عنوان خبر:نفس مصنوعی به سبزها با انتشار بیانیه های جعلی
پنجشنبه 22 بهمن 1388 - 00:43:57


در حالی که مردم ایران یکپارچه برای راهپیمایی گسترده 22 بهمن آماده می شوند، انتشار برخی بیانیه ها برای سبزها مسئله ساز شده است.

بعد از واکنش دست و پا شکسته برخی احزاب اصلاحات طلب به انتشار بیانیه موسوم به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب نیز به میدان آمد تا از تکذیب رسمی این بیانیه از سوي 8 حزب اصلاح طلب سخن بگوید. این در حالی است که انتشار بیانیه حزب اعتماد ملی نیز واکنش هایی را در میان اعضای این حزب به دنبال داشته است.




در بیانیه موسوم به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ضمن دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن، با لحنی اهانت آمیز آمده بود:«در ۲۲ بهمن با نماد سبز مي آييم تا اعلام نماييم وا اسفا از تنگ نظري و كوته بيني {...} كه بر صدر نشسته اند و هر معترض و منتقدي را عامل بيگانه و فريب خورده و برانداز مي دانـند و هـر انتـقادي را تـخريب، كـه ظرفيـت انقـلاب اسـلامي و پويايي آن در گرو تضارب انديشه و افكار است و نابودي كشور، سرنوشت محتوم سيستم هاي تك صدايي.»

در ذیل این بیانیه که از سوی سایت های حامی میرحسین موسوی منتشر شد، نام احزاب و گروه های مختلفی چون حزب مشاركت ايران اسلامي، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، مجمع نمايندگان ادوار مجلس، انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه ها، حزب اسلامي كار، حزب مردم سالاري، حزب كارگزاران ايران اسلامي، حزب همبستگي و مجمع مدرسين و محققين حوزة علمية قم به چشم می خورد.

بعد از انتشار این بیانیه برخی چهره های اصلاح طلب به تکذیب آن پرداختند. محمد هاشمی طی مصاحبه ای با شبکه ایران هرگونه اقدامی که منجر به ایجاد تفرقه در میان مردم شود را رد کرد. وی با اظهار بی اطلاعی از بیانیه موسوم به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت:«قبل از انتخابات، آقای هدایت آقایی نماینده حزب کارگزاران در این شورا بود که اکنون ایشان در زندان هستند و یقینا اطلاعی از این بیانیه ندارند.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین همراه داشتن نماد در 22 بهمن را به شدت تقبیح کرد و ضمن رد مفاد این بیانیه، بر حضور وحدت آفرین مردم در این راهپیمایی تاکید نمود.

حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو ارشد مجمع مدرسین و محققین وابسته به جناح اصلاح طلبان حوزه علمیه قم نیز بیانیه صادره ازسوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را بیانیه ای تند خواند که "بوی جنگ و دعوا می‌دهد". وی همچنین با اشاره به این مطلب که نام مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، به عنوان یکی از امضاکنندگان این بیانیه آورده شده است، اعلام کرد که این بیانیه مورد تصویب اعضای این مجمع نیست.

در عین حال محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب نیز بیانیه منتشر شده از سوی "شورای هماهنگی جبهه اصلاحات" را پیشنویس یک بیانیه دیگر خواند که اشتباها منتشر شده است!

پس از این اظهارنظرها بود که دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب از تکذیب این بیانیه سخن گفت. محمود عباس زاده مشكيني با بيان اينكه در ماده 16 قانون احزاب، گروههاي سياسي از ارتكاب افعالي منع شده اند كه نقض وحدت ملي و تلاش براي ايجاد و تشديد اختلاف ميان صفوف ملت جزو اين افعال است، با اشاره به بیانیه موسوم به شورای هماهنگی گفت:«در پي انتشار اين بيانيه دبيرخانه كميسيون ماده 10 احزاب ديروز بعد از ظهر رسماً و كتباً از احزاب عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات خواست كه موضع خود را در خصوص مفاد بيانيه منتشره مورد اشاره رسماً اعلام كنند، كه تا ساعت 13 امروز سه شنبه 20/11/88 پاسخ هشت حزب به دبيرخانه واصل شده است كه مفاد بيانيه مورد اشاره را تأييد نكرده و يا بيانيه هاي مستقل صادر كرده اند و رونوشت آن را به دبيرخانه كميسيون ماده 10 احزاب ارسال كرده اند.»

انتشار این بیانیه های جعلی و عدم واکنش جدی به آن از سوی سران اصلاح طلبان شاید به نوعی پرده از شیوه انتشار بیانیه های این جریان برداشت. بیانیه هایی که از سوی مراجع نامعلوم و مثلا برای امیدبخشی و روحیه دادن به اقلیت شکست خورده و رادیکالیزه کردن روند آنها صادر می شود و سران این جریان نیز با مماشات از کنار آن عبور می کنند. یا اینکه در نهایت تنها در واکنش به پرسش های مکرر به تکذیب لفظی اکتفا می کنند.

انتشار این بیانیه در حالی است که بیانیه اعتماد ملی هم مسئله ساز شده است. مطابق اعلام منتجب نیا سخنگوی اعتماد ملی، این حزب هم اکنون در تعطیلی به سر می برد و طبیعی بود که از همان آغاز این بیانیه نیز با واکنش اعضا مواجه شود.

محمد جواد حق شناس، محمد رضا خباز، محمد رئوف قادری، کامران احمدیان و... از جمله چهره هایی بودند که به بیانیه اعتمادملی واکنش نشان دادند یا آن را تکذیب کردند. و این البته جای سوال بود که چرا چنین بیانیه ای بدون هماهنگی با اعضا و تصویب در شورای مرکزی از سوی حزبی صادر می شود که دبیر آن تا پیش از این از حزب گرایی و ضرورت وجود احزاب در کشور سخن می گفت.

محمد رئوف قادری، یکی از اعضای شورای مرکزی اعتماد ملی انتشار این بیانیه را یک "طرح مفتضح" خواند و گفت:«ملت ایران باشکوه تر از 9 دی ماه این بار در روز 22 بهمن در پاسخ به رسانه های بیگانه و حامیان خارج نشین رفراندومی را برای دشمنان به نمایش خواهند گذاشت تا دیگر با چنین طرحهای مفتضحی اجازه اظهار نظر نداشته باشند.»

گفتنی است چندی پیش سید حسین معصومی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و رئیس شاخه فرهنگیان این حزب از همراهی به آقای کروبی استعفا داده بود. در عین حال برخی دفاتر استانی اعتماد ملی هم نسبت به تندروی های دبیرکل واکنش نشان داده بودند و بعضا با استعفا یا صدور بیانیه خط خود را از کروبی جدا کرده بودند.

به نظر می رسد اصلاح طلبان در یک سردرگمی بی نظیر به سر می برند و این مسئله با ریزش های شدید در میان حامیانشان تشدید نیز شده است. انتشار بیانیه هایی از این دست را شاید بتوان نتیجه فقدان هماهنگی و رهبری مشخص در این جبهه دانست.

منبع : رجانيوز




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-84.html )