عنوان خبر:قاچاق كالا و خدمات از معضلات واردات كشور
دوشنبه 6 دي 1389 - 20:57:46


رييس مجمع عالي واردات كشور گفت: يكي از معضلات واردات كشور، قاچاق كالا و خدمات است كه علاوه بر تهديد سلامت جامعه، كاهش سطح بهره وري و بيكاري را در سطوح مختلف در پي دارد.



'محمدحسين برخوردار' شامگاه يكشنبه در همايش 'نقش باركد دو بعدي در شبكه نظارت و بازرسي مردمي (شبنم)' اظهار داشت: به منظور جلوگيري از اين معضل، مجمع عالي واردكنندگان كشور با انعقاد قرارداد با وزارت بازرگاني، تمام اقلام وارداتي كشور را ملزم به استفاده از باركد دو بعدي كرده است.
وي افزود: طرح استفاده از باركد دو بعدي، وارداتي نيست و هفت هزار و 200 كاراكتر دارد كه شناسنامه و اصالت كالا را در وزارتخانه ثبت و خريدار با ارسال پيامك، اطلاعات كالا را دريافت مي نمايد.
برخوردار افزود: با به كارگيري اين فناوري، سطح دانش عمومي كشور در استفاده بهينه از مواد غذايي، بهداشتي، صوتي و تصويري و غيره افزايش مي يابد.
وي گفت: در مجمع عالي واردات كشور، هفت گروه تخصصي تعريف شده كه بيش از 75 تا 95درصد نياز تجار كشور را در استفاده از باركدها برآورده مي سازد.
برخوردار در بخشي ديگر از سخنان خود به بيان مزاياي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها پرداخت و گفت: با اجراي اين قانون در مجمع نيز بر بهينه سازي منابع و امكانات تاكيد شده تا به آيندگان انتقال يابد و هزينه يارانه هاي پرداختي در پروژه هاي عمراني صرف شود و صادرات افزايش يابد.
رييس سازمان بازرگاني گلستان نيز در اين همايش، اجراي طرح شبنم و استفاده از باركد دو بعدي را در تكميل سامانه 124 موثر دانست و گفت: يكي از موضوعات هفت محور تحول اقتصادي كشور، ساماندهي شبكه هاي توزيع است تا ضمن نظارت بر كالاها و خدمات از توليدكنندگان و مصرف كنندگان حمايت شود.
'نادعلي كهنسال' افزود: نياز به اطلاع رساني بموقع در ايجاد شبكه هاي دسترسي و نظارت بسيار مهم است كه با اجراي باركد دو بعدي و اتصال به شبكه شبنم، گسترش نظارت مردمي بر شبكه توزيع و جلوگيري از توزيع كالاي قاچاق و جعلي محقق مي شود.
وي افزود: مردم مي توانند با تلفن همراه دوربين دار و از طريق باركد دو بعدي كه بر روي كالاها نصب مي شود اطلاعات كامل را از طريق پيامك به اين شبكه ارسال كنند و سامانه نيز از طريق اطلاعات كالاها، هويت و جعلي يا قاچاق بودن آن را بلافاصله به ارسال كننده پيامك اطلاع رساني مي كند.
كهنسال با اشاره به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها طي چند روز اخير افزود: تاكنون گزارشات خوبي توسط مردم به سامانه 124 انعكاس يافته كه استفاده از باركد دو بعدي و اتصال به طرح شبكه شبنم اين سامانه را تكميل مي كند.
وي گفت: اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، جنگي اقتصادي مانند دوران دفاع مقدس است كه تحول را به دنبال دارد.

ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-846.html )