عنوان خبر:طرح شبنم مترادف با افزايش نظارت مردمي بر بازار
دوشنبه 6 دي 1389 - 20:59:48


قائم مقام طرح شبكه بازرسي و نظارت مردمي (شبنم) گفت: با اجراي كامل طرح شبنم، مردم و خريداران به راحتي قادر هستند كه اجناس و توليدات غيراصيل را شناسايي و از خريد آن خودداري كنند.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، سيدمحمود خلخالي شامگاه يكشنبه در همايش شبكه نظارت و بازرسي مردمي استان اظهار داشت: در همه جاي دنيا كالاي قاچاق و جعلي را به عنوان يك كالاي غيرقابل اطمينان و نامطمئن مي‌شناسند زيرا مشخص نبودن كانال توزيع و واسطه‌ها و نيز توليد كننده واقعي اين نگراني را در مشتري ايجاد مي‌كند كه آيا كالاي خريداري شده از اصالت لازم برخوردار است يا خير.
وي اضافه كرد: همچنين كالاي قاچاق با گسترش اقتصاد زيرزميني فشار مالياتي را بر بخش رسمي وارد كرده و با كاهش فروش درآمد آنان را كاهش مي‌دهد و از اين طريق كالاي قاچاق توليد داخلي را مورد تهديد قرار مي‌دهد.
به گفته وي افزايش ثروت نامشروع و رانت خواري از ديگر آثار زيان بار كالاي قاچاق و جعلي است.
خلخالي با اشاره به برخي از راهكارهاي كنترل قاچاق در كشور خاطرنشان كرد: اصلاح قانون مبارزه با قاچاق كالا، بهره‌گيري از فناوري اطلاعات و سامانه‌هاي اطلاعاتي توزيع كالا و استفاده از فناوري‌هاي نوين و هوشمند در مبارزه با قاچاق كالا از جمله راهكارهاي موثر مبارزه با قاچاق در كشور است.
وي افزود: همچنين ايجاد يكپارچگي اطلاعاتي بين سازمان‌هاي مختلف و استفاده از كد يكتاي شناسايي هر قلم كالا از ديگر راهكارهاي اجراي اين مهم است.
قائم مقام طرح شبكه بازرسي و نظارت مردمي با بيان بخشي از اهداف اجراي طرح شبنم خاطرنشان كرد: افزايش امنيت و جلوگيري از توزيع كالاي قاچاق، جلوگيري از توليد و توزيع كالاي جعلي و تقويت امكان سياست‌گذاري و كنترل دولت در بخش كالا و خدمات از جمله مهم‌ترين اهداف اين طرح است.
وي گفت: تسهيل در اجرايي شدن سياست‌هاي ويژه دولت در كنترل بازار و اطمينان مردم از نقش موثرتر دولت در حوزه كالاها و خدمات نيز از ديگر اهداف اين طرح است.
اين مقام مسئول طرح شبنم را تكميل‌كننده سامانه 124 و طرح مديريت بازرسي و نظارت اصناف عنوان كرد و افزود: اين طرح با هدف استفاده از فناوري نوين مانند باركد دوبعدي در گسترش نظارت مردمي بر شبكه توزيع و جلوگيري از توزيع كالاي قاچاق و جعلي، طراحي شده است.
خلخالي تصريح كرد: شبكه شبنم مي‌تواند با مشاركت و نظارت مستقيم مردم بر بازار، توزيع كالاهاي جعلي و قاچاق را به حداقل رسانده و اطمينان آنها را به اصالت و كيفيت كالا افزايش دهد.
وي با اشاره به شيوه كاركرد اين شبكه گفت: همه مردم قادر هستند تنها با استفاده از يك تلفن همراه دوربين‌دار و از طريق باركد دو بعدي كه بر روي كالاها نصب مي‌شود اطلاعات هر كالا را از طريق پيامك به شبكه شبنم ارسال كنند.
وي ادامه داد: سامانه پس از دريافت پيامك خريدار مبني بر اطلاعات كالا، هويت و جعلي يا قاچاق بودن كالا را بلافاصله به ارسال‌كننده پيامك اطلاع رساني مي‌كند.
به گفته خلخالي كاهش احتمال خريد كالاي تقلبي، اطمينان از كيفيت، حمايت از توليد داخلي و واردكنندگان قانوني و شناسايي فروشندگان و عوامل توزيع كالاي قاچاق، از جمله مزاياي شبكه بازرسي و نظارت مردمي (شبنم) است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-848.html )