عنوان خبر:پروژه گردشگري بندرگز، طلسمي كه شكسته نشد
سه شنبه 7 دي 1389 - 22:19:28


به رغم گذشت حدود دو سال از انعقاد قرارداد براي اجراي 'پروژه تفريحي گردشگري بندرگز' اين طرح مهم استاني همچنان در بلاتكليفي است.



حدود دو سال پيش مديران استان تلاش كردند در راستاي حذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي، اجراي يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي گردشگري استان گلستان يعني پروژه تفريحي گردشگري و اقامتي بندرگز را با انعقاد قرارداد به سرمايه گذاري از كشور عمان بسپارند اما با وجود گذشت اين مدت، روند اجرا كند است و آينده اين پروژه همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد.
پروژه گردشگري بندرگز كه شهريور 87 در زميني به مساحت 95 هكتار و در مدت 5 سال با امضاي قراردادي بين سازمان همياري شهرداري هاي استان گلستان و سرمايه گذاران عماني با آورد سرمايه 200 ميليون دلار در سه فاز ساحلي، جنگلي و دريايي آغاز شد، اكنون با حركت لاك پشتي مسير خود را ادامه مي دهد و اين نگراني را بين مردم ايجاد كرده است كه سرنوشت اين طرح گردشگري نيز به سرنوشت طرح هاي قبلي كه قرار بود بندرگز را به قطب گردشگري مبدل كند، دچار شود.
مجموعه اسكله بندرگز كه قرار بود پروژه گردشگري در آن اجرا شود، به مساحت 94 هكتار در سال 73 با موافقت هيات دولت توسط سازمان بنادر و كشتيراني به منظور ايجاد پايانه‌هاي مسافري، تجاري و بندري بدون فعاليت افتتاح شد درحالي كه با تلاش هاي صورت گرفته بعدها بنا به اظهار مسئولين بنادر و كشتيراني وقت، به دليل پايين بودن آبخور و عدم توجيه اقتصادي و نداشتن اعتبار، بهره‌برداري از اين مجموعه مسكوت ماند.
در سال 81 نيز اين مجموعه طي قرارداد به استانداري گلستان واگذار شد تا ازطريق شهرداري و فرمانداري به عنوان طرح سالم سازي دريا،‌ از آن بهره‌برداري كنند كه اين امر هم به دليل بالا بودن هزينه‌هاي آب، برق و استهلاك قابل توجيه نبود و درنهايت مسئولين وقت، كاربري آن را با هماهنگي سازمان بنادر و كشتيراني به توسعه گردشگري، رونق تجاري و جذب صنعت توريسم تغيير دادند.
اين همه ماجرا نبود و سرانجام استانداري گلستان در سال 83 طي قراردادي مجموعه اسكله بندرگز را به منظور احياي گردشگري به مدت 18 سال به سازمان همياري شهرداري‌هاي استان به صورت استيجاري واگذار كرد و همياري شهرداري‌ها در قراردادي با همين مدت زمان به سازمان مناطق و گردشگري كه بخش سرمايه گذاري خصوصي بود تحويل داد.
بعدها سازمان همياري شهرداري‌ها به علل مختلف قرارداد با اين شركت را فسخ و پس از مدتي نسبت به جذب سرمايه‌گذار اقدام كرد.
بعد از مذاكرات مستمر تفاهم نامه‌اي بين سازمان همياري و نماينده شركت ايران – عمان امضا و مقرر شد در مدت سه ماه سرمايه گذار، طرح اوليه، جانمايي، لكه گذاري، سايت پلان پروژه را به سازمان ارائه وسازمان همياري شهرداري‌ها نيز هماهنگي لازم براي اجراي طرح، اخذ مجوزهاي لازم،‌ افزايش مدت قرارداد اجاره و ساير اقدامات مشابه را انجام داده و كليات طرح ارائه شده ازسوي سرمايه‌گذار، در دفتر فني استانداري و دفتر عمراني سازمان بنادر توسط سازمان همياري ها به تصويب رسيد.
اكنون قريب به دو سال از عقد قرارداد با سرمايه گذار ايراني-عماني مي گذرد ولي خبر توقف پروژه گردشگري بندرگز بر سر زبان‌ها افتاد كه برخي منابع آگاه مدعي شده اند علت اصلي توقف اين پروژه مخالفت سازمان محيط زيست كشور با آن است.
يك شهروند بندرگزي گفت: قريب به 12 سال است كه افراد متعددي براي سرمايه گذاري در گردشگري وارد اين شهر مي شوند ولي بعد از مدتي فعاليت، اين شهر را ترك مي كنند.
'تورج احمدي' ادامه داد: مسوولان چندين سال است كه وعده اجراي پروژه هاي گردشگري را به مردم مي دهند اما در عمل هيچ يك از اين پروژه ها به سرانجام نرسيده است.
وي افزود: معلوم نيست قفل گردشگري بندرگز چه موقع گشوده خواهد شد و مردم چه زماني شيريني آن را خواهند چشيد.
وي با انتقاد از نيمه كاره رها شدن پروژه هاي گردشگري در اين شهر از مسوولان شهري و استاني خواست هرچه زودتر تكليف بخش گردشگري را روشن و اگر قرار است طرحي در شهر اجرا شودقبل از اجرا، تمام مشكلات احتمالي و موانع را پيش بيني كنند تا بي اعتمادي بين مردم ايجاد نشود.
