عنوان خبر:هدف از نظارت بر سمن ها، نشان دادن راه حركتي درست به آنها
سه شنبه 30 آذر 1389 - 20:26:58


مديركل امور سازمان هاي مردم نهاد وزارت كشور گفت: هدف از نظارت بر سمن ها كه يكي از ماموريت هاي اصلي اين وزارتخانه است، نشان دادن راه حركتي درست به سمن هاست.



به گزارش ايرنا، مهندس 'مهدي شريفي' شامگاه دوشنبه در همايش سازمان هاي مردم نهاد استان گلستان در تالار فخرالدين اسعد گرگاني افزود: البته در تلاش هستيم كه كار نظارتي نيز توسط تيم هايي از خود سمن ها صورت گيرد و در واقع تمام امور به دست خود سمن ها حل شود.
به گفته وي، در همه كشورهاي جهان، تشكل هاي غيردولتي بدون متولي دولتي نيستند و بايد از حاكميت مجوز بگيرند و در حدي در اين كشورها، سختگيري مي شود كه برخي از تقاضا دهندگان فرار مي كنند.
وي تصريح كرد: تمام كارها به سازمان ها و تشكل هاي مردم نهاد در كشورهاي ديگر ديكته مي شود و حتي برخي از راهپيمايي ها و سر و صداها كه توسط سمن ها در كشورهاي ديگر صورت مي گيرد، ديكته شده از سوي خود حكومت هاست، در صورتي كه در كشور ما اين چنين نيست.
وي ادامه داد: نظارت از سوي ما، نه بگير، نه ببر و نه بزن است، اما برخي از نظارت وزارت كشور و حكومت چنين برداشتي دارند.
مديركل امور سازمان هاي مردم نهاد وزارت كشور افزود: سازمان هاي مردم نهاد بايد به سمت تخصصي شدن حركت نمايند و تشكيل شبكه هاي تخصصي را بدهند كه اين كار در برخي از استان ها شروع شده كه بنا داريم با اين كار سه هدف اصلي وزارت كشور را در خصوص سمن ها كه 'حمايت'، 'هدايت' و 'نظارت' است، به خود شبكه ها واگذار نمائيم.
به گفته شريفي، در اين راستا با تمام دستگاه ها در حال امضاء تفاهم نامه همكاري و مناسباتي هستيم تا اين شبكه ها فعال شوند.
وي از برگزاري همايش سراسري سمن ها با حضور رئيس جمهور در زمستان امسال خبر داد و يادآور شد: اين همايش با حضور سمن هاي منتخب از هر استان (هر استان 10 سمن) و برگزاري نمايشگاهي از دستاوردهاي سمن ها در تالار وزارت كشور برگزار خواهد شد.
وي اظهار داشت: ما در مرحله اول وظايف خود حمايت از سمن ها را بر عهده داريم كه در اين راستا حمايت هاي مالي و معنوي را انجام مي دهيم.
شريفي با اشاره به اين كه سازمان هاي مردم نهاد ريشه قرآني دارند، افزود: همچنين در قانون اساسي و برنامه سوم،‌ چهارم و پنجم توسعه كشور نيز تاكيد فراواني شده و رييس جمهور و در راس آن رهبر معظم انقلاب اسلامي بر حمايت از سمن ها تاكيدات فراواني دارند.
به گفته مديركل امور سازمان هاي مردم نهاد وزارت كشور، استفاده از تمام ظرفيت هاي سمن ها از ديگر برنامه هاي حمايتي ماست كه به همين منظور بزودي قانون مستقل براي سمن ها در مجلس شوراي اسلامي مصوب خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: ايجاد سايت و آموزش نحوه استفاده از آن و همچنين اهداء كامپيوتر به سمن هايي كه مشكلاتي دارند، از ديگر برنامه هاي حمايتي ماست.
شريفي در خصوص هدايت سمن ها گفت: آموزش در جهت رشد و ارتقاء سمن ها و ارائه گزارش مالي توسط بازرسان خود سمن ها از اهم برنامه هاي هدايتي ما خواهد بود.
همايش سازمان هاي مردم نهاد استان گلستان با شعار 'كاهش تصدي گري دولت'، 'توسعه فعاليتهاي اجتماعي'‌ و 'افزايش مشاركت هاي مردمي' در گرگان برگزار شد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-769.html )