عنوان خبر:2 دليل ناكامي در مهار آتش‌سوزي جنگل گلستان از نگاه مجلس
چهارشنبه 8 دي 1389 - 16:03:48


عضو كميسيون كشاورزي مجلس گفت: طبق بررسي كه در كميسيون كشاورزي مجلس در مورد علل آتش‌سوزي جنگل‌هاي گلستان به عمل آمد ناهماهنگي اجرايي و كمبود امكانات از عوامل مهم ادامه‌دار شدن آتش‌سوزي بود.



يونس اسدي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، با اعلام اينكه مجلس اين هفته علل آتش‌سوزي و ادامه‌دار شدن آن در جنگل‌هاي گلستان را بررسي كرد گفت: در اين بررسي معلوم شد ناهماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي و كمبود امكانات تخصصي از عوامل مهم در ادامه‌‌دار شدن آتش‌سوزي جنگل گلستان بوده است.
عضو كميسيون كشاورزي مجلس افزود: براي تهيه گزارش دو نفر از كميسيون كشاورزي براي تهيه گزارش اعزام شدند كه نتيجه اين شد نزديك به 3 هزار هكتار از جنگل‌هاي گلستان در آتش‌سوزي اخير سوخته است.
وي افزود: همچنين پيش‌بيني‌هاي قبلي و پيشگيري از وقوع آتش در جنگل انجام نشده كه به‌ زعم مسوولان مربوطه نداشتن تجربه كافي در اين زمينه بوده است.
اسدي گفت: در اين گزارش ضعف‌هايي قبل و بعد از حريق تشخيص داده شد كه در هر دو مورد اهتمام كافي از سوي مسولان مربوطه نشده است.
وي همچنين گفت: اعلان عمومي و فرهنگسازي در اين زمينه از موارد مهمي است كه مغفول مانده بود و عامل اصلي آتش‌سوزي بلافاصله بعد از عيد قربان به همين دليل بوده است.
عضو كميسيون كشاورزي مجلس گفت: در اين بررسي تاكيد شد كه حتما فرهنگسازي و هشدارهاي قبلي از طرف مسوولان در موارد ضروري انجام شود و دستگاه‌هاي اجرايي نيز هماهنگي ‌لازم در زمان وقوع آتش‌سوزي داشته باشند و نيز به تربيت نيروهاي متخصص همت گمارند.
به گزارش خبرگزاري فارس، بعد از آتش‌سوزي جنگل گلستان بسياري كارشناسان بر اين باور بودن كه كمبود نيروهاي تخصصي براي اطفاي آتش و نيز ناهماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي در اجرا از اهم ضعف‌ها در مهار آتش بوده است و رئيس سازمان جنگل‌ها نيز روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس به موارد ياد شده صحه گذاشته است
اولين مرحله آتش‌سوزي يك روز بعد از عيد قربان در 27 آبان اتفاق افتاد كه بعد از 4 روز مهار شد اما در دوره ديگر بعد از 3 روز دوباره آتشي ديگر زبانه كشيد كه تا همين چند روز گذشته ادامه داشت و رئيس سازمان جنگل‌ها هنوز برگشت دوباره آتش را تا مناسب شدن شرايط جوي منتفي نمي‌داند و به گفته وي تمام نيروها در حال آماده‌باش كامل هستند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-883.html )