شهروند ديگري نيز گفت: اجراي پروژه گردشگري در بندرگز به كلاف سردرگمي تبديل شده و در عمل نيز گوياي اين مساله است كه مردم شهر بايد هر چند وقت يك بار وعده هاي مسوولان را گوش دهند.
وي كه تمايلي به معرفي خود نداشت ادامه داد: مردم شهر به اين نتيجه رسيده اند كه برخي از مديران فقط شعارهاي قشنگي سر مي دهند و همواره از تبديل شدن بندرگز به قطب گردشگري خبر مي دهند.
وي اظهار داشت: واقعا جاي بسي تاسف است كه شهري با اين همه قدمت و سابقه هنوز نتوانسته به يك پايگاه استاني گردشگري تبديل شود درحالي كه در سخنراني هاي مسوولان استاني و كشوري صحبت از تبديل استعدادهاي بالقوه به بالفعل اين شهر است.
وي افزود: شهري كه با صرف هزينه هاي گزاف قرار بود به بندر تجاري مبدل شود پس از سالها كش و قوس و پس از عقد قراردادهاي متعدد مقرر شد به منطقه گردشگري مبدل شود كه اين امر نيز هنوز محقق نشد.
وي گفت: از قرار معلوم جلسات متعددي براي رفع مشكل در حال برگزاري است ولي نتيجه اين جلسات چه بوده است كسي مطلع نيست و متاسفانه هيچ گونه اطلاع رساني به مردم صورت نمي گيرد.
پيش از اين نماينده مردم بندرگز، تركمن و كردكوي اعلام كرده بود 'اشكال وارده بر پروژه مورد نظر نه از سوي سازمان محيط زيست بلكه از سوي اداره كل محيط زيست استان مازندران است. '
'محمدجواد نظري مهر' ادامه داد: محيط زيست مازندران با استناد به اين كه مرزهاي زيست محيطي با مرزهاي جغرافيايي متفاوت است بر اين باور است كه محدوده اجراي اين پروژه زيرنظر محيط زيست مازندران بوده و مجوز آن هم بايد از اين اداره كل اخذ مي شده است.
وي در خصوص فعاليت نمايندگان گلستان در راستاي رفع اين مشكل گفت: بنده در اين مورد با محمدي زاده رئيس سازمان محيط زيست صحبت كرده‌ام و ايشان هم از ما خواسته است تا با ارسال نامه‌اي درخواست خود را مطرح كنيم تا وي نسبت به رفع مشكل اقدام كند.
وي تاكيد كرد: محمدي زاده شفاها قول رفع اين مشكل را به ما داده است و همه چيز منوط به نتيجه نامه نگاري‌ها خواهد بود.
نظري‌مهر ريشه اصلي ايجاد اين مشكل را در متفاوت بودن متولي اداره مرزهاي جغرافيايي با مرزهاي زيست محيطي و منابع طبيعي دانست و گفت: بنده در مجلس پيشنهاد كرده‌ام كه در كل كشور مديريت مرزهاي سياسي و مرزهاي طبيعي و زيست محيطي هر استان به عهده مديريت واحد در همان استان باشد تا در انجام امور با اين قبيل معضلات مواجه نباشيم.
به رغم پيگيري هاي صورت گرفته و تماس هاي تلفني و مراجعه حضوري، خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي موفق به كسب نظر 'فريدون فعالي' مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان نشد.
اين درحالي است كه فريدون فعالي' مردادماه 88 در گفت و گو با ايرنا با بيان اينكه تاكنون مشكلي از سوي سرمايه گذار طرح به اين سازمان اعلام نشده است از فعاليت سرمايه گذار در محدوده اجراي طرح خبر داده بود.
وي تصريح كرد: فضاي مورد نياز اجراي طرح در اختيار سرمايه گذار قرار گرفته و سرمايه گذار نيز عمليات تسطيح را آغاز كرده است.
فعالي همچنين با رد مطالب مطرح شده در خصوص توقف اين پروژه، افزود: تمامي اقدامات لازم براي عملياتي شدن پروژه گردشگري بندرگز انجام و مجوزهاي لازم نيز صادر شده است.
وي يادآور شد: براي آنكه پروژه مجموعه گردشگري بندرگز براساس زمان بندي تعريف شده به انجام برسد نياز است همه دستگاههاي ديربط در اين خصوص همكاري داشته باشند.
اين مقام مسوول در ميراث فرهنگي و گردشگري گلستان به اين نكته نيز اشاره كرده بود كه بازديدهايي نيز طي روزهاي گذشته از اين پروژه در بندرگز صورت گرفت كه نشان مي دهد سرمايه گذار مشغول فعاليت است.
با اين وجود، برخي از منابع از توقف اين پروژه طي ماههاي اخير خبر مي دهند و اضافه مي كنند كه تلاش ها و رايزني هاي زيادي براي رفع مشكلات پيش آمده در حال انجام است.
اميد است مسوولان استاني با نظارت و پيگيري پروژه هاي نيمه تمام استاني از جمله پروژه گردشگري بندر گز را بموقع به پايان رسانده تا رغبت بيشتري براي سرمايه گذاريهاي عمراني و گردشگري در استان به وجود آيد.

ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-874.html )