنند چنان چه امروزه ابزار الكترونيكي، انجام امور و وظايف شهروندي را بسيار ساده‌تر، سريع‌تر و ارزان‌تر نموده است و طبعا صرفه‌جويي بسياري در وقت و هزينه خانواده خواهد شد.

ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-761.html )