عنوان خبر:توليد بيش از 650 هزار تن سبزي و صيفي
دوشنبه 6 دي 1389 - 21:25:01


معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي استان گلستان از توليد بيش از 650 هزار تن سبزي و صيفي در استان گلستان خبر داد.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان به نقل از روابط عمومي سازمان جهادكشاورزي استان گلستان، مصطفي مصطفي‌لو گفت: استان گلستان مركز ثقل توليدات سبزي و صيفي بوده و جايگاه ويژه آن در سطح كشور مشهود است.
وي تصريح كرد: بسياري از محصولات استان همچون سيب‌زميني، هندوانه، خربزه، سبزيجات برگي، نخودفرنگي، توت‌فرنگي و ... در اكثر نقاط ايران شناخته شده و كاملا با اين محصولات آشنا هستند.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي استان گلستان افزود: وجود اقليم‌هاي متنوع، اين ويژگي برجسته را به استان گلستان ارزاني داشته و سالانه بالغ بر 28 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان با بيش از 23 نوع مختلف ازمحصولات سبزي و صيفي و توليد سالانه بيشتر از 650 هزار تن را به خود اختصاص داده است.
مصطفي‌لو خاطرنشان كرد: در سال زراعي 1389-1388 خريد يك دستگاه پيازكن و برداشت مكانيزه پياز براي اولين بار در سطح استان كه كاهش ضايعات و سهولت در كار و سرعت بالا از نكات برجسته اين دستگاه است انجام شده است.
وي همچنين از كشت ساير محصولات علوفه‌اي با بيش از 88 هزار هكتار در استان گلستان خبر داد و گفت: كشت ساير محصولات علوفه‌اي به طور قالب شامل قصيل، ارزن، تريتيكاله علوفه‌اي، اسپرس، خلر، ماشك است كه در استان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار هستند به طوري‌كه با ترويج آنها بين كشاورزان و دامداران همراه با ارائه دستورالعمل‌هاي فني و تامين نهاده ها (بذر و كود) روند رو به رشد اين محصولات در سال‌هاي اخير ديده مي‌شود.
مصطفي‌لو با بيان اينكه اقدامات انجام شده در راستاي ترويج ساير محصولات علوفه‌اي در سال زراعي 1389-1388 افزود: ايجاد مزرعه نمايشي خلر و ماشك در سطح 29 هكتار از مزارع شهرستان‌هاي مينودشت، بندرتركمن و كلاله، توسعه كشت ارزن در سطح 600 هكتار از مزارع شهرستان‌هاي مينودشت و راميان، توزيع بيش از 80 تن بذر تريتيكاله بين كشاورزان براي كشت به صورت قصيل و تامين بذور خلر و ماشك و اسپرس به مقدار 48 تن از جمله اين اقدامات است.
وي خاطرنشان كرد: پيشرفت فيزيكي ساير محصولات علوفه‌اي در سال زراعي 1389-1388 در سطحي بالغ بر 8 هزار و 823 هكتار در اراضي استان كشت شده است كه ميزان توليد آن افزون بر 164 هزار و 195 تن بوده است.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي استان گلستان گفت: شهرستان علي‌آبادكتول رتبه نخست را از نظر كشت و توليد به خود اختصاص داده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-864.html )